طرح ترافیک جدید کاسبکارانه نیست، فکری دیگر به حال اوزن کنیم

به گزارش باد صبا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اجرای طرح ترافیک جدید، به سوالات و ابهامات اعضا در این باره پاسخ داد.

طرح ترافیک جدید کاسبکارانه نیست، فکری دیگر به حال اوزن کنیم

به گزارش باد صبا، محسن پورسیدآقایی صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد 20 روزه اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا، با بیان اینکه طرح زوج و فرد بنا بر آنالیز های صورت گرفته از سوی کارشناسان دانشگاه تربیت مدرس از نظر مردم ناعادلانه بود و کارکرد خود را نیز از دست داده بود، گفت: آنالیز ها نشان داد که به دلیل تصمیم لحظه ای و آنی در خصوص اجرای طرح بر مبنای شمارش پلاک سمت راست خودرو که بعداً به طرح زوج یا فرد شهرت گرفت، معایب و مسائلی دارد که یکی از آنها این بود که تعداد خودروها را افزایش داد؛ به گونه ای که در حال حاضر تعداد خودروهای متردد در شهر تهران بیشتر از تعداد خودروها در سال 84 است.

افزایش دو برابری خودروهای تهران در پی اجرای طرح زوج و فرد

وی با بیان اینکه این طرح ناعادلانه بود چرا که خودروهای پلاک زوج سه روز در هفته و خودروهای پلاک فرد دو روز در هفته تردد می کردند و این بازار سیاه پلاک زوج را ایجاد نموده بود، گفت: شاخص و نرخ مالکیت خودروی شخصی نیز در این مدت افزایش یافت؛ به گونه ای که در گذشته نرخ مالکیت 1.33 درصد و حالا 2.5 درصد است و تعداد خودروهای تهران دو برابر شده است.

ناعادلانه بودن طرح زوج و فرد از نظر 53 درصد تهرانی ها

وی با بیان اینکه انواع سناریوهای مختلف برای طراحی طرح جایگزین زوج و فرد انجام شد، گفت: مطالعات نشان داد که بهترین راه جایگزین رفتن به سمت قیمت گذاری است و دو حلقه ای کردن اجرای طرح است که از نظر زیست محیطی، ترافیکی، اجتماعی و … مطالعات انجام شد و 5000 پرسشنامه نیز میان مردم توزیع شد که نهایتاً 53 درصد مردم طرح زوج و فرد را ناعادلانه می دانستند.

پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه در ابتدای اجرای طرح ترافیک جدید در سال گذشته میزان موافقت مردم 33 درصد بود، اما بر اساس آخرین نظرسنجی در دی ماه میزان رضایت به بیش از 60 درصد رسید، گفت: 43 درصد مردم موافق حذف طرح زوج و فرد بودند.

وی با بیان اینکه کلیات طرح ترافیک جدید در شورای ترافیک تهران به تصویب رسید، گفت: بر این اساس 20 روز رایگان در هر فصل برای مردم در نظر گرفتیم و قیمت گذاری نیز بر اساس شاخص های متفاوتی از جمله زمان ورود، زمان خروج، نوع معاینه فنی و … در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه برای ساکنین نیز تمهیدات ویژه در نظر گرفته شد، گفت: بیش از دو دهه است که ساکنینی که در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد زندگی می کردند، از هیچ امتیازی برخوردار نبودند، اما علاوه بر اینکه خروج قبل از 8:30 و ورود بعد از 17:30 برای آنها رایگان است، حداقل برای آنها هر تردد 3,000 تومان درج می گردد که این مبلغ فارغ از 20 روز رایگانی است که برای آنها دیده شده است.

طرح ما کاسبکارانه نیست

وی با بیان اینکه بعضی ها به ما انتقاد کردند که طرح ما کاسبکارانه است، گفت: طرح ما نه تنها کاسبکارانه نیست بلکه درآمدهای ما را نیز کاهش داده است؛ به گونه ای که در گذشته اگر یک نفر می خواست که شش روز در محدوده زوج و فرد تردد کند، تنها سه روزش رایگان بود و برای سه روز دیگر باید سه طرح که هر کدام 41 هزار و 500 تومان بود خریداری می کرد که مجموعاً بیش از 120 هزار تومان باید پول می داد، اما حالا در طرح ترافیک جدید یک و نیم روز رایگان است و برای چهار و نیم روز باقی مانده نیز باید پول بدهد که اگر در بدترین شرایط تردد کند، حداکثر مبلغ 20 هزار تومان می گردد که در مجموع حدود 90 هزار تومان باید پرداخت کند و می بینیم که طرح مان کاسب کارانه نیست.

درآمدهای ناشی از طرح ترافیک صرف توسعه حمل و نقل می گردد

پورسیدآقایی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران تمام درآمدها در حوزه طرح ترافیک جدید می بایست در حوزه حمل و نقل صرف گردد، گفت: سال جاری درآمدهای ناشی از طرح را در یک حساب جداگانه واریز می کنیم و تنها صرف توسعه حمل و نقل خواهد شد.

کاهش ورودی به محدوده طرح جدید ترافیک

وی با بیان اینکه در پی اجرای طرح ترافیک جدید 24 درصد در هفته اول کاهش ورود داشتیم، گفت: 16 درصد در اوج صبح شاهد کاهش ترافیک بودیم و 18 درصد در اوج عصر شاهد کاهش ورود به محدوده بودیم و این در حالی است که در هفته دوم تعداد خودروهای ورودی به کمتر از 16 درصد در نوبت صبح و در نوبت عصر نیز 29 درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه این یک طرح افتخارآمیز است و باید شورای شهر به آن افتخار کند، گفت: اگر این طرح ایرادی دارد، باید آن را درست کنیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه بعضی از اعضای شورای شهر انتقاد کردند که این طرح منطقی و کارشناسی نیست، گفت: آیا طرح زوج و فرد منطق کارشناسی داشت؟ این طرح زوج و فرد یک تصمیم آنی و لحظه ای بود که پیوست و مطالعه اجتماعی نداشت و حالا این طرح جدید بعضی از مسائل طرح قبلی را حل می نماید. ما نمی خواهیم به هر قیمت تحول ایجاد کنیم. اگر مردم از ما راضی نباشند، این چه افتخاری است.

وی با بیان اینکه بعضی از اعضای شورای شهر نسبت به نقدها مردمی واکنش نشان می دهند، گفت: در سال 96 که طرح ترافیک جدید اجرا شد، هجمه ها و حمله ها به مراتب بیشتر بود، اما وقتی پافشاری کردیم مسائل حل شد و نظرسنجی که ایسپا که مهم ترین مرکز نظرسنجی کشور است، انجام داده، نشان می دهد که مردم نظر دیگری دارند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ما از خدا می خواهیم که اعضای شورا به جزئیات طرح ورود نمایند، گفت: چطور ما به رضایت بیش از 60 درصدی مردم در پی اجرای طرح ترافیک جدید رسیدیم؛ در حالی که طرح مان محدودیت زا بود؟ و این نشان می دهد که مردم متوجه شده اند که طرح مان کاسبکارانه نبوده است.

وی با بیان اینکه اعضا می گویند که مردم معتقدند این طرح کاسبکارانه است، گفت: در سال 96 درآمد حاصل از طرح ترافیک 365 میلیارد تومان بود، اما در سال 97 درآمدمان از طرح ترافیک 290 میلیارد تومان است. پس با یک محاسبه می بینید که طرح مان کاسبکارانه نبوده، اما عباراتی همچون پولی شدن، حربه مردم پسندی علیه یک طرح است؛ چرا که اگر مدام به مردم بگویید که شهرداری می خواهد شما را سر کیسه کند و پول تان را بگیرد، نظرشان منفی می گردد.

طرح ترافیک جدید، قابل دفاع و مصوب اعضای شوراست

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید طرح قابل دفاعی است که به تصویب اعضای شورای شهر نیز رسیده است، گفت: ما در کمیسیون حمل و نقل لایحه قیمت را جز به جز آنالیز کردیم و به اتفاق آرا نیز آن را تصویب کردیم، پس اعضای شورا و کمیسیون مربوطه در جریان این موضوع بودند.

وی در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه اجرای طرح ترافیک جدید مشکل موتورسیکلت ها را حل نمی نماید، گفت: ما مدعی نیستیم که این طرح همه معضلات تهران را حل می نماید و ما هیچ جا نگفتیم که با این طرح مشکل موتورها نیز حل می گردد.

مشکل موتورسیکلت ها در پایتخت

وی با بیان اینکه نقطه ضعف ما در تهران موتورسیکلت ها هستند که عملاً هیچ اثرگذاری نتوانستیم بر روی آنها داشته باشیم، گفت: باید فکری به حال موتورسیکلت های پایتخت کنیم.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت معابر در مهرماه نیز به همین خلوتی خواهد بود، گفت: ما کاهش ترافیک تابستان را نسبت به مدت مشابه سال قبل حساب کردیم و به همین میزان ترافیک مهر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبلش کاهش می یابد، اما دقت داشته باشید که مهرماه به دلیل بازشدن مدارس، شلوغی و ترافیک خاص خودش را دارد.

فکری دیگر به حال آلاینده اوزن کنیم

وی در پاسخ به این سوال که شهر آلوده تر شده است، گفت: آلودگی شهر ربطی به این طرح ندارد؛ بلکه اوزون به عنوان یک بحث جدید پدیدار شده است و از آنجایی که اوزون ترکیبات ثانویه است و گازهای فرار پمپ بنزین نیز یکی از منشاهای آن است، باید فکری دیگر به حال آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما به فکر توسعه حمل و نقل عمومی هستیم اما در کشور اتوبوس نیست، گفت: 13 اتوبوس را دو هفته قبل خریداری کردیم؛ اما بحث واردات، فراوری و مسائل ارزی جدی است. اما باید گام به گام جلو برویم و با تکمیل خط شش و هفت مترو، فشاری که در حال حاضر بر مردم است، کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه بعضی ها می گویند طرح ترافیک جدید باعث شب مردگی می گردد، گفت: شب مردگی حالا حاصل و اثر 37 سال قبل است و ببینید که در گذشته به ساکنین طرح می گفتند اجرای طرح به شما ربطی ندارد، اما حالا ما تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته ایم و نظرسنجی کنید و ببینید که مردم راضی هستند یا نه؟

وی اضافه نمود: مطمئن باشید کار کارشناسی به خوبی اجرا شده و امروز ما داوطلبانه برای ارائه گزارش به صحن شورا آمدیم و مطمئن باشید هر جا که لازم باشد ما برای جوابگوی به اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم هستند، آماده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "طرح ترافیک جدید کاسبکارانه نیست، فکری دیگر به حال اوزن کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ترافیک جدید کاسبکارانه نیست، فکری دیگر به حال اوزن کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید