اینترنت فیبر نوری گران تر از ADSL یا مقرون به صرفه تر؟

به گزارش باد صبا، آیا اینترنت فیبر نوری باید گران تر از اینترنت ADSL و VDSL باشد یا مقرون به صرفه تر از این سرویس های اینترنت؟

اینترنت فیبر نوری گران تر از ADSL یا مقرون به صرفه تر؟

فعلا که اینترنت فیبر نوری یا FTTH هزینه ای چندین برابر اینترنت ADSL و VDSL دارد و همین امر باعث شده است که در بعضی شهرها، استقبال کاربران خانگی از اینترنت فیبر نوری پایین باشد.

باید قیمت اینترنت فیبر نوری کاهش پیدا کند

به استناد گزارش رگولاتوری، در حالی که نزدیک به 1 میلیون و 200 هزار پورت فیبر نوری در سراسر کشور راه اندازی شده است؛ ولی فقط نزدیک به 300 هزار پورت به وسیله کاربران خانگی فعال و در حال استفاده است.

تعرفه اینترنت فیبر نوری یک مسئله جدی در بحث توسعه اینترنت ثابت و تشویق کاربران خانگی به دریافت سرویس FTTH است. صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در مراسم ، به این موضوع اشاره کردند که باید سیاست های حمایتی و تشویقی برای اپراتورها و کاربران در استفاده از FTTH وضع گردد.

وزیر ارتباطات نیز در گفت وگوهای خود اشاره کردند که باید هزینه مودم فیبر نوری برای مردم کاهش پیدا کند و به صورت قسطی به آن ها واگذار گردد یا مودم های فیبر نوری فراوری داخلی با قیمت تمام شده مقرون به صرفه تر در اختیار اپراتورها قرار بگیرد و همین طور به اپراتورها در کاهش هزینه ها و تعرفه های اینترنت فیبر نوری یاری گردد.

معاون مخابرات: قیمت فیبر نوری باید برابر با ADSL و حتی مقرون به صرفه تر گردد

داوود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز در ارتباط با قیمت اینترنت فیبر نوری، از آزادسازی نرخ گذاری در حوزه خدمات خرده فروشی فیبر نوری استقبال نموده و می گوید باید تعرفه اینترنت ADSL و FTTH مساوی باشد.

زارعیان پیرامون بحث قیمت گذاری تعرفه های اینترنت فیبر نوری می گوید: قیمت گذاری بایستی براساس قیمت تمام شده خدمات برای اپراتور و بازگشت به موقع سرمایه باشد. چنین سیاستی در تعرفه گذاری به توسعه فیبر نوری نیز یاری خواهد نمود.

او می گوید باید قیمت اینترنت فیبر نوری با قیمت اینترنت ADSL برابر و حتی مقرون به صرفه تر باشد: حتی اینترنت بر بستر فیبر نوری می تواند مقرون به صرفه تر از ADSL نیز عرضه گردد. زیرا مشترکانی که از این خدمت استفاده می نمایند، مصرف بالاتری داشته و برای اپراتور به صرفه تر است.

معاون تجاری مخابرات می گوید هنوز قیمت گذاری تعیینی برای سرویس های اینترنت فیبر نوری مخابرات انجام نشده است و بستگی زیادی به حمایت های دولت دارد: بایستی مطالعاتی در این حوزه صورت گیرد و اندازه حمایت دولت نیز تعیین گردد. با کاهش سهم دولت از اپراتورها و سایر گزینه های تشویقی، تعرفه ها آنچنان زیاد نخواهد بود و به مشترکین نیز فشار وارد نمی گردد.

آزادسازی تعرفه های خدمات فیبر نوری باعث افزایش قیمت ها نمی گردد؟

او به بخگرددگی 5 درصد دولت از حق السهم خود از درآمدهای اپراتورها اشاره می نماید و این اقدام را برای کاهش هزینه های اینترنت فیبر نوری خانگی مفید و موثر می داند. زارعیان می گوید: در حال حاضر که 200 هزار مشترک فیبر نوری داریم، این معافیت شاید در حدود مبلغی بین 10 تا 15 میلیارد تومان باشد. حال اگر تعداد مشترکان به 2 میلیون کاربر برسد، این مبلغ بیشتر خواهد شد و امکان توسعه را نیز فراهم خواهد نمود.

آیا آزادسازی تعرفه گذاری خدمات اینترنت فیبر نوری به افزایش قیمت ها منجر نمی گردد یا انحصار در پی نخواهد داشت؟ معاون مخابرات در این زمینه هم می گوید: هنوز چنین تصمیمی اعلام نشده است. اما اگر آزادسازی هم صورت گیرد، با توجه به فضای رقابتی، تعرفه ها آنچنان بالا نخواهد رفت. اگرچه بایستی نظارت ها وجود داشته باشد و مثلا کف برای تعرفه ها در نظر گرفته گردد تا دامپینگ و انحصارگرایی به وجود نیاید؛ اما مقررات گذاری هم به گونه ای نباشد که اپراتورها نتوانند حتی هزینه های خود را پوشش دهند.

نکته دیگری که باید درباره قیمت اینترنت فیبر نوری خانگی گفته گردد؛ عدم شفافیت و وحدت قیمت گذاری است. هر شرکت و سرویس دهنده در هر شهر یک قیمت و تعرفه را به مشتری ارائه می نمایند و عموما این قیمت ها دور از دید رسانه ها و وب سایت های رسمی شرکت ها هستند تا در هر زمان که احتیاج شد؛ تغییر پیدا نمایند. به نظر می رسد باید یک رویه تعیین و واضح برای قیمت گذاری سرویس های FTTH حاکم گردد.

به نظر شما قیمت اینترنت فیبر نوری باید مقرون به صرفه تر یا برابر ADSL باشد؟

منبع: شبکه چی

به "اینترنت فیبر نوری گران تر از ADSL یا مقرون به صرفه تر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت فیبر نوری گران تر از ADSL یا مقرون به صرفه تر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید