کاملترین راهنمای سفر به وان ترکیه برای خرید و اقامت

به گزارش باد صبا، اگر قصد سفر به نزدیک ترین شهر ترکیه به ایران، یعنی وان را داشته باشید، شاید داشتن راهنمای سفر به وان ترکیه کمک بزرگی به شما می کند، چیزی که به کمک آن بتوانید به راحتی و بدون داشتن راهنمای تور، از پس یک سفر چندروزه به راحتی بر بیایید. هزینه های سفر به وان یا بهترین زمان سفر به وان ترکیه شامل نکات مهم اما ساده ای است که چراغ راه شما خواهد بود. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با یاداوری این نکات همراه شما هستیم.

کاملترین راهنمای سفر به وان ترکیه برای خرید و اقامت

خرید بلیط هواپیما استانبول

آنچه در ادامه می خوانید... پنهان

راهنمای سفر به وان ترکیه

بهترین هتل های وان ترکیه

غذاها و رستوران های معروف وان

هزینه های سفر به وان ترکیه

راهنمای سفر به وان ترکیه

راهنمای سفر به ترکیه تنها مربوطه به مواردی نظیر جاذبه های گردشگری نیست! بلکه علاوه بر جاذبه ها، با هزینه های سفر، راه های رفتن به وان ترکیه، بهترین زمان سفر، تفریحات و مراکز خرید نیز آشنا می شوید. وان، مقصدی مجذوب کننده در شرق ترکیه که با ایران مرز مشترک دارد و سفر به آن راحت تر از چیزی است که فکرش را بکنید. برای یک سفر مجذوب کننده و هیجان انگیز آماده شوید.

وان ترکیه کجاست؟

وان مرکز استانی با همین نام در شرق ترکیه است که به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد سفر های خارجی برای ایرانیان شناخته می گردد. مهمترین دلیل این محبوبیت امکان سفر زمینی به وان است. به دلیل نزدیکی این شهر با ایران، می توانید به سادگی خودتان را از طریق مرز های زمینی به این شهر برسانید و از چند روز تفریح در این شهر 3400 ساله لذت ببرید.

البته نظر باستان شناسان بر این است که این شهر که روزگاری مرکز اورارتو ها بوده، تا حدود 5000 سال سابقه سکونت دارد. اما به هر ترتیب این شهر، امروزه میزبان هزاران نفر ایرانی و غیر ایرانی است که برای دیدن طبیعت زیبا، جاذبه های تاریخی و پیشنهادات مجذوب کننده مراکز خرید به این شهر سفر می کنند.

آیا وان امنیت دارد؟

بخش مهمی از درامدهای کشور ترکیه از صنعت توریست تامین می گردد. این کشور تمام تلاش خود را به کار بسته تا تمام آنچه که گردشگران به آن نیاز دارند، ارائه دهد؛ طبعا امنیت یکی از ابتدایی ترین موارد است. برای سفر به وان ترکیه خیالتان راحت، همه جای شهر پر توریست است و امنیت کاملا برقرار. البته از قلم نیاندازید که رعایت احتیاط همواره خوب است، اما به طور کلی، ترکیه کشوری امن، به خصوص برای ایرانیان محسوب می گردد.

اطلاعات مهم برای سفر به وان ترکیه

  • برای سفر به وان ترکیه (تا 90 روز) نیازی به دریافت ویزا نیست و تنها پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • واحد پول رایج شهر وان ترکیه، لیر است.
  • زمان محلی وان یک ساعت و نیم از تهران عقب تر است.
  • زبان رسمی مردم وان، ترکی استانبولی است.
  • دین بیشتریت مردم وان اسلام و مذهب آنها سنی است.
  • نوع برق شهری وان 230 ولت/ 50 هرتز است.
  • کد تلفن ترکیه +90 و کد شهر وان 432 است.
  • شماره آتش نشانی 110، پلیس 155 و شماره آمبولانس 112 است.
  • برای خرید سیم کارت ترکیه می توانید از مقاله راهنمایی که قبلا در این خصوص نگاشته شده بهره مند شوید.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به وان ترکیه

وان شهری کوهستانی است و از اواخر بهار تا اوایل پاییز آب و هوای مساعدی دارد و همواره در این ایام باید انتظار بارش هایی داشته باشید. زمستان ها سرد و برفی و تابستان ها گرم و خشک بوده و به طور کلی دمای هوا در تمام طول سال بین 4- تا 29 درجه سانتی گراد است.

در خصوص بهترین زمان سفر به وان ترکیه علاوه بر آب و هوا، موارد دیگری نیز دخیل هستند. برای مثال اگر در های سیزن به وان سفر کنید، هزینه های سفر شما افزایش خواهد داشت، در این ایام که تعداد مسافران در شهر زیاد است، قیمت هتل ها و خدمات در شهر افزایش پیدا می کند.

بهترین زمان سفر به وان از نظر آب و هوا، همان حدود بهار تا پاییز است (البته تقریباً در تمام فصول سال می توانید به وان سفر کنید و نگران آب و هوا نباشید. نه خیلی سرد می گردد و نه خیلی گرم).

اما با توجه به این که بیشتر گردشگران نیز در فصل های بهار و تابستان گردشگران زیادی به این شهر سفر می کنند. ماه فروردین و اوایل تیر ماه شلوغ ترین و البته گران ترین بازه های زمانی این شهر محسوب می گردد. تعداد زیادی مسافر نیز در زمستان برای خرید راهی این شهر می شوند.

حراج های مراکز خرید وان معمولاً اواخر هر فصل شروع می گردد و می توانید برای خرید معتبهترین برند های پوشاک ترکیه و برند های بین المللی با قیمت های مناسب به این شهر سفر کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که ایام تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته عموماً زمان مناسبی برای سفر نیست و با ازدحام و شلوغی روبرو خواهید شد.

در آخر برای جمع بندی لازم است اشاره کنیم که بهترین زمان سفر به وان ترکیه از نظر قیمت ها، زمستان است. به دلیل بارش برف و سرما، قیمت هتل ها تقریباً نصف شده و می توانید هزینه های سفر خود را به میزان بالایی کاهش دهید.

روش های سفر به وان ترکیه

مرسوم ترین روش سفر به این شهر، سفر به وان با ماشین شخصی است. اگرچه وان فرودگاه دارد، اما پرواز های مستقیم از ایران به این مقصد انجام نمی گردد و اگر قصد سفر هوایی داشته باشید، در بهترین حالت باید با خرید بلیط استانبول به فرودگاه این شهر رفته و سپس به صورت زمینی، به شهر وان بیایید.

سفر به وان با قطار نیز ممکن است اما باید ابتدا به شهر تبریز بروید. هر هفته دو قطار، تبریز را به مقصد وان ترکیه ترک می کنند، که شما را بعد از معطلی های نسبتاً زیاد در مرز برای بازرسی، به این شهر توریستی می رساند. اما بهترین و نزدیک ترین راه، سفر زمینی به وان است. می توانید با اتوبوس یا خودرو شخصی به وان سفر کنید.

مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو، سه مرز زمینی برای سفر به وان است که رازی نزدیک ترین راه است. برای این کار باید ابتدا به تبریز و سپس شهر خوی بروید. مرز رازی هر روز از ساعت 9 صبح تا 5 عصر باز است و باید این نکته را در زمان بندی خود در نظر داشته باشید.

مرزر سرو از شهر ارومیه قابل دسترس بوده و محدودیت ساعتی ندارد. مرز بازرگان نیز همچنین بدون محدودیت باز بوده ولی نسبت به دو مرز دیگر دورتر است. اگر قصد سفر به وان ترکیه با ماشین شخصی دارید باید پلاک خود را کاپورتاژ کرده و گواهینامه بین المللی تهیه کنید. یا می توانید تا مرز با خودرو شخصی رفته و بقیه راه را با ماشین های مرزی ادامه دهید.

فاصله تهران تا وان ترکیه برای سفر با ماشین شخصی: 10 تا 15 ساعت متغیر است. (بستگی دارد که به سمت کدام مرز بروید). همچنین بین 2 تا 3 ساعت نیز برای چک پاسپورت و بازرسی های معمول مرز، معطلی خواهید داشت.

فاصله تهران تا وان ترکیه در سفر ریلی: از تهران تا تبریز 13 ساعت و از تبریز تا وان با قطار 7 ساعت زمان نیاز است. همچنین می توانید این زمان را با خرید بلیط هواپیما تهران تبریز کاهش دهید.

جاذبه های گردشگری وان ترکیه

جاذبه های گردشگری وان تنها محدود به مراکز خرید و تخفیفات ویژه نیست، این شهر قدمت تاریخی بالایی داشته و جاذبه های تاریخی و البته طبیعی زیادی دارد. تفریحات شبانه در وان ترکیه کم نیست و خیابان گردی در شب های پرجنب و جوش و زنده شهر، بخشی از همین جاذبه ها است.

1- دریاچه وان ترکیه

حتی اگر هیچ اطلاعی از جاذبه های گردشگری وان نداشته باشید، دریاچه وان را می شناسید. دریاچه وان بزرگ ترین دریاچه طبیعی ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است. جالب است بدانید که این دریاچه مثلثی با آب شور، فقط یک گونه ماهی در آن زندگی می کند. علاوه بر شنا در دریاچه وان ترکیه، تجربه قاق سواری و ماهی گیری نیز منتظر شما است.

2- جزیره آکدامار

اجازه دهید تا خیلی از دریاچه وان دور نشده ایم، با بزرگترین جزیره آن آشنا شویم. بله جزیره آکدامار. برای رفتن به این جزیره نیاز به قایق و کشتی است و بعد از طی کردن فاصله 3 کیلومتری از ساحل می توانید از کلیسای ارمنی دریاچه و چشمه جوشان آن دیدن کنید. قدمت تاریخی این کلیسا که به نام کلیسای صلیب مقدس نیز معروفیت دارد به قرن 10 میلادی باز می گردد.

3- موزه وان

اگر دوست دارید تا بیشتر با تاریخ وان آشنا شوید، به موزه وان بروید. این موزه از سال 1970 فعال بوده و دو بخش قوم نگاری و باستان شناسی دارد. طلا و جواهرات اورارتویی، آثار برنزی و ظروف سرامیکی، سکه های تاریخی و سفال ها، همچنین نسخ خطی از اشای نفیسی هستند که می توانید در این موزه ببینید.

4- کتیبه 2500 ساله خشایار

برای یک ایرانی هبچ لذتی بالاتر از دیدن یک اثر تاریخی خارج از مرز های فعلی ایران نیست. در زمان سفر به وان حتماً از کتیبه 2500 ساله خشایار شاه که روی صخره ای به ارتفاع 20 متر قرار گرفته، دیدن کنید. این کتیبه سه زبانه (پارسی باستانی، عیلامی و بابلی) در ستایش خدای یگانه است که به دستور داریوش و از طریق خشایار شاه تکیمل شد.

5- قلعه وان ترکیه

اگر می خواهید بزرگ ترین و البته سالم ترین اثر به جا مانده از دوره پادشاهی اورارتویی را ببینید، باید به قلعه وان بروید. این قلعه در قسمت شرقی دریاچه وان و متعلق به قرن 7 تا 9 میلادی است و ستون های سنگی عظیمی از آن به جا مانده است.

6- پارک آبی چاقداش وان

یکی از مهمترین تفریحات وان ترکیه، پارک آبی معروف شهر است. پارک آبی چاقداش مجهزترین مجموعه سرپوشبده شهر است که از سال 2011 فعالیت می کند. در سفر به وان بد نیست تا یک روز را برای تجربه تفریحات مهیج آبی و رفع خستگی به این پارک بروید.

جاذبه های گردشگری وان تنها محدود به این چند مورد نیست. از دیگر جا های دیدنی وان باید به آبشار مرادیه، پارک کورتولوش وان، شهر احلات و غیره اشاره کرد. اگر چند روز در این شهر کوچک اقامت کنید، می توانید از تمامی این جاذبه ها دیدن کنید.

بهترین مراکز خرید وان

قیمت لباس در وان ترکیه به دلیل تخفیفات فصلی بسیار مناسب است و به همین دلیل بعضی وان را با مراکز خرید متعدد می شناسند. البته اگر شما هم از قیمت لباس در وان آن هم برای برندهای معتبر مطلع شوید، در سریع ترین زمان ممکن خودتان را به این شهر می رسانید.

وان مراکز خرید متعددی دارد، از بازارهای سنتی و تاریخی گرفته تا بازارهای مدرن و اوت لت ها. اگر قصد خرید پوشاک در وان دارید، به فروشگاه های برشکا بروید. همچنین مرکز خرید وان ای وی ام، تورکوزمال، آیدین پریهان بعضی از این مراکز خرید وان هستند که محبوبیت بالایی دارند. قبل از سفر با بهترین مراکز خرید وان آشنا شوید و یک خرید به صرفه از برندهای معتبر ترکیه را تجربه کنید.

جالب است بدانید که مهمترین جشنواره خرید در وان، فستیوال خرید وان Van Shopping Fest در فواصل 15 تا 29 مارس یعنی دقیقا مصادف با تعطیلات نوروز ایران، برگزار می گردد. در این جشنواره تخفیف های مختلفی ارائه می گردد که یک پیشنهاد مجذوب کننده برای گذران تعطیلات نوروزی در وان است.

بهترین هتل های وان ترکیه

در راهنمای سفر به وان باید اشاره ای هم به هتل ها و مراکز اقامتی داشته باشیم. برای سفر به این شهر، نگران محل اقامت نباشید، وان هتل و هاستل های زیادی دارد. بهترین هتل وان که در مرکز شهر نیز واقع شده، هتل سه ستاره ساردور نام دارد.

اگر در پی یک هتل که به مراکز خرید نزدیک باشد، هستید، هتل توپراک را انتخاب کنید. توپراک یکی دیگر از هتل های سه ستاره شهر است. هتل رامادا، شاهماران ریزورت از هتل های 4 ستاره نزدیک دریاچه وان و هتل رنسانس لایف نیز از دیگر هتل های وان است.

اگر برای اقامت در این شهر، هتل های 5 ستاره را ترجیح می دهید، هتل دابل تری بای هیلتون را انتخاب کنید. این هتل نزدیک دریاچه وان است و چشم انداز زیبایی به اطراف دارد. الیت ورلد نیز دیگر هتل 5 ستاره شهر وان است که با معماری باشکوه و دکوراسیون داخلی، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. انتخاب شما هر هتلی که باشد، می توانید آن را با بهترین قیمت از باد صبا رزرو کنید.

رزرو هتل های وان

غذاها و رستوران های معروف وان

در راهنمای سفر به وان یک سؤال مهم برای هر مخاطبی ایجاد می گردد و آن، قیمت غذا در وان ترکیه است. برای مسافران اهمیت دارد که بدانند آیا با رستوران های لوکس و گران سرو کار دارند یا می توانند غذا های با کیفیت و محلی را با قیمت مناسب امتحان کنند.

تنوع غذایی در ترکیه به نحوی بالا است البته بیشتر غذا ها حول محور انواع کباب ها و کوفته ها می چرخند. در ترکیه بیش از 200 نوع کوفته طبخ می گردد و کباب نیز انواع مختلفی دارد که یکی از معروف ترین آن ها، آدانا کباب است. دلمه نیز با روش های مختلفی در رستوران ها وجود دارد که هرکدام طعم و شکل های گوناگونی دارند.

اگرچه از نظر بعضی از ما بدغذا ها، سوپ غذا نیست. اما در ترکیه سوپ با مدل های مختلفی، جزء غذا های محبوب محسوب می گردد. البته با چیزی که ما به آن سوپ می گوییم تفاوت های فاحشی دارد و ترکیبی است از پوره عدس و سبزیجات.

پیده و بورک از دیگر غذا های معروف ترکیه است که در بیشتر رستوران ها پیدا می شوند. اگر دوست داربد در سفر به وان ترکیه، پیتزای ترکی را بچشید، حتماً یک وعده لاهماجون سفارش دهید. سوای همه غذا های خوشمزه ای که می توانید در ترکیه و در وان میل کنید، شیرینی های معروف ترکی که معروفیت دنیای دارند را از قلم نیاندازید. کونفه، باقلوا از معروف ترین شیرینی های ترکیه هستند. در ادامه به معرفی چند رستوران معروف وان توجه کنید.

رستوران Sütçü Fevzi: برای صرف یک صبحانه مفصل به این رستوران بروید.

رستوران Kervansaray: برای سفارش کباب های فوق العاده و غذا های سنتی پیشنهاد می گردد.

رستوران Kebabistan: با سرو انواع غذا های بومی وان مناسب است.

رستوران Firavîn: این رستوران در مرز ترکیه و ایران است و می توانید غذا های محلی کردی نیز در آن سفارش دهید.

رستوران الیت وان: یک پیشنهاد ویژه برای سفارش غذا های بین المللی باکیفیت.

رستوران مولانا: با انواع غذا ها و کباب های ترکی با قیمت های مناسب آماده پذیرایی از مهمانان است.

هزینه غذا در رستوران های وان به این صورت است: رستوران های ارزان از 15 لیر تا 30، رستوران های معمولی از 20 لیر تا 50 لیر و از رستوران های زنجیره ای مانند مک دونالد از 10 لیر تا 15 لیر.

هزینه های سفر به وان ترکیه

تا به اینجای راهنمای سفر به وان تقریباً با همه نکات مهمی که برای سفر به این شهر نیاز دارید، آشنا شدید. اما حال نوبت به هزینه های سفر به وان ترکیه است. برای سفر به این شهر، هزینه ها به انتخاب شما بستگی دارد. چه هتلی را انتخاب کردید؟ چقدر بودجه برای خرید در این شهر کنار گذاشته اید؟

اما به طور کلی باید بدانید که وان شهر ارزانی است. به جرئت می توان گفت که هزینه های گشت و گذار و اقامت در وان حتی از تهران هم ارزان تر است. می توانید با 10 لیر یک وعده غذا سالم و با کیفیت میل کنید. برای حمل و نقل در این شهر نیز فرق دارد.

اگر از دلموش برای رفتن به جاذبه های گردشگری استفاده کنید، به نفع شما است. زیرا هزینه تاکسی برای راستا های کوتاه در وان از 10 لیر شروع می گردد. اما قیمت دلموش از 2 لیر شروع می گردد.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که قیمت ها در وان، در فصول مختلف سال، متغیر است و ممکن است قیمت ها در زمان نگارش این مطلب با زمان سفر شما تفاوت هایی داشته باشید. بنابراین بهتر است همواره حدی را به عنوان اختلاف در نظر بگیرید تا با مشکل روبرو نشوید.

وان، شهر خریدهای مجذوب کننده و طبیعت گردی!

در این مطلب با راهنمای سفر به وان همراه شما بودیم و سعی کردیم تا از سفر به وان ترکیه با ماشین شخصی تا هزینه های سفر به وان به تمام نکات مهم اشاره کنیم. پیشنهاد می کنیم تا در اولین فرصت به وان سفر کرده و با کیسه های خرید مجذوب کننده از برندهای معتبر ترکیه، به هتل بازگردید و بعد از یک استراحت دلچسب، سری به جاذبه های گردشگری آن بزنید.

آیا تا به حال به ترکیه سفر کرده اید؟

چه شهرهایی نزدیک وان هستند؟

نزدیک ترین شهرها به وان ترکیه، شهر خوی و ارومیه است.

چند روز در وان اقامت کنیم؟

وان شهر کوچکی در نزدیکی مرز ایران است و پر از مراکز خرید. برای سفر به این شهر 5 روز زمان مناسبی است.

بهترین هتل وان کدام هتل است؟

هتل دبل تری بای هیلتون

زهرا قره گزلو

عاشق سفرم. اما نه فقط با هواپیما و قطار. من یک کوله پشتی پر از واژه دارم که با اونها سفر میکنم.. به بکرترین نقاط دنیا. به جایی که هنوز پای بشر بهش نرسیده..جایی اونورتر از رویا و خیال!

منبع: فلای تودی

به "کاملترین راهنمای سفر به وان ترکیه برای خرید و اقامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاملترین راهنمای سفر به وان ترکیه برای خرید و اقامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید