راهنمای سفر به بندر دیر

به گزارش باد صبا، با خبرنگاران همراه باشید تا بدانیم بندر دیر کجاست، به معرفی بندر دیر بپردازیم تا بتوانیم راحت تر به دیر سفر کنیم.

راهنمای سفر به بندر دیر

دیر یک شهر بندری واقع در جنوب استان بوشهر و مرکز شهرستان دیر است. بندر دیر در 208 کیلومتری شهر بوشهر و 1300 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این بندر بزرگ ترین بندر صیادی ایران است. اسکله دیر وظیفه تامین ماهی و میگو برای داخل و خارج را بر عهده دارد. با باد صبا همراه باشید تا به معرفی بندر دیر بپردازیم تا بتوانیم راحت تر به دیر سفر کنیم.

تاریخچه بندر دیر

بندر دیر علاوه بر اینکه بزرگ ترین بندر صیادی کشور است، قدیمی ترین بندر باستانی در محدوده شهرستان دیر نیز است. با توجه به اشیاء و ابزار مکشوفه در این منطقه قدمت شهرستان دیر را به دوران حکومت ساسانیان نسبت می دهند. بندر دیر از نظر تجاری و مالی از گذشته تا به امروز موقعیت بسیار خوبی و عالی داشته است. علاوه بر صیادی، کشاورزی نیز در این بندر رونق زیادی داشته است.

رضا طاهری محقق تاریخ جغرافیایی خلیج فارس در کتاب از مروارید تا نفت (تاریخ خلیج فارس) شهرستان دیر را از قدیمی ترین روستاهای اقوام ایران می شمرد و بخش بیشتر جغرافیای اجتماعی - سیاسی بندر دیر را مربوط به دوره های ساسانی و اسلامی زیر مجموعه سیراف (تابع استان فارس) می داند.

سفر به بندر دیر

اگر شما هم بلیط هواپیما مشهد بوشهر بگیربد و به این بندر سفر کنید می توانید از تماشای ساحل بندر دیر که یکی از زیباترین ساحل های کشور ایران است لذتی وافر ییرید. بهتر است سری به این ساحل آرام بزنید و از قدم زدن و شنا کردن در آن سرمست شوید. در بندر دیر حتما ساعاتی را مشغول جمع آوری صدف های شگفت انگیز کنار ساحل خواهید شد. ماهیگیری در کنار ساحل نیز از دیگر تفریحاتی است که علاقه مندان خود را دارد و می توانند در این بندر از آن بهره ببرند. شما می توانید با یاری بومیان منطقه از قایق سواری در این بندر زیبا لذت ببرید. از قلم نیاندازید بازدید از بازار ماهی و میگو بندر دیر را اصلا از دست ندهید. اگر اهل کمپ هستید بهتر است شبی را در کنار ساحل بمانید و برای شام ماهی کبابی و یا خرچنگ کبابی میل کنید.

زمان سفر به شهرستان دیر

آب و هوای این منطقه تقریبا در اغلب روزهای سال گرم و مرطوب است. و در فاصله دورتر از ساحل هوا تقریبا گرم و خشک می گردد. در بندر دیر شما شاهد تابستان های بسیار سوزانی هستید. در این فصل بادی خشک و بسیار گرم در این منطقه می وزد که به باد یکصد و بیست روزه نیز معروفیت پیدا نموده است. در گویش محلی به این باد تش باد یا باد گرم گفته می گردد. پس اگر قصد سفر به بندر دیر را دارید بهتر است فصل پاییز و اوایل فصل زمستان برا انتخاب کنید.

چگونه به بندر دیر برویم؟

فاصله بندر دیر تا شهر تهران تقریبا 1300 کیلومتر است. فاصله این بندر تا شهر بوشهر مرکز استان بوشهر 208 کیلومتر است. بندر دیر در فاصله 107 کیلومتری عسلویه و در فاصله 360 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است. با توجه به این اطلاعات اگر قصد سفر به بندر زیبای دیر را دارید با توجه به مبدا خود شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما به عسلویه یا بوشهر بروید و از آن جا به سمت بندر دیر ادامه مسیر دهید.

متاسفانه در مسیر بندر دیر خط راه آهنی قرار ندارد. نزدیک ترین مسیر ریلی دیر، خط راه آهن شیراز است. این مسیر ریلی با بندر دیر تقریبا 350 کیلومتر فاصله دارد.

اگر قصد سفر با خرید بلیط اتوبوس به بندر دیر را دارید باید در ابتدا خود را به یکی از شهرهای بوشهر و یا شیراز برسانید. ترمینال مسافربری بندر دیر در شهرهای شیراز و بوشهر مسافرگیری می نماید و شما از آنجا می توانید ادامه مسیر دهید.

دیدنی های بندر دیر

مسجد بردستان بندر دیر

در بندر دیر منطقه ها دیدنی بسیاری را خواهید دید که از نمونه های زیبای معماری سنتی و تاریخی ایران می توان به مسجد جامع بردستان اشاره نمود. این مسجد بر روی تپه قدیمی در گورستانی با قدمت زیاد و قبر های متعدد واقع شده است. در اطراف این مسجد قبرهای قدیمی منقش به خط کوفی و عربی وجود دارد که متعلق به دوران مختلف تاریخی است. با توجه به قبرها و تکه سنگ های اطراف، قبرستان باستان شناسان قدمت این آثار را به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نسبت می دهند.

ساحل بندر دیر

بندر دیر به نسبت وسعت خود دارای یکی از زیباترین و خاص ترین سواحل استان بوشهر است که در جنوب کشور کمتر ساحلی را می توان یافت که به وسعت سواحل دیر قابل استفاده باشد و بکر و دیدنی باشد. بعلاوه مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای دیگر در آن به استراحت بپردازند. ماهی ها و دیگر آبزیان موجود به ویژه میگوی صادراتی آن از استثنایی ترین ویژگی بندر دیر به شمار میرود که جزو مرغوب ترین و برترین ماهی های خوراکی کشور است که به وسیله ماهی گیران در حاشیه این بندر صید شده است.

جزیره نخیلو بندر دیر

جزیره نخیلو بهشت پرندگان در استان بوشهر از نادرترین جزایر دنیا است. یکی از بی نظیرترین جزیره های خاورمیانه در زمینه زادآوری پرندگان مهاجری دریایی همین منطقه است. این جزیره از جاذبه های بردخون، تحت حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفته است و به علت پوشش مناسب گیاهی، بستر ماسه های صدفی و خالی از سکنه بودن، محل ایده آلی برای تخم گذاری پرندگانی است که تابستان گذر هستند.

کوه نمک جاشک بندر دیر

کوه نمکی جاشک دیر، یکی از بزرگ ترین و فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی موجود در ایران و خاورمیانه است. گنبد جاشک در فاصله 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر واقع شده است، این گنبد حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی و در همجواری روستای جاشک از توابع شهرستان دیر واقع شده است. از نمونه های منحصر به فرد این اثر تاریخی می توان به آبشارها و بلورها اشاره نمود.

امامزاده شاهزاده ابوالقاسم

یکی دیگر از منطقه ها دیدنی بندر دیر حرم مطهر امامزاده شاه ابوالقاسم است. که بر بالای تپه ای در ده کیلومتری غرب شهر دیر در محور ساحلی دیر بوشهر و در یک کیلومتری از ساحل زیبای خلیج فارس قرار گرفته است.

منبع: دنیای سفر

به "راهنمای سفر به بندر دیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به بندر دیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید