جزئیات طرح زمین رایگان برای کشاورزی، مشمولان کیستند؟

به گزارش باد صبا، هرچند چای سیاه، همچنان محبوب ترین نوشیدنی گرم ایرانی هاست، اما با توجه به افزایش آگاهی مردم از خواص دمنوش های گیاهی از جمله چای ترش به عنوان نوشیدنی های گرم با خواص دارویی فوق العاده، بعضی دمنوش ها مانند چای ترش هواداران خاص خود را پیدا نموده است.

جزئیات طرح زمین رایگان برای کشاورزی، مشمولان کیستند؟

از سوی دیگر کم آب بری این گیاه موجب حمایت از توسعه کشت آن شده و حالا از سیستان و بلوچستان گرفته تا کرمان و خوزستان، این گیاه کشت می گردد و کشاورزان رفته رفته از فراوری آن استقبال می نمایند.

البته کشاورزانی که به کشت این گیاه روی آورده اند از واردات بی رویه انواع گیاهان دارویی از جمله چای ترش در شرایطی که فراوری آن تاحدی کفاف احتیاج کشور را می دهد گلایه دارند و می گویند این اقدامات موجب دلسردی آنها می گردد و هرساله با شک و تردید اقدام به کشت آن می نمایند.

چای ترش چیست؟

احمد خجسته، کارشناس چای به ایران می گوید: در عرف بین الملل فقط به چای سیاه که از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس به دست می آید چای می گویند. اما امروزه انواع دمنوش حتی شکوفه گیلاس و دانه به نیز از دمنموده قسمت های دیگر گیاهان تهیه می گردد که بهتر است به آنها چای گیاهی بگوییم. چای ترش نیز از این دسته است که به علت خواص درمانی که دارد، این روزها هواداران خاص خود را پیدا نموده است.

به گفته وی، چای ترش از یک نوع گیاه با گل های قرمز به دست می آید که منشأ آفریقایی دارد و با گل سرخ معمولی فرق دارد. این چای طعم ترشی دارد و به اصطلاح دهان را جمع می نماید.

وی با اشاره به خواص دارویی بی شمار این چای می افزاید: مصرف چای ترش می تواند برای جلوگیری از فشار خون، کاهش کلسترول، کاهش قند خون، داشتن کبدی سالم، تسکین دردهای عضلانی، درمان افسردگی، ضد پیری و ضد سنگ مثانه و کلیه مفید باشد.

فراوری 650 تن چای ترش در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که کشت چای ترش در آن مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و حالا نخستین استان فراورینماینده این نوع چای به شمار می رود.

امان الله طوقی، معاون بهبود فراوریات گیاهی سیستان و بلوچستان می گوید: در سال های اخیر مردم توجه بیشتری به دمنوش های گیاهی پیدا نموده اند و حالا فقط به آنها به چشم یک نوشیدنی گرم نگاه نمی نمایند بلکه خواص آن را نیز در نظر دارند.

به گفته وی، چای ترش نیز مانند دیگر گیاهان دارویی دست کاشت استان سیستان و بلوچستان از جمله حنا، زیره سبز و نیل (گیاه دارویی با عملکرد حنا که مو را به رنگ مشکی در می آورد) زیر چتر حمایتی جهاد کشاورزی واقع شده است.

تسهیلات حمایتی و زمین رایگان برای کشاورزی

وی تأکید می نماید: برای تشویق کشاورزان علاوه بر ارائه تسهیلات حمایتی در جاهایی که مشکل آب وجود نداشته باشد حتی زمین رایگان برای کشت چای ترش در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه چای ترش بوته ای یک ساله است که کشاورزان بذر آن را اردیبهشت ماه کشت و محصول آن را آبان ماه برداشت می نمایند، تصریح می نماید: در سیستان و بلوچستان 800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که عمدتاً در اطراف دلگان واقع شده است، زیرکشت این محصول رفته و امسال انتظار می رود 650 تن محصول بدهد. در حال حاضر با آغاز برداشت این محصول گل سرخ بوته چای ترش با کیلویی 40 هزار تومان خریداری می گردد.

طوقی خاطرنشان می نماید: این محصول بیشتر در استان های نیمه جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان کشت می گردد.

در حالی که در سال آبی که پشت سر گذاشتیم (مهر99 تا مهر 1400) بخش زراعی سیستان و بلوچستان متحمل خسارت بزرگی شده بود اما معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی این استان می گوید، محصولات بوته ای استان از جمله چای ترش خسارتی بابت خشکسالی نداشته است.

افزایش 5 برابری کشت چای ترش در خوزستان

در همین حال محمد حسنی نسب مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: ما در زمینه فراوری چای ترش بعد از سیستان و بلوچستان در صندلی دوم کشوری قرار داریم. کشت چای ترش در خوزستان بیشتر در زمین های زراعی اطراف شهر های میانی و جنوبی استان مانند کارون، رامهرمز، شادگان، باوی آبادان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر و حمیدیه وجود دارد.

کشت چای ترش در خوزستان در الگوی کشت این استان است و در صندلی ویژه ای هم در برنامه 5 ساله توسعه کشت گیاهان دارویی واقع شده است. بر اساس برنامه توسعه گیاهان دارویی استان بناست سطح گیاهان دارویی در سرانجام سال 1403 از 1700هکتار در حال حاضر به 2900هکتار افزایش یابد.

طی این برنامه گیاهان دارویی مختلف براساس منطقه ها 9گانه استان، معرفی و در برنامه توسعه قرار گرفته اند.

وی از افزایش 5برابری کشت چای ترش در خوزستان در مقایسه با سال گذشته خبر می دهد و می افزاید: در سال زراعی 1399، حدود 17هکتار از اراضی خوزستان به زیر کشت این محصول رفته بود و 17تن محصول فراوری شد، این در حالی است که در امسال 82هکتار از اراضی خوزستان به زیر کشت این محصول رفته و انتظار می رود بیش از 80 تن محصول گل سرخ چای ترش به دست آید.

وی تصریح می نماید: با هدف تشویق کشاورزان برای کشت چای ترش به ازای کشت هر هکتار این محصول، تسهیلات 165میلیون ریالی به کشاورزان پرداخت می گردد.

کشت چای ترش اشتغالزایی مناسبی دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان می نماید: کشت چای ترش اشتغالزایی مناسبی دارد و در مدت زمان کاشت، داشت و برداشت این محصول برای هر هکتار یک نیروی کارگر ثابت احتیاج است.

بعلاوه با توجه به اینکه در حال حاضر برداشت آن به صورت کاملاً دستی صورت می گیرد، هنگام برداشت که حدود یک ماه طول می کشد روزانه 10نفر مشغول به کار می شوند.

به گفته وی با توجه به برداشت دستی این محصول و هزینه بالای کارگری، جهت کاهش هزینه برداشت توصیه می گردد این کشت در نزدیک منازل روستایی انجام گردد تا از پتانسیل خانواده بیشتر استفاده گردد. با احتساب هزینه برداشت، هر هکتار 500 میلیون ریال هزینه دارد که با توجه به فراوری میانگین یک تن در هکتار و قیمت فروش حدود هرکیلوگرم 150میلیون ریال کشت این محصول کاملاً توجیه مالی دارد و سودآور است. در نتیجه علاوه بر فروش گل و برگ چای، فروش بذر هم امکان پذیر است.

منبع: روزنامه ایران

آخرین اخبار حوزه کشاورزی را در صفحه کشاورزی باد صبا بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "جزئیات طرح زمین رایگان برای کشاورزی، مشمولان کیستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح زمین رایگان برای کشاورزی، مشمولان کیستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید