کشف تازه قرنطینه کرونا در اسپانیا ، نخستین فیلم تاریخ از یک فیلمساز زن

به گزارش باد صبا، یک مستند هشت دقیقه ای سیاه و سفید که گمان می رود نخستین فیلم ناطق از یک کارگردان زن در تاریخ سینمای اسپانیا باشد، در دوران قرنطینه کرونا شناسایی و کشف شد.

کشف تازه قرنطینه کرونا در اسپانیا ، نخستین فیلم تاریخ از یک فیلمساز زن

به گزارش باد صبا به نقل از گاردین، مستند کوتاه مایورکا به کارگردانی ماریا فورتزا حدود یک قرن پیش تصاویری درخشان از چشم اندازها و مردم جزایر بالئاری اسپانیا ثبت و ضبط نموده است. این فیلم هشت دقیقه ای در 1982 به آرشیو ملی فیلم اسپانیا اهدا شد اما روی جعبه آن سال فراوری 1926، نام یک کارگردان مرد و فیلمی صامت (همه اطلاعات اشتباه) نوشته شده بود.

38 سال پس از ورود فیلم به بایگانی، بیکار ماندن در دوران فرنطینه کرونا باعث شد کارکنان آرشیو ملی فیلم اسپانیا سراغ جعبه رفتند تا آن را دوباره بازبینی نمایند. نتیجه این شد که دریافتند مایورکا فیلمی ناطق از یک کارگردان زن است و در آن نماهای دل انگیز از حضور مردان ماهیگیر روی قایق ها، بازی بچه ها در خیابان ها و راهبی حین کشیدن آب از چاه ضبط شده است.

کارکنان فیلمخانه با دیدن نام کارگردان تصمیم گرفتند درباره او بیشتر بدانند اما هر چه در منابع گشتند، کمتر یافتند. حتی نام فیلمبردار یعنی رامون اوبدا در منابع بود اما خبری از فورتزا نبود. با این حال، آنها بر اساس حضور یک تاکسی در ابتدای فیلم و بعضی اطلاعات موجود در عنوان بندی به این نتیجه رسیدند مایورکا بین سال های 1932 تا 1934 ساخته شده است.

تا پیش از این تصور می شد نخستین بانوی سازنده یک فیلم ناطق در تاریخ سینمای اسپانیا روزاریو پی با گربه کوهستان در 1935 باشد. خبرنگاری سینمایی به نام لورا خورادو در کوشش برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره خالق مستند مایورکا دریافت او همسر خواننده و هنرمند رامون اوبدا، فیلمبردار پروژه است و به نام و نشان بعضی اقوام آنها هم دست یافت.

دوستداران سینمای دنیا به ویژه فیلم های کوتاه و سیاه و سفید قدیمی می توانند تا هشتم ماه می مستند مایورکا را در فصل قرنطینه فیلمخانه اسپانیا تماشا نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشف تازه قرنطینه کرونا در اسپانیا ، نخستین فیلم تاریخ از یک فیلمساز زن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تازه قرنطینه کرونا در اسپانیا ، نخستین فیلم تاریخ از یک فیلمساز زن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید