تعزیه را نباید دست کم گرفت

به گزارش باد صبا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعزیه را هنری ترکیبی و عاملی برای حیات اجتماعی در حوزه های مختلف دانست و شهرستان لامرد را یکی از پایگاه های مهم تعزیه برشمرد.

تعزیه را نباید دست کم گرفت

به گزارش باد صبا، سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه 17 آبان در آیین اختتامیه سیزدهیم سوگواره تعزیه کشوری که در مجموعه فرهنگی مذهبی ابوفاضل لامرد برگزار گردید، گفت: عشق و محبت به اهل بیت(ع) بین مردم ایران در طول تاریخ و علیرغم مسافت های جغرافیایی و مذهبی و ادیان توانسته مجموعه وسیع ایرانی را زیر یک خیمه جمع می نماید.

صالحی گفت: پیمایش های مختلف اجتماعی نشان می دهد که محبت به ائمه(ع) در جامعه ایران بیش از هر موضوع دیگری مردم را دور هم جمع می نماید.

وی گفت: مطالعات اجتماعی صورت گرفته در ایران توسط دستگاه های مختلف در چند دهه اخیر نشان می دهد 80 درصد مردم ایران مهر اهل بیت (ع) احساس می نمایند و این احساس بین مردم فارس بیش از 90 درصد است .

صالحی با بیان اینکه این مهر و عشق به اهل بیت نمادها وقالب های مختلفی دارد توضیح داد: یکی از این قالب ها تعزیه است که در چند سده اخیر عشق و علاقه خاصی بین ایرانیان داشته و لامرد یکی از پایگاه های مهم این رویداد معنوی و الهی مطرح محسوب می گردد.

وی گفت: تعزیه از یک طرف تجسم بخش حوادث تشیع است و از طرفی یک هنر ترکیبی است ما آیین های مختلفی داریم اما هیچ آیینی مانند تعزیه برخلاف دیگر هنرها که یک رسته ای هستند ترکیبی از هنرهای نمایشی، ادبی، تجسمی و آوایی است.

صالحی تعزیه را هنری مردمی خواند و ادامه داد: ماندگاری تعزیه ریشه در عمق ارادت مردم به اهل بیت (ع) دارد، تعزیه از معدود هنرهایی است که مردم پایگاه اصلی آن هستند که این به دلیل همان محبت به ائمه اطهار است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیگر ویژگی های تعزیه گفت: تعزیه نمادها و واقعیت ها را باهم پیوند زده، نباید آن را به عنوان یک آیین دست کم گرفت. تعزیه کارنمودهای قابل توجه داشته و در بخش های مختلف معنوی، وجودی تاثیرات قابل توجهی داشته و ارتباط با اولیا و نفرت از دشمنان را در ما ایجاد نموده، به طوریکه طی چند صدسال اخیر تعزیه بیش از خطابه و شعر موثر بوده است.

صالحی تاکید نمود: تعزیه در حیات اجتماعی ما در حوزه فرهنگی و دینی، هم در حوزه فرهنگ عمومی و هنرهای ایرانی و هم در هویت سیاسی، عیرت دینی، حقیقت جویی، حقیقت خواهی و دشمن ستیری نقش عظیمی داشته و دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه لامرد به عنوان قطب تعزیه به تکاپوی خود ادامه می دهد،گفت: امیدواریم ایده هایی که برای گسترش این هنر و آیین مطرح شده مورد حمایت قرار گرفته و لامرد هم در حوزه دینی و هنری با یک نگاه راهبردی بیش از پیش حرکت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تعزیه را نباید دست کم گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعزیه را نباید دست کم گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید