معرفی روستای جواهرده رامسر

به گزارش باد صبا، هرچقدر هم که از زیبایی های طبیعی استان مازندران بنویسم باز مکان های ناشناخته زیادی باقی می مانند. این بار می خواهیم جواهر ارزشمند این استان را به شما معرفی کنیم.

معرفی روستای جواهرده رامسر روستای فوق العاده زیبا و شگفت انگیز جواهرده که در شهرستان رامسر قرار گرفته است. روستایی که معروفیت آن از بسیاری از شهرهای بزرگ ایران بیشتر است و این معروفیت را مدیون طبیعت شگفت انگیز خود می باشد. شما از رامسر تنها 27 کیلومتر با این منطقه زیبا و مجذوب نماینده فاصله دارید.

این روستا حدود 2000 متر از سطح دریا بالاتر است و فقط 4 ماه از سال دارای سکنه است و در ماه های بعدی به علت شرایط جوی کسی اینجا زندگی نمی نماید، در فصل زمستان برف سراسر منطقه را سفید پوش می نماید و به همین علت زندگی در آن غیر ممکن می گردد. مردم روستای آن در فصل های مناسب به دامپروری، کشاورزی و فراوری صنایع دستی در آن می پردازند و بیشتر آن ها میزبان گردشگران و طبیعت گردانی هستند که آوازه جواهرده را شنیده و کوله سفر برای تماشا این مکان فوق العاده بسته اند.

در کتاب گیلان و دیلمستان که نوشته قرن 9 هجری قمری است نام این روستا آمده است که گفته می گردد قدیمی ترین اشاره به این روستا است. البته نظریات بسیار مختلفی در این باره وجود دارد که هیچ کدام به طور واضح اثبات نشده است. اما از این ها که بگذریم معروفیت جواهرده نه به خاطر تاریخ آن بلکه به علت وجود زیبایی های طبیعی است که آن را به عنوان مکانی منحصر به فرد تبدیل نموده است. یکی از جاذبه های این روستا، چشمه های متعددی است که در آن وجود دارد؛ از جمله معروف ترین آن ها می توان به کوه کین، برشی و سلیمان اشاره نمود. مردم محلی آب آشامیدنی و مورد احتیاج خود را از این چشمه ها تأمین می نمایند. روستای جواهرده دارای 12 محله است که معروف ترین آنها جولاخیل، اوشیان سر، صیقل محله، چاک دشت، کربلا بنه، رمک محله، تنگدره، سید محله، برشی محله، آموسی خیل، فتوک محله، کهنه تنگدره و شل محله نام دارد.

اگر شما از علاقه مندان به کوهنوردی باشید اینجا نیز محلی مناسب برای صعود است. جواهرده دارای کوه های معروفی چون سرخ تله و سه برآر رژه است. کوه لپاسر نیز دارای چشمه های فراوان با آب هایی است که خاصیت درمانی دارند و بعلاوه در کوه چکاد قلعه ساماسون می توانید یخچال های طبیعی و زیبایی را مشاهده کنید. در اطراف این کوهستان ها رودخانه های فراوانی با آب های معدنی و گازدار وجود دارد که هدف گردشگری بسیاری از مسافرانی است که به این روستا می آیند. بعلاوه چشمه ها، درختان، چمزارها، مراتع، آبشارهای فراوان رودخانه ها و هر چیزی که از طبیعت انتظارش را دارید در جواهرده حضور دارد که می تواند شما را به بالاترین سطح از حس آرامش برساند.

در جواهرده یک مسجد وجود دارد که به آن جمعه گفته می گردد. این مسجد در گذشته معبد و آتشکده زرتشتیان بوده است که حدود 700 سال پیش به وسیله فردی به نام شل شریف که احتمالاً از بزرگان منطقه جواهر ده بوده اولین بنای مسجد را روی آتشکده ساخته است. البته متأسفانه چند سال پیش بر اثر برخورد صاعقه با درخت نزدیک مسجد، یک آتش سوزی بزرگ رخ داد و این مسجد دچار کمی خرابی شد. در اطراف این مسجد قبرها و دالان هایی وجود دارد که آنها نیز دارای قدمت تاریخی هستند و گفته می گردد که احتمالاً مربوط به دوران میترا پرستی در ایران است و از قدت بالای این منطقه در دوران قدیم و سکونتگاه بودن آن حکایت دارد.

چگونه به جواهرده برویم؟وقتی می خواهید به جواهرده برسید باید از غرب رامسر در جاده جواهرده حرکت کنید؛ این جهت بسیار پرپیچ و خم و پرشیب است که در کنار رودخانه صفا رود ادامه دارد. طول جهت حدود 27 کیلومتر است که حدود 45 دقیقه زمان می برد. البته کل جهت بسیار سرسبز، زیبا و هیجان انگیز است و خودش به نوعی جاذبه تماشای محسوب می گردد. اگر شما هم از علاقه مندان به طبیعت و تماشا زیبایی های طبیعی شمال کشورمان هستید توصیه می کنیم که بازدید از جواهرده را از دست ندهید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "معرفی روستای جواهرده رامسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی روستای جواهرده رامسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید