جاهای دیدنی چمستان ، شهری در مجاورت نور و آمل

به گزارش باد صبا، فصول گرم سال را با سفر به منطقه ها شمالی و خوش آب وهوای ایران، می توان دلپذیر و لذت بخش کرد. یکی از برترین این لذت ها، بازدید از جاهای دیدنی چمستان است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. چمستان مقصدی کمتر شناخته شده در شمال ایران است که به واسطه داشتن منظره ها بکر و آب وهوای خنک و مطبوع، جای مناسبی برای طبیعت گردی است.. اگر می خواهید در سال تازه، مقصدی نو از منطقه ها شمالی را برای سفر تجربه کنید، سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی چمستان، برترین گزینه خواهد بود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، همراه ما باشید تا جاذبه های گردشگری این شهر را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی چمستان ، شهری در مجاورت نور و آمل

چمستان کجاست؟

قبل از اینکه به معرفی جاذبه های گردشگری چمستان بپردازیم، خوب است نگاهی به موقعیت جغرافیایی این شهر داشته باشیم. چمستان از منطقه ها شمالی ایران است که در غرب استان مازندران و در مجاورت با دو شهر شمالی معروف، یعنی نور و آمل قرار گرفته است. مرتفع بودن این شهر در مقایسه با سایر شهرهای شمالی، سبب شده است تا گردشگران درجه کمتری از شرجی بودن هوا را در این منطقه تجربه نمایند.

چمستان علاوه بر اینکه یکی از جاهای تماشای نور است، یکی از شهرهای زیبای خطه شمال محسوب می شود. شاید برای تان جالب باشد که بدانید چمستان در گویش مازندرانی، چمستون یا چماسن نام دارد. این اصطلاح طبق باور زبان شناسان، اشاره به گیاهی در همین منطقه تحت عنوان چماز دارد که از نظر ظاهری، بی شباهت به خرس نیست!

چمستان از نظر تاریخی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. طبق شواهد و مستندات موجود و بقایای چند آتشکده، می توان حدس زد که قدمت تاریخی این شهر به دوره ساسانیان بازمی شود. البته که شواهدی از سکونت مغول ها در این منطقه بعد از دوره ساسانیان نیز به چشم می خورد. در هر حال، آثار تاریخی و بناهای باستانی این شهر، حکایت از تاریخی پرفرازونشیب در آنجا دارد.

از فاصله چمستان تا تهران اگر بخواهید بدانید، باید بگوییم برای رفتن به این شهر شمالی، دو مسیر پیش روی شماست. مسیر اول از جاده چالوس می گذرد و بیشتر مناسب کسانی است که ساکن کرج یا غرب تهران هستند. این مسیر مسافتی 230 کیلومتری دارد که طی کردن آن حدود 5 ساعت زمان می برد.

مسیر دوم که مسیری کوتاه تر و آسان تر به نظر می رسد، از جاده هراز عبور می نماید. در این مسیر، باید جاجرود، بومهن، رودهن، آبعلی، مشا، پلور، آب اسک و گزنک را پشت سر بگذارید تا به منطقه ای در 2 کیلومتری شهر آمل برسید. در نهایت، اگر در کمربندی آمل به سمت چمستان برانید، بعد از 30 دقیقه به منطقه زیبای چمستان می رسید.

جاهای تماشای چمستان مازندران

آنچه پای گردشگران را به منطقه زیبای چمستان باز می نماید، چشم انداز ها بکر و روح نوازی است که در گوشه گوشه این شهر به چشم می خورند. جنگل های سرسبز، دریاچه های پرآب، کوه های سربه فلک کشیده و سواحل لاجوردی و آرام از جمله جاذبه های طبیعی چمستان محسوب می شوند. این شهر برای تاریخ دوستان هم آثار و بناهای ارزشمندی دارد که هر یک، بخشی مجذوب کننده از تاریخ را روایت می نمایند. در ادامه، همراه ما باشید تا به شکل مفصل آدرس جاهای تماشای چمستان را به همراه توصیف جاذبه های طبیعی و تاریخی آن در اختیار شما بگذاریم.

دریاچه الیمالات | از جاهای تماشای چمستان در پاییز و بهار

اگر می خواهید برترین تجربه های عمرتان را در سفر به چمستان رقم بزنید، بازدید از دریاچه الیمالات را در صدر تمام گردشگری های خود قرار دهید. این دریاچه در فاصله بسیار کمی از جاده اصلی نور به سمت چسمتان قرار گرفته است. قرارگیری الیمالات در دل جنگل های هیرکانی، حال وهوای فوق العاده منحصربه فرد و بی نظیری به آن بخشیده است.

هر فصلی از سال که به دریاچه الیمالات سفر کنید، از زیبایی های بی حدوحصر آن بهره مند خواهید شد. بااین حال، فصل پاییز با جادوی طبیعت هفت رنگش و بهار با سرسبزی و طراوتش، نمایی دیگر از زیبایی های این منطقه را به شما نشان می دهند. در دریاچه الیمالات، فرصت برای تجربه هر نوع تفریح نیز مهیاست. قایق سواری، اسب سواری و ماهیگیری از برترین این تفریحات هستند. در این منطقه زیبا و بکر، امکانات رفاهی متعددی هم به چشم می خورند که اسباب آسایش بیشتر گردشگران را فراهم می نمایند.

  • آدرس: استان مازندران، واقع در 8 کیلومتری جاده نور به چمستان، ضلع جنوبی دوراهی منتهی به روستای کارگرکلا.

پارک جنگلی کشپل | تفرجگاهی تمام عیار در چمستان

اگر در میان جاذبه های گردشگری چمستان در پی تفرجگاهی برای استراحت یا پیک نیک کردن هستید، پارک جنگلی کشپل برترین پیشنهاد ما به شما است. این پارک جنگلی که در فاصله 5/2 کیلومتری از مرکز منطقه چمستان قرار گرفته است، آخر هر هفته میزبان مردم محلی و گردشگران مختلف از سراسر ایران است.

آنچه بیش از همه، کشپل را میان مردم به دلنشین ترین و محبوب ترین جای تماشای چمستان تبدیل نموده، وجود ده ها چشمه آب گوارا و شفافی است که از دل این جنگل سرسبز وجود دارند. بعد از آن، باید به درختان تنومند و سربه فلک کشیده ای اشاره کنیم که زیر سایه آن ها، می توانید لذت ببرید و آرامشی خاص را تجربه کنید. برترین و معروف ترین پوشش گیاهی پارک جنگلی کشپل شامل درختان بلوط، توسکا، افرا، لرک، انجیلی و ممرز می شود.

در کشپل همه چیز برای اقامت تفریحی شما در کنار خانواده کاملا مهیا است. سرویس بهداشتی، محیط بازی برای بچه ها، آلاچیق ها، کافه ها و رستوران های مختلف و فروشگاه های متعدد از جمله امکانات رفاهی هستند که در این منطقه جنگلی به چشم می خورند.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، 14 کیلومتری منطقه مرکزی چمستان.

آبگرم لاویج | از جاهای تماشای چمستان نور

بعد از شهرستان نور و در انتهای پارک جنگلی کشپل، روستایی خوش آب وهوا و سرسبز قرار گرفته است که بازدید از آن را به تمام گردشگران چمستان توصیه می کنیم. این روستای زیبا و بکر، سرشار از جاذبه های طبیعی شگفت انگیز و منحصربه فرد است. یکی از برترین جاذبه های طبیعی این روستا، چشمه آبگرم لاویج نام دارد. همان طور که می دانید، چشمه های آبگرم به واسطه داشتن مقادیر بالایی از املاح معدنی و گوگرد، از خاصیتی کاملا درمانی برای امراض مختلف جسمانی برخوردار هستند.

برای بهره مندی بهتر و بیشتر مردم از خواص درمانی این چشمه، استخرها و حمام های اختصاصی زنانه و مردانه زیادی در اطراف این منطقه دایر نموده اند. شما با مراجعه به این مراکز رفاهی، می توانید ضمن داشتن یک روز خاطره انگیز، از خواص درمانی این چشمه طبیعی نیز بهره ببرید.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، در فاصله 21 کیلومتری از مرکز چمستان، روستای لاویج.

فیل سنگی لاویج | پاره سنگی اعجاب آمیز در دل یک روستا

کارتان که در چشمه آبگرم لاویج تمام شد، این روستای بکر و خوش چشم انداز را بدون بازدید از فیل سنگی آن ترک نکنید! درست در چندقدمی آبگرم لاویج، قطعه سنگی بزرگ و بزرگ الجثه در دل کوه به چشم می خورد که شباهت عجیبی به فیل دارد. این بنای سنگی در اثر تغییرات فرسایشی و جوی، پا به این منطقه شمالی گذاشته است. البته که روایت ها و افسانه های تاریخی زیادی را در باب فلسفه پیدایش این قطعه سنگی روایت می نمایند که صحت و درستی هیچ کدام به اثبات نرسیده است. تنها نکته واضح درباره فیل سنگی، مجذوب کنندهیت بصری آن در روستای لاویج است که توجه هر گردشگری را به سوی خود جلب می نماید.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، در فاصله 21 کیلومتری از مرکز چمستان، روستای لاویج.

واز | از برترین جاهای تماشای جنگل چمستان

یکی دیگر از برترین جاهای تماشای چمستان که به علت صعب العبور بودن مسیر، ناشناخته و در عین حال بکر و دست نخورده به جای مانده، جنگل واز است. پوشش گیاهی این جنگل قطعا شما را متحیر و شگفت زده می نماید. درختان بلندقامت افرا، راش و بلوط مهم ترین پوشش گیاهی این جنگل سرسبز و باطراوت را تشکیل می دهند. جالب است بدانید که منطقه سرسبز واز از جنگل های کهنه سال و باستانی هیرکانی به شمار می رود. اگر قصد بازدید از جنگل واز چمستان دارید، مسیری پرفرازونشیب و پرچالش را پیش رو خواهید داشت. از همین رو، بهتر است اولین سفرتان به این جنگل را همراه با هدایت کاربلد و آشنا به راه تجربه کنید.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، 20 کیلومتری شهر چمستان.

روستای میرخمند | مجذوب کننده ترین مقصد تابستانی در چمستان

یکی دیگر از برترین جاهای تماشای چمستان که لذت سفر را برای شما کامل می نماید، روستای ییلاقی میرخمند است. این روستا در 10 کیلومتری شهرستان نور قرار گرفته است و به واسطه آب وهوای بسیار خنک و مطبوعش، از برترین مقاصد شمالی برای تابستان محسوب می شود. روستا از 3 طرف در محاصره کوه و از یک سو در احاطه دره جنگلی و سرسبز است. میرخمند دارای چندین چشمه گوارای فصلی است که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

  • آدرس: استان مازندران، 10 کیلومتری شهرستان نور.

روستای گزناسرا | از چشم نوازترین اماکن تماشای اطراف چمستان

ناب ترین و زیباترین قاب از طبیعت چمستان را می توانید در روستای گزناسرای آن مشاهده کنید. علت نامگذاری این روستای ییلاقی، رویش فراوان گیاه گزنه در این منطقه است. آنچه موجب تمایز این روستا از سایر روستاهای مجاور می شود، بکربودن فضای داخلی آن و پوشش های جنگلی آنجا است. تا جایی که اگر یک روز مهمان این روستا باشید، قطعا با سختی و دشواری زیادی آنجا را ترک خواهید کرد. زمستان های سرد و سوزناک این منطقه، سبب می شوند تا گردشگران کمتری به این روستا ورود پیدا نمایند. در مقابل، تابستان های خنک گزناسرا پر از گردشگرانی است که در جست وجوی مکانی دنج برای دورماندن از هیاهوی شهر و زندگی ماشینی هستند.

شایان ذکر است که روستای ییلاقی گزناسرا خود دارای چندین جاذبه طبیعی است. از برترین این جاذبه ها، می توان به قلقلک چشمه، پارک تفریحی لاشکش، جنگل و چمنزار سرسبز پنسا، مقبره آقابالا شاه، قله مرتفع گنج کوه یا گنج کول و مرغ حسل اشاره نمود.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، منطقه شمالی چمستان، دهستان ناتل رستاق.

مقبره آقا شاه بالو زاهد | از جاهای تماشای و تاریخی چمستان

چسمتان زیبا خالی از جاذبه های تاریخی و آثار باستانی نیست. یکی از برترین جاذبه های قدیمی و تاریخی این منطقه، مقبره آقا شاه بالو زاهد است که در روستایی با نام آهودشت قرار گرفته است. این مقبره که آرامگاه عارفی زاهد و والامقام در قرن هشتم هجری قمری بوده است، نه تنها از نظر تاریخی جایگاه ارزشمندی دارد، بلکه به لحاظ معماری نیز شگفت انگیز است. نمای مخروطی شکل و هشت ضلعی این بنا به همراه کاشی کاری ها و طاق نماهای تزیین شده آن، از این مقبره شاهکاری هنری ساخته اند.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، در فاصله 8/4 کیلومتری چمستان، روستای آهودشت.

روستای جوربند | بهشتی گمشده در مازندران

بدون شک روستای جوربند، بهشت گمشده چمستان است که هر گردشگری باید حداقل یکبار در عمر خود از زیبایی های آن تماشا کند! مجذوب کنندهیت و شگفتی این روستا از مسیر پرپیچ وخم و رویایی آن شروع می شود. با ورودتان به این جاده و عبور از دل کوه های سربه فلک کشیده و جنگل های سرسبز، تصویری بسیار خیره نماینده و زیبا مقابل چشمانتان به نمایش درمی آید. در فضای داخلی روستا نیز این چشمه های آب معدنی، آبشارهای خروشان و منطقه ها جنگلی متعدد هستند که شما را مجذوب خود می نمایند. پارک جنگلی مجهز به کلیه امکانات رفاهی، مجموعه ورزشی، دریاچه مصنوعی، منطقه گردشگری برارده و امامزاده کیا میثم بن جعفر از جاذبه های طبیعی، تفریحی و مذهبی این روستا به حساب می آیند.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، در فاصله 38 کیلومتری چمستان، دهستان ناتل رستاق.

روستای آهودشت چمستان

اگر در سفرتان به چمستان از ده ها روستا تماشا کنید، باز از ملاقات دوباره با آن ها خسته نمی شوید! روستای آهودشت یکی دیگر از جاهای تماشای چمستان آهودشت است که فضای متنوع آن، روح شما را جلا می بخشد. شالیزارهای وسیع و چشم نواز و خانه هایی با شیروانی های رنگارنگ از جمله مجذوب کنندهیت های مهم این روستا هستند.

جالب است بدانید که روستای آهودشت از نظر تاریخی نیز قابل تامل است. این روستا در روزگاران قدیم بخشی به نام پایدشت داشته است که احتمالا نام آن را در کتاب های تاریخ طبرستان زیاد شنیده اید. نام اصلی خود این روستا نیز از آهوان بی شماری گرفته شده است که آهودشت را به عنوان زیستگاه خود انتخاب نموده اند.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، در فاصله 4 کیلومتری چمستان، دهستان ناتل رستاق.

روستای یوش چمستان | یادگاری تاریخی از نیما یوشیج

حیف نیست به چمستان سفر کنید و خانه قدیمی نیما یوشیج را در این منطقه نبینبد؟ روستای یوش که زادگاه نیما، شاعر بلندآوازه معاصر است، یکی دیگر از برترین جاهای تماشای چمستان محسوب می شود. مجذوب کنندهیت های بصری یوش تنها محدود به خانه قدیمی و زادگاه نیما یوشیج نمی شود. البته این جاذبه شگفت انگیز بیش از همه در محبوبیت و معروفیت این روستای قدیمی نقش دارد؛ بااین حال، جاذبه های گردشگری دیگری همانند حمام تاریخی، آتشکده (آرامگاه) کیاداوود و بنای جفت برار در این روستا به چشم می خورند که ارزش بارها تماشا را دارند.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان چمستان، شهر بلده.

آبشار حرام او

جاذبه های گردشگری چمستان هنوز تمام نشده اند! آبشار حرام او را می توان یکی دیگر از برترین جاهای تماشای این منطقه شمالی دانست که بازدید از آن را نباید از قلم انداخت. این آبشار مرتفع، با 15 متر ارتفاع در مسیر جاده چمستان به سمت لاهیچ قرار گرفته است.

خواص درمانی آبشار حرام او هر رهگذری را به توقف در این منطقه زیبا و چشم نواز دعوت می نماید. بسیاری از محلی های این منطقه، هنگام عبور از این جاده با قمقمه و بطری به استقبال این آبشار می روند تا با پرکردن قمقمه ها از آب گوارای آن، از خواص درمانی این چشمه بی نصیب نمانند. در مورد نامگذاری این آبشار هم باید به سرازیرشدن آب از ارتفاعات بلند سوردار به سمت حرم امامزاده اشاره کنیم که در گویش طبری با نام حرام او تعبیر می شود.

  • آدرس: استان مازندران، در فاصله 25 کیلومتری جاده ییلاقی نور - بلده و 55 کیلومتری چمستان.

روستای بهدشت | از منحصر به فردترین جاهای تماشای چمستان آمل

از دیگر جاهای تماشای چمستان که حال و هوای روستایی آن، شما را حسابی سر ذوق می آورد، روستای بهدشت است. این روستای شمالی نیز از نظر داشتن جاذبه های طبیعی از چمستان چیزی کم ندارد. برای رفتن به روستای بهدشت، باید ابتدا از منطقه آهودشت عبور کنید.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، 15 کیلومتری چمستان.

پارک جنگلی نور | از زیباترین جاذبه های گردشگری چمستان

یکی از بزرگ ترین پارک جنگلی های خاورمیانه در استان مازندران و در نزدیکی شهرستان چمستان قرار گرفته است. این منطقه که به پارک جنگلی نور معروف است، به علت مجاورت با دریای خزر، فضایی بسیار روح نواز و آرامش بخش پیدا نموده است. در پارک جنگلی نور، علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر، فرصت برای تجربه تفریحات متنوعی همانند دوچرخه سواری، اسب سواری، پیاده روی و کوه پیمایی نیز فراهم است.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، در فاصله 14 کیلومتری شهر چمستان.

دریاچه آویدر | جزیره ای رویایی در مازندران

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چمستان که فاصله نسبتا زیادی با این شهرستان دارد، دریاچه آویدر است. این دریاچه که منبع تامین آب کشاورزی منطقه ها مجاور محسوب می شود، در 30 کیلومتر شرقی شهرستان نوشهر قرار گرفته است. اگرچه فاصله آویدر با چمستان زیاد است، اما جزیره رویایی که در قلب این دریاچه جا خوش نموده است، ارزش این را دارد که به خاطرش رنج کیلومترها رانندگی را به جان خریداری کنید. امکانات تفریحی موجود در این منطقه نیز مزیت دیگری است که سفر شما به چمستان را لذت بخش تر می نماید. شایان ذکر است که دریاچه آویدر به علت داشتن امکانات رفاهی متعدد، می تواند یکی از برترین جاهای تماشای چمستان در شب باشد.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، در فاصله 44 کیلومتری شهرستان چمستان.

چمستان؛ نگین زیبای مازندران

مازندران در ایران، به داشتن زیباترین و بهشتی ترین مقاصد جهان معروف است. یکی از بکرترین و دلنوازترین این منطقه ها، چمستان است که جاذبه هایی حیرت انگیز از طبیعت را پیشکش نگاه هر گردشگری می نماید. ما در این مطلب، کوشش کردیم فهرستی از برترین جاهای تماشای چمستان را با توصیف کاملی از مجذوب کنندهیت های بصری آن با شما به اشتراک بگذاریم. شما نیز می توانید برای اطمینان بیشتر، عکس جاهای تماشای چمستان را در اینترنت جست وجو کنید تا به درک بیشتری از زیبایی های این منطقه برسید. در آخر از شما می خواهیم در قسمت نظرات، برای مان بنویسید از میان جاذبه های گردشگری چمستان، کدامیک را بیشتر دوست داشتید؟ کدام جاذبه محبوب این شهر از قلم افتاده است؟

سوالات متداول درباره جاهای تماشای چمستان

چمستان کجاست؟

چمستان از شهرهای استان مازندران است که فاصله ای 17 کیلومتری با شهر نور دارد.

برترین هتل ها برای اقامت در چمستان کدامند؟

برای اقامت در برترین هتل ها، بهتر این است که به شهرهای مجاور چمستان مانند نور بروید. در این شهر، هتل های درجه یکی مثل زرین، هتل ساحلی شهر، نگین و مروارید خزر، از برترین گزینه ها برای اقامت هستند.

برترین غذاهای محلی در چمستان کدام است؟

باقلاوابیج، بورانی بادمجان کبابی، کدوبره مازندران و آغوز مسما از برترین غذاهای محلی چمستان هستند.

سوغات چمستان چیست؟

از برترین سوغات و صنایع دستی چمستان، می توان به عسل، برنج، لواشک، ترشک، مربا، تخم مرغ محلی، کلوچه، کوکی، پشت زیک، محصولات حصیربافی، صنایع چوبی و محصولات نمد مالی و پارچه بافی اشاره نمود.

برترین فصل سفر به چمستان کدام است؟

فصل بهار و پاییز برترین زمان سفر به چمستان هستند.

فاصله چمستان تا تهران چقدر است؟

اگر مسیر جاده هراز را برای سفر انتخاب کنید، چیزی حدود 4 ساعت (214 کیلومتر) در راه خواهید بود. اما اگر از مسیر چالوس راهی چمستان هستید، چیزی حدود 4 ساعت و 40 دقیقه (230 کیلومتر) با این شهر فاصله خواهید داشت.

از برترین جاذبه های گردشگری چمستان کدام است؟

دریاچه الیمالات، پارک جنگلی کشپل، روستای لاویج، جنگل واز، آبشار حرام او و روستای یوش از جمله تماشای های مهم چمستان به شمار می روند.

منبع: فلای تودی

به "جاهای دیدنی چمستان ، شهری در مجاورت نور و آمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی چمستان ، شهری در مجاورت نور و آمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید