خواص قهوه خرما چیست؟ ، 8 خاصیت در قهوه هسته خرما که باید بدانید

به گزارش باد صبا، چنانچه قهوه خور هستید، احتمالا نام قهوه هسته خرما به گوشتان خورده است. نوشیدنی پرخاصیت که جایگزین خوبی برای مصرف قهوه های کافئین دار (مثل قهوه اسپرسو) محسوب می گردد. در این مطلب قرار است آنالیز کنیم که خواص قهوه خرما چیست و آن را چطور تهیه کنیم و در برنامه غذایی روزانه مان بگنجانیم.

خواص قهوه خرما چیست؟ ، 8 خاصیت در قهوه هسته خرما که باید بدانید

قهوه هسته خرما چیست؟

قهوه بخشی جدایی ناپذیر از برنامه صبحگاهی بسیاری از ما محسوب می گردد، تا حدی که خیلی هایمان نمی توانیم تصور کنیم که روزمان را بدون آن آغاز کنیم. با این حال، کافئین موجود در قهوه ماده ای است که می تواند مضر و اعتیادآور باشد. اگر می خواهید مصرف قهوه خود را کاهش دهید یا نوشیدن آن را قطع کنید، اما نگران احساس خستگی و خواب آلوده شدنتان در طول روز هستید، قهوه دانه خرما به عنوان یک جایگزین سالم و به همان میزان خوشمزه پیشنهاد می گردد. ضمن اینکه بسیاری از مضرات مصرف انواع قهوه مثل قهوه فرانسه یا قهره ترک را هم ندارد.

قهوه هسته خرما که از قدیم به وسیله بادیه نشینان استفاده می شده است، نوشیدنی بدون کافئین جایگزین قهوه است. این نوشیدنی، از هسته های بوداده و آسیاب شده خرما درست می گردد. برای آغاز، هسته های خرما را در فر یا تنور داغ برشته می نمایند تا هم برای آسیاب کردن، تردتر بگردد و هم طعم آن تشدید گردد.

بلافاصله بعد از برشته کاری، هسته های خرما آسیاب شده و به صورت پودر درمی آیند. این پودر بسته بندی شده و برای تهیه قهوه خرما به فروش می رسد.

خواص قهوه خرما برای سلامتی

درحالی که هسته بعضی از میوه ها سمی هستند، هسته های خرما نه تنها صد درصد غیرسمی هستند، بلکه چندین فایده ویژه برای سلامتی دارند. قهوه خرما نوشیدنی سالم و حاوی فسفر، روی، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن است. این نوشیدنی متفاوت، طعمی مشابه قهوه های غیر اسیدی دارد و در عین حال، بدون گلوتن و بدون کافئین است و به همان میزان قهوه های معمولی، شما را سرحال نموده و انرژی می بخشد.

بعضی دیگر از خواص قهوه خرما شامل موارد زیر است:

  1. منبعی غنی از چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها از جمله فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی و پتاسیم در کنار پلی فنول ها است.
  2. به علت داشتن آنتی اکسیدان، منبع فوق العاده ای برای کاهش استرس و تقویت سلامت سیستم ایمنی است.
  3. یک انرژی زای طبیعی و در عین حال بدون کافئین است.
  4. به بهبود سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید.
  5. سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.
  6. از کبد و کلیه محافظت می نماید.
  7. خاصیت ضدویروسی دارد.
  8. می تواند به کاهش قند خون یاری کند و برای همین نوشیدن آن به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می گردد.

طرز تهیه قهوه از دانه خرما در خانه

با دنبال کردن این موارد، می توانید تهیه قهوه از دانه خرما را در خانه امتحان کنید.

1. هسته های خرما را تمیز کنید، خشک کنید و حرارت بدهید

برای تهیه پودر قهوه هسته خرما در خانه، ابتدا باید هسته های خرما را جمع آوری کنید. می توانید هربار که خرما می خورید، هسته اش را کنار گذاشته، یا یک بسته خرما خریداری نموده و سپس تمام هسته های خرما را خارج کنید. سپس هسته ها را کاملا بشویید تا حالت چسبندگی و شیره ای بودن آن ها از بین برود و بعد آن ها را خشک کنید.

بهتر است هسته ها به مدت چند روز، یا ترجیحا زیر نور آفتاب، خشک شوند.

هسته های خشک شده را در سینی فر چیده و با دمای 175 درجه سانتی گراد، به مدت 30 تا 45 دقیقه حرارت بدهید. سپس اجازه دهید تا خنک شوند. مرحله برشته کردن بسیار مهم است، همان طور که در مورد دانه های قهوه نیز بسیار مهم است که این مرحله درست انجام بگردد تا به طعم بهتری برسیم.

نکته: چنانچه هسته های خرما را خوب نشویید، قند موجود در خرما روی آن ها به جای مانده و در مرحله قرار دادن در فر، می سوزد و طعم بدی به قهوه شما می دهد.

2. هسته های خرما را آسیاب کنید

هسته های خرماها را پس از خنک شدن، در یک آسیاب برقی مخصوص آسیاب قهوه بریزید و به صورت پودر درآورید. (مطمئن شوید که آسیاب شما قدرت خوبی داشته و در حین پودر کردن دانه های سفت خرما، آسیب نمی بیند.)

پودر به دست آمده را الک نموده و تکه های بزرگتر را که هنوز پودر نشده اند، دوباره آسیاب کنید. پودر قهوه خرمای شما آماده است. می توانید آن را بلافاصله مصرف کنید، یا در یک ظرف دربسته بریزید و از آن نگهداری کنید.

طرز تهیه قهوه هسته خرما

چنانچه تجهیزات لازم را برای تهیه پودر قهوه خرما در خانه ندارید، نگران نباشید. قهوه هسته خرما به صورت پودر شده و آماده هم در بازار به فروش می رسد و طرز تهیه آن، تا حد زیادی شبیه به طرز تهیه قهوه ترک است.

برای تهیه این قهوه خوشمزه، 1 قاشق چای خوری قهوه هسته خرما را در جذوه یا همان ظرف مخصوص تهیه قهوه ترکی بریزید و با 200 میلی لیتر آب مخلوط کنید. جذوه را روی حرارت میانه گذاشته و اجازه بدهید تا قهوه، کم کم جوشیده و از اطراف آغاز به حباب زدن بکند. وقتی تمام سطح قهوه حباب های ریز زد، آن را از روی شعله بردارید، در فنجان موردنظرتان بریزید و نوش جان کنید.

برای خوش طعم کردن این قهوه می توانید به آن کمی دارچین، زنجبیل یا جوز هندی اضافه کنید.

سوالات متداول در مورد خواص قهوه خرما

در انتها این مطلب، به بعضی از سوالات رایج و متداول در مورد قهوه هسته خرما و خواص آن پاسخ می دهیم.

قهوه هسته خرما چه طعمی دارد؟

تصمیم گیری در مورد طعم قهوه هسته خرما، به ذائقه شخصی شما مربوط می گردد، طعم آن اگرچه شبیه قهوه است، اما به آن میزان تلخ نیست. می توانیم بگوییم که طعم آن جایی بین قهوه و چای است و نوعی رایحه شکلاتی دارد. به طور کلی، طعم این قهوه کمی سبک تر از قهوه معمولی است، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

برترین زمان مصرف قهوه خرما چه هنگامی است؟

از آنجا که قهوه خرما کافئین ندارد، می توانید آن را در هر ساعتی از شبانه روز نوش جان کنید، بدون اینکه برنامه خوابتان به هم بریزد. اما چنانچه در پی انرژی گرفتن از آن هستید، مصرف آن در صبح ها انتخاب خوبی است.

طرز مصرف قهوه هسته خرما چیست؟

قهوه هسته خرما را مشابه قهوه ترک دم کنید، سپس آن را به تنهایی یا در کنار یک عدد خرما میل کنید.

خواص قهوه خرما برای لاغری چیست؟

از آنجایی که مصرف قهوه خرما قند خون را کاهش می دهد، بنابراین نوشیدن آن به صورت منظم می تواند به کاهش وزن و لاغری یاری کند.

منبع: کتاب کاله

به "خواص قهوه خرما چیست؟ ، 8 خاصیت در قهوه هسته خرما که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص قهوه خرما چیست؟ ، 8 خاصیت در قهوه هسته خرما که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید