تفاوت دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

به گزارش باد صبا، امروزمحل دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول یعنی تنگه بسفر به تنهایی از جاذبه های کشور ترکیه محسوب می گردد. با یک کانال آبی از دریای سیاه به دریای مرمره شهر استانبول به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت شرقی آن بخش آسیایی گفته می گردد و قسمت غربی آن را بخش اروپایی می گویند. این شهر بزرگ امروزه مسافرهای زیادی دارد. اگر به استانبول سفر می کنید بستگی دارد که در کدام بخش آن اقامت کنید. چون هر دو قسمت از لحاظ بافت تاریخی، آثار باستانی، کافه و رستوران ها فرق دارد. در این مقاله خبرنگاران دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می نماید تا اگر قصد سفر به این ترکیه را به راحتی برای سفرتان برنامه ریزی کنید.

تفاوت دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

تاریخچه استانبول

استانبول از شهر های قدیمی جهان به شمار می رود و از حدود 660پیش از میلاد به عنوان شهر شناخته شده است. شاید برایتان جالب باشد این شهر زمانی به وسیله بیزانس شرقی و روم اداره می شد و نام شهر کنستانتین بود. در این شهر کلیساهای مهمی بوده است. یکی از کلیساهای شهر که بعدها تبدیل به مسجد تبدیل شد مسجد ایاصوفیه است. با ورود اعراب و فتح شهر نه تنها کارکرد بناها تغییر کرد بلکه نام شهر از کنستانتین به قسطنطنیه نیز تغییر پیداکرد و پس از دوره ای به نام استانبول ماند و تا به امروز این شهر را استانبول می گویند.

نام شهر استانبول از عبارت یونانی ایستیم بولین گرفته شده است. ایستیم بولین به معنای شهر است. اما در قرن 18 و حکومت مسلمان عثمانی یکی از فرمانروایان نام شهر را بر روی سکه های عثمانی استانبول شهر اسلام زد و همگان معنای شهر را به اشتباه شهر اسلام درنظر گرفتند به هر روی از آن موقع تا به امروز همگان به این شهر استانبول می گویند.

آنچه این شهر را از لحاظ استراتژی و جهانگردی مهم می نماید فقط سرگذشت پر فراز و نشیب آن نیست. بلکه قرار گرفتن در بین دو قاره مهم جهان است. دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول با تنگه بسفر جدا شده است. این تنگه کانال آبی است که از میان شهر عبور می نماید و دریای سیاه به دریای مرمره متصل می نماید. سپس به مدیترانه متصل می شود و از آن جا به آب های آزاد وصل می شود. بدون شک از دیرباز دارای تجارت دریایی بوده است و شهر پر از کشتی و بندرگاه است که امروز قدم زدن در ساحل هایش از سرگرمیات مسافران به شمار می رود. با گشت در استانبول شما می توانید تاریخ های خاورمیانه و روم شرقی را می بینید.

زبان شهر استانبول و مذهب آن

در دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول همه به زبان ترکی صحبت می نمایند. تا آنجا که زبان ترکی در ایران به ترکی استانبولی معروف شده است. در زمان حکومت اسلامی از رسم الخط الفبای عربی استفاده می کردند و از 1928 و تشکیل کشور مستقل ترکیه بعد از جنگ جهانی اول از تمام بخش های دولتی و مدارس خط لاتین به جای خط عربی استفاده کردند. از همین رو گشت و گذار در استانبول و خواندن تابلو های خیابان بسیار آسان است. بیشتر مردم شهر مسلمان هستند و درصد کمی مسیحی و یهودی نیز دارد. این شهر جزو شهرهایی که جمعیتی از نمودها با مذهب سنی شافعی را دارد.

بخش جمعیتی آسیا و اروپایی استانبول

هر دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول با هم تفاوت چشم گیری دارند در بخش آسیایی جمعیت کم تری از بخش اروپایی واقع شده است و محله های خلوت داری دارد. در بخش اروپایی نزدیک به ده میلیون نفر زندگی می نمایند و از قسمت هایی تشکیل شده که بسیار پر جنب و جوش بوده است. نه تنها خیابان های بخش اروپایی جمعیت بالایی دارد بلکه کوچه و پس کوچه ها نیز نیز شلوغ است. بخش آسیایی آن حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد و شلوغ ترین شهرستان آن عمرانیه است.

اگر منطقه ها خلوت را دوست دارید و به قصد مهاجرت می روید می توانید بخش شرقی استانبول یا همان آسیایی را انتخاب کنید. در بخش اروپایی بین ساعت 7 الی 9 و ساعت 17 الی 20 ترافیک سنگینی در خیابان های استانبول است و اگر دوست دارید در ترافیک نباشید غیر از ساعات ذکر شده در شهر رفت و آمد کنید.

تفاوت در بخش سرمایه گذاری آسیا و اروپایی استانبول

باید به شما بگوییم که بیشترین اماکن باستانی در بخش اروپایی قراردارد و با توجه به جمعیت بالای آن نیز مورد توجه سرمایه گذران قرار گرفته است به طور مثال بیشتر کوچه های آن دارای سنگ فرش است و بیشترین کافه و رستوران ها، هتل ها، مراکز سرگرمیی در بخش اروپایی استانبول واقع شده است. در بخش آسیایی منطقه ها باستانی و جاذبه های کم تری وجود دارد و خلوت تر است. اما در کنار ساحل تنگه بسفر همیشه شلوغ است و جمعیت زیادی در حال رفت آمد هستند. دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از هر نظر متفاوت هستند و اگر در این شهر سفر بروید با یک گشت ساده کاملا این تفاوت را احساس می کنید.

سرگرمی های شبانه آسیایی و اروپایی استانبول

دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از لحاظ سرگرمی های شبانه تفاوت چشمگیری دارند. استانبول شهری است که در شب ها زنده است و تا نیمه شب مردم برای شادمانی و سرگرمی به بیرون از خانه می آیند. سرگرمی شبانه و وجود کلاب، مغازه ها از الویت های مهم جهانگرد های ایرانی است. در بخش اروپایی مراکزی چون بئشیک تاش، اورتاکوی، بئی غلو، نیشان تاش و…. واقع شده است و به راحتی شهروندان و مسافران از آن استفاده می نمایند. اما در بخش آسیایی مراکز سرگرمیی فقط در بخش کادی کوی و اسکودار واقع شده است. در کل تعداد مراکز سرگرمیی شبانه بخش آسیایی استانبول کم تر از بخش اروپایی است. به همین دلیل هم در بیشتر تورهای مسافرتی بخش اروپایی برای مسافران انتخاب می شود.

تفاوت در تعداد شهرستان دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

از لحاظ تعداد شهرستان ها و منطقه ها نیز دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول تفاوت دارند. در قسمت اروپایی دارای 24 شهرستان است. و شهرهای آن به نام ایوپ، فاتیح، قاضی عثمان پاشا، گون گورن، کاغیت حانه، کوچوک چکمه جه، ساری یئر، آرناوود کویی، آوچیلار، باغجیلار، باحچه لی ائولر، باشاک شهیر، بئشیک تاش، بئیلیک دوزو، بئی اوغلو، بویوک چکمه جه، چاتالجا، اسنلر، اسن یورت، ، سیلیوری، شیشلی، سلطان قاضی، زیتون بورنو هستند.

در قسمت شرقی نزدیک به 15 شهرستان هستند که عبارتند از پندیک، سانجاک تپه، سلطان بئی لی، شیله، توزلا، عمرانیه، اسکودار ، آدالار، آتا شهیر، بئی کوز، چکمه کوی، کادی کوی، کارتال، مال تپه که از شهرهای مهم استان استانبول هستند. بیکوز یکی از استان های بخش آسیایی استانبول است که از دو طرف به دریای سیاه و تنگه بسفر ساحل دارد. استان های نزدیک تنگه بسفر در دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از مهم ترین بخش های شهر هستند و امکانات بالایی در آن واقع شده است.

آب و هوای استانبول

شهر استانبول شهری چند اقلیمی است که آب و هوای مدیترانه ای و آب و هوای گرمسیری مرطوب در آن دیده می شود. جالب است بدانید که آب وهوای دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول باهم تفاوت دارد. در شرقی ترین بخش استانبول آب و هوای گرم تری است و معمولا دمای آن چندین درجه سانتی گراد بالاتر از غربی ترین بخش اروپایی شهر استانبول است و دلیل آن این است که در بخش اروپایی ارتفاع از سطح دریا بالاتری است و آب و هوای سردتری نیز در زمستان ها دارد.

فضای در دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

در قسمت اروپایی به خاطر جمیت بالا وجود اماکن جهانگردی مختلف هر قسمتی دارای ساخت و ساز شده است. همان گونه که کافه و رستوران های آن بیشتر است، هتل های متعددی ساخته شده و گاهی نیز برای سکونت جمعیت شهر ساخت و سازهای بی رویه ای رخ داده است از این رو بخش اروپایی شهر استانبول فضای سبز کم تری دارد. در عوض بخش آسیایی شهر استانبول از پارک، فضاهای سبز و منطقه ها بکرتری تشکیل شده است و اگر برای تماشا طبیعت می روید باید به شما بگوییم که بخش آسیایی استانبول را انتخاب کنید. مثل تماشا تپه های آیدوس تپسی یکی از جاذبه های بخش آسیایی استانبول به شمار می رود. البته تا حدود صد سال پیش هر دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول دارای فضای سبز بوده است اما در حدود همین یک قرن اخیر این تغییرات چشم گیر مشاهده می شود.

تفاوت دو قسمت آسیایی و اروپایی از لحاظ خدمات شهری

بخش آسیایی دارای یک استادیوم است اما در بخش اروپایی استادیوم های بیشتری قرار گرفته است. هتل های استانبول بیشتر در بخش اروپایی هستند. طولانی ترین خط مترو خاورمیانه در قسمت آسیایی شهر استانبول است. بیشترین کانال های تلویزیونی و مطبوعاتی در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است. مدارس نظامی اما در بخش شرقی و آسیایی شهر استانبول وجود دارد. در بخش آسیایی قبرستان بزرگتری وجود دارد که بزرگترین آرامستان ترکیه محسوب می شود. تعداد دانشگاه های اروپایی در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است و یادتان باشد بخش اروپایی از لحاظ تاریخی نسبت به بخش آسیایی آثار بیشتری دارد. بخش اروپایی شهر استانبول به خاطر جاذبه های جهانگردی بیشترین مراکز خرید را هم دارد. خط ساحلی در بخش آسیایی منظم و تر و زیباتر از بخش اروپایی است و در نهایت دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول حسابی با هم فرق دارند.

تفاوت آثار تاریخی در بخش آسیایی و اروپایی استانبول

در بخش اروپایی بیشترین آثار تاریخی وجود دارد و آثار چون موزه و مسجد ایاصوفیه یکی از مهم ترین آثار تاریخی جهان با ثبت یونسکو، توپ کاپی سارایی و برج گالاتا کوله سی را دارد که مهم ترین آثار تاریخی کشور ترکیه به شمار میرود. برای تماشا پل بسفر از بخش اروپایی ورودیه ندارد اما اگر از بخش آسیایی بخواهید ببینید باید هزینه پرداخت کنید.در بخش آسیایی نیز آثار تاریخی وجود دارد اما در لیست جهانی یونسکو ثبت نشده است به طور مثال مسجد مهرماه سلطان به نام دختر خرم سلطان در بخش اسکودرا بخش آسیایی است. برای تماشا هر دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول خوب است وقت بگذارید و تفاوت ها را از نزدیک ببینید.

شباهت های بخش آسیایی و اروپایی استانبول

دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول به رغم تفاوت ها تشابه هایی نیز دارند. هر دو قسمت آسیایی و اروپایی دارای فرودگاه هستند. در هر دو خط مترو فعال دارند. با یک پل به نام بسفر دو قسمت شهر به هم متصل می شود. هر دو قسمت برای خود مارینا دارند. خیابان های معروفی دارند که خیابان معروف بخش اروپایی استقلال است و خیابان بغداد بین قاضی کوی و بوستانسی لوکس ترین خیابان بخش آسیایی است. جالب تر از همه این که دانشگاه مرمره تنها دانشگاهی است که بر روی دو قاره وجود دارد و خود این دانشگاه امروز به تنهایی از جاذبه های شهر استانبول است.

در آخر

اگر قصد سفر به شهر تاریخی و گردشگری استانبول را دارید به راحتی برای پرواز و یا رزرو هتل می توانید از وب سایت باد صبا بهره ببرید. وب سایت باد صبا یکی از آسان ترین وب سایت ها برای سرچ و رزرو است که به راحتی از قیمت ها می توانید آگاه شوید. اگر خودتان به شهر استانبول تا به حال سفر نموده آید تجربه خودتان را از قسمت آسیایی و اروپایی استانبول برای تیم باد صبا بنویسید تا مخاطبان بیشتری با آن آشنا شوند.

  • منبع:
منبع: الی گشت

به "تفاوت دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید