22 موضوع جالبی که فقط در ترکیه می بینید

به گزارش باد صبا، بعضی از آداب و رسوم، ویژگی های زبانی و قابلیت های جغرافیایی کشورها ممکن است برای خارجیان تعجب آور باشند. همان چیزهایی که برای مردم یک کشور عادی هستند، گاهی خارجیان را شوکه می نمایند. به بعضی از این موارد در ترکیه توجه کنید.

22 موضوع جالبی که فقط در ترکیه می بینید

طولانی ترین خداحافظی ها (یاواش یاواش کالکیم) در ترکیه است

ترک ها بسیار مهمان نوازند و دوست ندارند مهمان شان خانه را ترک کند. زمانی که یک مهمان ترک خداحافظی می نماید به این معنا نیست که همان موقع محل مهمانی را ترک می نماید؛ این خداحافظی ممکن است بیشتر از یک ساعت طول بکشد. مهمانان وقتی می گویند کم کم آماده رفتن می شویم (یاواش یاواش کالکیم)، تازه خوش و بش ها اوج می گیرد و پذیرایی ها ادامه پیدا می نماید. وقتی که زمان خداحافظی واقعی فرا رسید میزبان مهمان را دم خروجی همراهی می نمایند و قبل از آن کفش های مهمان را جلوی در جفت می نمایند.

ترک ها موقع خداحافظی دست نمی دهند

مردم ترکیه زمانی که یکدیگر را می بینند به هم دست می دهند؛ اما این رسم موقع خداحافظی مرسوم نیست. هم چنین این مردم برای احترام به بزرگ ترها دست راست شان را می بوسند و پیشانی خود را به آن می چسبانند.

احوالپرسی از بزرگ ترها شروع می گردد

زمانی که وارد مکانی می شوید اگر کسی برای خوش آمد گویی جلو نیامد، از بزرگ ترها شروع به احوال پرسی بکنید. هم چنین در جمع های محبت آمیز از فردی که با او رابطه صمیمی دارید شروع کنید و بر خلاف جهت حرکت ساعت با بقیه احوالپرسی کنید

مردم ترکیه برای راحت الحلقوم سر و دست می شنمایند.

در میان اهالی ترکی راحت الحلقوم نوعی شیرینی پرهوادار است. ترک ها به این شیرینی lokum می گویند. این شیرینی لذیذ بسیار نرم است و در انواع مختلفی تهیه می گردد.

سبزیجات انتخابی برای صبحانه

استفاده از سبزیجاتی مثل خیار، گوجه، زیتون به همراه پنیر، مربا و... در ترکیه متدوال است. مردم محلی به این صبحانه kahvalti می گویند.

همواره میزبان پول غذا را حساب می نماید

در این کشور، اغلب مهمانی های محبت آمیز یا کاری در رستوران ها برگزار می گردد. در این مراسم، میزبان هزینه رستوران را حساب می نماید. شما می توانید تعارف بزنید اما هزینه را حساب نکنید.

این آداب غذا خوردن مخصوص ترک هاست

افرادی که سیگار می کشند در بین غذا هم سیگار می کشند و برای این کار بین غذا فاصله می اندازند. بعد از غذا نیز چای یا قهوه ترک را به همراه شیرینی میل می نمایند. قهوه ترک را یک دفعه سر نکشید و آن را مزه مزه کنید.

چایخانه ها مکانی برای مردها هستند

خانم ها از رفتن به چایخانه ها خودداری می نمایند. می توان گفت این چایخانه ها تنها جایی است که خانم ها به آنجا نمی روند.

ترک ها دنبال بهانه برای پایکوبییدن هستند

یکی از پایکوبی های معروف مردم ترکیه halay نام دارد. ترک ها برای این پایکوبی به صورت خطی کنار هم می ایستند و انگشت کوچک خود را به یکدیگر می دهند. مردم ترکیه دنبال هر بهانه ای می گردند تا شروع به پایکوبییدن بنمایند. شادی هایی مثل فوتبال یا تولد یک بچه آن ها را برای پایکوبی کنار هم جمع می نماید. اگر در شمال شرقی ترابزون عده ای را کنار خیابان در حال پایکوبی دیدید تعجب نکنید.

به همکاران خود هدیه نمی دهند

ترک ها برای برقراری ارتباط بیشتر، افراد را برای شام یا گردش دعوت می نمایند. هدیه دادن زیاد در بین آن ها مرسوم نیست و گاهی بار منفی دارد. اما زمانی که مثلا برای شام دعوت می شوید، برترین ایده برای هدیه باقلوای استانبولی یا لوازم تزئینی و صنایع دستی است. جالب است بدانید در ترکیه برخلاف ایران گل بردن برای میزبان زیاد مرسوم نیست.

روابط شخصی در روابط کاری بسیار موثر است

اگر قصد دارید با ترک ها همکار شوید، این نکته را به خاطر بسپارید که آن ها ترجیح می دهند با کسانی که آن ها را می شناسند و روابط شخصی خوبی دارند، همکار شوند. نکته دیگری که برای روابط کاری باید در نظر بگیرید، خوش رویی است. ترک ها بیشتر از هر چیزی به خوش رویی و ادب اهمیت می دهند. اگر دیدید ترک ها در فاصله کمی از هم می ایستند و معاشرت می نمایند، تعجب نکنید. فاصله گرفتن از آن ها به این معناست که می خواهید از آن ها دوری کنید. ممکن است ببینید در جلسات از موضوعات بی ربط بحث می گردد در این صورت اصلا برای بحث اصلی پافشاری نکنید. چون این کار بی ادبی محسوب می گردد. برقراری ارتباط چشمی برای ترک ها نشان از صداقت شما دارد این کار را حتما انجام دهید.

ترک ها در پوشش استانداردهای خود را دارند

قد لباس این مردم در مواقع مختلف متغیر است. اگر در هر مکان لباس مناسب آنجا را نپوشید نگاه مردم محلی به شما جلب خواهد شد.

در ترکیه کمتر از چند دقیقه بین دو قاره سفر کنید

راه آهن مارمارای در ترکیه دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل می نماید. با آن می توانید کمتر از چند دقیقه بین دو قاره سفر کنید.

اصلاح صورت با آتش

آرایشگران ترکی اصلاح صورت را در مراحل مختلفی انجام می دهند. اصلاح صورت در ترکیه به تراشیدن و شستن صورت ختم نمی گردد. بعد از این مراحل تازه هنر خاص آرایشگران ترکی شروع می گردد. آن ها پارچه کتانی را دور میله می پیچند و با آتش زدن آن دیگر موهای زاید را از بین می برند. سپس روی صورت الکل می زنند و با لوسیون ماساژ می دهند. نتیجه کار نرمی و لطافت پوست خواهد. این تجربه را در ترکیه از دست ندهید.

عبارت های طولانی فقط یک کلمه معنی می دهند

ترکی استانبولی زبان ترکیبی است که به کلمات آن می توانید پیشوند و پسوند های زیادی اضافه کنید. به همین دلیل است که گاهی عبارت های طولانی معنای کوتاهی دارد.

مردم ترکیه مدام در حال نوشیدن چای هستند

ترک ها هوادار پر و پا قرص نوشیدن چای هستند. آن ها هر چند ساعت یک بار دور هم جمع می شوند و در لیوان های کمر باریک لاله ای شکل چای می نوشند. آن ها چای را با قدری شکر می نوشند. در میان ترک ها باب است که رنگ چای باید به رنگ خون خرگوش (tavsan kani) باشد.

اتوبوس های ترکیه بسیار لوکس اند

پیشنهاد می کنیم در ترکیه، به جای هواپیما با اتوبوس سفر کنید. اتوبوس های ترکیه لوکس اند و امکاناتی مانند چراغ مطالعه، تلوزیون شخصی، وای فای و.. دارند. هم چنین اگر با اتوبوس سفر کنید، منظره ها اطراف تان فوق العاده خواهند بود.

ترکیه در زیرزمینش گنج های نهان دارد

در قرون هفتم و هشتم مردم ترکیه برای فرار از از دست مهاجمان شهرهای زیرزمینی ساختند. از زیباترین این شهرها می توان به درینکویو (Derinkuyu) و کایماکلی (Kaymakli) اشاره نمود. این غارها یا شهرهای زیرزمینی دارای بخش های مختلفی مثل کلیسا، مدرسه و غیره هستند. در گذشته، در هر کدام از این شهرهای زیر زمینی حدود 20 هزار نفر زندگی می کردند.

غربیه ها می توانند در عروسی ترک ها شرکت نمایند.

ترک ها پذیرای غریبه ها در جشن های عروسی هستند. صندلی های خالی که دور تا دور تالار چیده شده اند جایی برای غریبه هاست. مردم ترکیه در این زمینه بسیار دست و دلباز و مهمان نواز هستند.

عقاید عجیب ترک ها در خصوص قهوه

شاید طعم قهوه ترک را چشیده باشید.اگر عقاید ترک ها در خصوص قهوه را بشنوید، حتما تعجب می کنید. برای مثال، اگر روی قهوه به میزان کافی کف نباشد، ممکن است مسائل مادرشوهری به وجود آید. یا مثلا وجود مقداری نمک در قهوه نشانگر این است که مردها باید به نقطه دیگری نگاه نمایند. هم چنین در مراسم خواستگاری نوعی قهوه سرو می گردد که mirra نام دارد؛ اگر عروس و داماد بعد از صحبت فنجان قهوه شان را روی میز بگذارند به این معناست که به توافق رسیده اند. شما از عقاید دیگر مرم ترکیه در خصوص قهوه خبر دارید؟

ترک ها بسیار وطن پرست هستند

اگر درمورد فرهنگ، تاریخ یا بردهای فوتبال این مردم سوال کنید، نتیجه بسیار خوبی خواهید دید. آن ها از این سوال ها بسیار به وجد می آیند و با شور خاصی به آن پاسخ می دهند.

ترک ها بسیار چانه می زنند

چانه زنی یکی از آداب مردم ترک است. آن ها برای خرید اجناس کوچک و بزرگ چانه می زنند.

تهیه و تدوین: تحریریه باد صبا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "22 موضوع جالبی که فقط در ترکیه می بینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 موضوع جالبی که فقط در ترکیه می بینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید