عروسی قشقایی کتاب شد

به گزارش باد صبا، علی اکبر طاهری در مورد این کتاب در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در شیراز، مطرح کرد: ازدواج، سنتی الهی، مشترک، ماندگار و قراردادی اجتماعی در میان همه اقوام با هر دین، مذهب و زبان، نقطه عطفی در زندگی هر انسان، بوده است که هیچ جامعه ای را یارای گریز از آن نیست. از بدو خلقت بشر تا به امروز، این امر مهم، برقرار و بر دوام بوده است. در طول تاریخ، هر قوم و ملتی، شیوه انجام این سنت را طبق آئین، باور و مسلک خویش برگزیده که بنابر شرایط جغرافیایی، اعتقادی، زبانی، مذهبی، فرهنگی، شیوه زندگی با یکدیگر تفاوت هایی داشته است. این تفاوت ها، از ابتدای خواستگاری، نحوه جشن و شادی، تا رفتن عروس به خانه بخت و حتی آداب بعد از عروسی نیز مشاهده می شود. با گذشت زمان و قوی شدن سطح ارتباطات اقوام و ملل، شاهد تأثیر آداب و رسوم بر یکدیگر می باشیم.

عروسی قشقایی کتاب شد

وی اضافه نمود: جامعه قشقائی نیز به عنوان قومی کهن، از این قاعده مستثنی نبوده و از دیرباز دارای سنت و آئینی مجذوب کننده و معنادار، برای این رویداد بزرگ بوده است؛ و در طول قرن ها، این سنت را حفظ و جلا بخشیده است. این سنن، دائم در حال تغییر است و از آن گریزی نیست.

به گفته مولف کتاب عروش قشقایی ، در این کتاب، برای بیان ظرائف و زیبائی های مراسم ازدواج و عروسی قوم قشقائی، همان مراسم کاملاً سنتی و عاری از دخل و تصرف و تغییر مد نظر قرار گرفته است که هر چند در این زمانه، کمتر مشاهده می شود؛ اما تا گذشته ای نه چندان دور، جریان داشته و در صورت اراده جمعی قشقائی ها، بیشتر آن، قابل بازپیرایی و توسعه است.

طاهری، اضافه نمود: با اعتقاد استوار، عروسی قشقائی را کم نظیر، شگفت انگیز و مجذوب کننده می دانم. همه این ها به خاطر اصالت، صفا و سادگی، همیاری و همکاری بی منت، شور و شوق با صداقت، تنوع برنامه ها، شکوه ناب، لباس رنگین و سنگین خاص و با وقار، پایکوبی وزین و بی مانند و پایان نغمه سَحَرآوازی سِحرآمیزش است.

این نویسنده قشقایی گفت: عروسی قشقایی، زیبا، باشکوه و برنامه های مختلف و شادی بخش دارد که مجاب کرد تا با افتخار در خدمتش باشم؛ زیرا به قول ماری ترز، مراسم عروسی ایل قشقائی، هنگامه ای از جشن و سرور است. سعی نموده ام اثری باکیفیت، مستند و مستدل ارائه دهم. زیرا این کتاب را متعلق به ایل و ایرانم می دانم؛ و باید اثری بایسته و شایسته و در شأن فرهنگ اصیل و خوانندگان فهیم باشد.

به گزارش ایبنا؛ عروسی قشقایی، نوشته علی اکبر طاهری، نویسنده و پژوهشگر شیرازی، با ویراستاری کرامت یزدانی(اشک)، در 400 صفحه به وسیله انتشارات نویسندگان فارس منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "عروسی قشقایی کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسی قشقایی کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید