بارش های اخیر مشکل کم آبی را حل کرد؟

به گزارش باد صبا، در حالی که حجم بارش ها از اول مهرماه تاکنون به 183.6 میلی متر رسیده، اما باید اذعان داشت، این بارش ها دلیل بر این نیست که مشکل کم آبی کشور حل شده و وضعیت کمبود آب را بهبود خواهد بخشید.

بارش های اخیر مشکل کم آبی را حل کرد؟

به گزارش ، طبق گزارش مدیریت منابع آب ایران، حجم بارش های فصل پاییز کشور از ابتدای سال آبی 98-97 (اول مهرماه) تاکنون به 183.6 میلی متر رسید که در مقایسه با میانگین 10 ساله اخیر از 119.1 میلی متر رشد برخوردار بوده است؛ بنابراین گزارش، اگر چه بارش های سال جاری حاکی از وضعیت مناسب بارش ها و حجم ذخایر سد ها است، اما ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی شدیدی روبرو بوده که جبران این کمبود ها به ویژه در بخش آب زیرزمینی احتیاجمند زمان بسیار طولانی و بارش های مناسب خواهد بود.

با توجه به خشکسالی های طولانی در کشور این بارش ها باعث می گردد که خشکسالی ها رفع نگردد، البته بعضی از مناطق غربی کشور مثل استان خوزستان وضعیت خوبی در بارش داشته اند و حتی سد های آن ها به مرحله سرریز رسیده است، اما مناطق دیگری مثل مرکز، شرق و جنوب شرق که از آب های سطحی استفاده بیشتری ندارند و از آب های زیرزمینی استفاده می نمایند و منبع آب شرب آن ها آب های سطحی نیست، این بارش ها برای آن ها چندان تأثیری ندارد و نمی توان گفت، این بارش ها که رشد خوبی هم داشته تأثیری بر منابع زیرزمینی خواهد گذاشت.

به هر حال شاید در بعضی از مناطق مثل خوزستان در تابستان سال آینده مشکل خاصی نداشته باشیم، چرا که حجم ذخیره تمام سد های این منطقه پر شده است.

اما عامه کشور، چون از آب های زیرزمینی استفاده می نمایند، بنابراین این بارش ها چندان تأثیرگذار نخواهد بود و این بارندگی ها باعث نمی گردد سطح آب های زیرزمینی که در طی سالیان گذشته کاهش پیدا نموده به وضعیت قبلی بازگردد. حال اگر حداکثر میزان بارندگی که رخ داده به 200 میلی متر برسد و اگر تمام این بارش ها وارد زمین گردد، نصف آن تبخیر خواهد شد و وقتی خیلی از مناطق کشور افت آب سفره های زیرزمینی آن ها یک و نیم متر در سال است، پس این بارش ها نمی تواند چندان تأثیرگذار باشد.

چون منابع آب زیرزمینی کشور حدود 20 سال است که در خشکسالی است و به منابع آبی در دهه های گذشته فشار زیادی وارد و آسیب دیده است، پس بارندگی در 2 ماه یا 3 ماه نمی تواند به گونه ای باشد که وضعیت منابع آبی خوب شده و خیال مردم باید راحت باشد، بلکه باید صرفه جویی جدی گرفته گردد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو با بیان اینکه بارش های اخیر مناسب بوده است، ولی با توجه به خشکسالی های اخیر باید استفاده صحیح از منابع آبی مورد توجه مردم و مسئولان باشد می گوید: در صورت خروج از چرخه خشکسالی چندین سال طول می کشد تا منابع آبی مناسب را به دست بیاوریم، بنابراین با وجود افزایش بارندگی های اخیر کشور، در بخش تنظیم آب کشاورزی و آشامیدنی از سد ها با کاهش روبرو هستیم.

بارش های اخیر به گونه ای شده که مردم صرفه جویی در آب را جدی نمی گیرند، به ویژه اینکه در روز های پایانی سال و افزایش شست وشو و خانه تکانی مصرف آب افزایش خواهد داشت.

پیشتر سیاوش پاکدل مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و فاضلاب شهری یزد با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب مختص فصل تابستان نیست، گفت: با واقعی شدن قیمت آب مدیریت مصرف جدی تر خواهد شد و مشترکان از لوام کاهنده آب استفاده می نمایند.

پاکدل با بیان اینکه مصرف آب باید بر اساس احتیاج واقعی باشد، می گوید، چهار عامل فرهنگ و باور، تعرفه و اقتصاد آب، آئین نامه ها و استفاده از لوازم کاهنده مصرف در مدیریت مصرف آب نقش حیاتی و اساسی دارد.

فرهنگ و باور، تعرفه و اقتصاد آب، آئین نامه ها و استفاده از لوازم کاهنده مصرف در مدیریت مصرف آب نقش حیاتی و اساسی دارد

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری یزد، ادامه داد: مردم اگر باور داشته باشند که مشکل آب داریم و اگر بدانند که در چند سال گذشته متوسط میزان بارندگی از 250 میلی متر به 200 میلی متر کاهش یافته است، می توانیم به مدیریت مصرف آب امیدوار باشیم.

پاکدل ادامه داد: در بعضی کشور ها که از لحاظ بارندگی بسیار غنی هستند، مردم از لوازم کاهنده آب استفاده می نمایند و، چون قیمت آب در آن کشور ها واقعی است و گران مردم و مشترکان از لوازم کاهنده به خوبی بهره می برند.

بنفشه زهرایی دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی نیز معتقد است که اگر مردم ایران یک سال از ایران مسافرت نمایند و آبی در ایران مصرف نگردد و ما پیروز شویم این آب را به آبخوان ها تغذیه کنیم، باز نمی توانیم کسری مخازن را جبران کنیم. بعضی تصور می نمایند، چون بارش ها خوب بوده است، پس صرفه جویی را زیاد جدی نمی گیرند، در حالی که کسری مخازن آب زیرزمینی در کشور از کل میزان منابع آب تجدیدپذیر از شرایط نرمال تجاوز نموده است.

بر اساس این گزارش، سال آینده شهر های دارای تنش آبی مثل یزد و اصفهان باید به خوبی بدانند که این بارش ها چندان نمی تواند وضعیت کمبود آب را بهبود بخشد.

با توجه به اینکه حجم زیادی از آب بعضی شهر های دارای تنش آبی از حوضه آبی سایر شهر ها وارد استان ها و شهر ها می گردد، به ویژه اینکه 100 درصد هم نمی تواند پایدار باشد، حتما شهروندان این شهر ها باید درنظر داشته باشند که منابع آب زیرزمینی و انتقالی محدود است و همیشه در فصل زمستان هم باید صرفه جویی نمایند.

منبع: فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بارش های اخیر مشکل کم آبی را حل کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های اخیر مشکل کم آبی را حل کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید