روایتی از ابعاد و زوایا آمار فراوری در سینمای ایران

به گزارش باد صبا، با نگاهی به شرایط فراوری فیلم های بلند داستانی و انیمیشن در دو سال 1398 و 1399، دیدگاه واقعی تری نسبت به شرایط سینمای ایران در امسال و به ویژه جشنواره فیلم فجر پیش رو خواهیم داشت.

روایتی از ابعاد و زوایا آمار فراوری در سینمای ایران

ابعاد و زوایا آمار فراوری در سینمای ایران و پیش بینی ها برای قهرمان فرهادی و ...

ابعاد و زوایا آمار فراوری در سینمای ایران و پیش بینی ها برای قهرمان فرهادی و ...

با احتساب فیلم های به نمایش آمده در جشنواره فجر گذشته (31 عنوان)، فیلم های اکران عمومی شده (9 عنوان)، فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره کودک اصفهان (20 عنوان) و فیلم های حضور یافته در جشنواره های بین المللی (25 عنوان)، در مجموع 85 فیلم بلند از مجموع 272 فیلم، مُهر فراوری سال 2020 خورده و البته امکان افزایش این آمار تا خاتمه سال میلادی هم هست. پس با احتساب امکان ارائه فیلم های جشنواره اصفهان، تعداد 207 عنوان فیلم بلند را هم اکنون در مراحل آماده نمایش، پس از فراوری و در حال فیلمبرداری داریم.

محمد اطبایی کارشناس بین المللی سینمای ایران در مطلبی که اختصاصا در اختیار ایسنا گذاشته، درباره فیلم های بلند ایرانی فراوریی سال 98 و 99، آورده است: با انتشار فراخوان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و نشست رسانه ای دبیر جشنواره، مشخص شد که این رویداد به احتمال بسیار برگزار خواهد شد، هر چند در شیوه برگزاری آن همچنان تردید هایی وجود دارد. نظرات مختلفی از طرف مسئولان و دست اندرکاران سینما نیز در چند روز گذشته مطرح شده که البته به دنبال آن، تردید هایی در مورد امکان برپایی یک رویداد حضوری در میانه مسائل و محدودیت های ناشی از همه گیری بیماری کرونا و نیز نگرانی هایی بابت کمیت و کیفیت فراوریات سینمایی کشور در محافل مختلف هنری و سینمایی به میان آمده است.

با نگاهی به شرایط فراوری فیلم های بلند داستانی و انیمیشن در دو سال 1398 و 1399، دیدگاه واقعی تری نسبت به شرایط سینمای ایران در امسال و به ویژه جشنواره فیلم فجر پیش رو خواهیم داشت.

این داده ها حاصل پیگیری، رصد و ثبت اطلاعات فراوری فیلم ها در مراجع ذی صلاح، اطلاعات مندرج در رسانه های کشور و یا ارجاع شماری فیلم ها به نگارنده و نیز نمایش های در خارج از کشور فیلم ها بوده و طبیعی است که فراوریاتی همچنان در سکوت خبری در مراحل مختلف ساخت بوده که در این نوشتار ذکری از آن فیلم ها نباشد.

نکته دیگر اینکه هر فیلم و پروژ های که فیلمبرداری آن شروع شده باشد، در این آمار بوده و فیلم های در مرحله پیش فراوری مورد ملاحظه قرار نگرفتهاند و البته داستان همیشگی پروانه ساخت سینمایی و ویدئویی که برای بسیاری از مراکز دولتی و از جمله جشنواره فیلم فجر عاملی مشخص کننده در انتخاب فیلم ها بوده و در اینجا، این مرزبندی وجود ندارد و یک فیلم بلند داستانی، یک فیلم بلند داستانی است، فارغ از آنکه پروانه آن سینمایی باشد یا ویدئویی و یا حتا دارای پروانه ای باشد یا خیر!

طبق مستندات موجود، تعداد 272 فیلم بلند از سال 1398 تا دوشنبه 17 آذر، در مراحل مختلف فراوری و نمایش قرار گرفته اند که از آن میان تعداد 31 فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش در آمده اند. از این تعداد 9 فیلم به نمایش عمومی درآمده اند و 10 فیلم بلند نیز در جشنواره ها و رویداد ها در خارج از کشور حضور داشته اند.

تعداد 18 فیلم بلند جدید (که شامل فراوریات سال های قبل تر نمیگردد) از ابتدای سال تا به امروز به نمایش عمومی (اعم از نمایش در سینما ها و یا آن لاین) درآمده که 9 فیلم از فراوریات حاضر در فجر 98 بودهاند. در این فاصله، تعداد 20 فیلم بلند نیز در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش در آمدند که طبق مقررات واجد ارائه به جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

در حوزه بین الملل نیر تعداد 35 عنوان فیلم بلند داستانی محصول 1398 و 1399 تا به امروز در جشنواره ها و رویداد های جهانی به نمایش درآمده اند که 10 فیلم از میان فیلم های حاضر در جشنواره فجر 98 بوده و 25 عنوان نیز نمایش اول جهانی خود را در خارج از کشور داشته اند.

با احتساب فیلم های به نمایش آمده در فجر گذشته (31 عنوان)، فیلم های اکران عمومی شده (9 عنوان)، فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره کودک اصفهان (20 عنوان) و فیلم های حضور یافته در جشنواره های بین المللی (25 عنوان)، در مجموع 85 فیلم بلند از مجموع 272 فیلم، مُهر فراوری سال 2020 خورده و البته امکان افزایش این آمار تا خاتمه سال میلادی هم هست. پس با احتساب امکان ارائه فیلم های جشنواره اصفهان، تعداد 207 عنوان فیلم بلند را هم اکنون در مراحل آماده نمایش، پس از فراوری و در حال فیلمبرداری داریم. بی تردید شماری از این فیلم ها در سال گذشته نیز به جشنواره فیلم فجر ارائه شده که بنا بر مقررات جشنواره فجر، واجد شرایط لازم برای ارائه به جشنواره فجر امسال نخواهند بود.

از 35 فیلم بلند داستانی به نمایش درآمده در جشنواره های بین المللی، تعداد قابل توجهی فیلم ها در جشنواره های با کیفیت خارجی به نمایش در آمده که عدم حضور این فیلم ها در جشنواره فجر، فرصتی را از دوستداران سینمای ایران خواهد گرفت. شیطان وجود ندارد (محمد رسول اف، محصول ایران و آلمان و جمهوری چک) و نامو (نادر ساعی ور) در برلین، من اینجا هستم (عباس امینی)، نجیبه (مصطفی گندم کار) و گورکن (کاظم ملایی) در شانگهای، جنایت بی دقت (شهرام مکری) و دشت خاموش (احمد بهرامی) در ونیز، بندر بند (منیژه حکمت، محصول ایران و آلمان) و خط فرضی (فرنوش صمدی) در تورنتو، گربه سیاه (کریم امینی) در ورشو، کلاغ ها (نقی نعمتی، محصول ایران و کانادا)، بی سر (کاوه سجادی حسینی)، انیما (رضا گلچین) و مهاجر کوچولو (بتین قبادی، محصول ایران و ترکیه) در سائوپولو، مجبوریم (رضا درمیشیان) و تی تی (آیدا پناهنده) در توکیو و بوتاکس (کاوه مظاهری، محصول ایران و کانادا) در تورین از فیلم های ایرانی بوده که در امسال میلادی در جشنواره های معتبر به نمایش در آمده و شاید با تمهیدی مانند ایجاد بخشی جدیدی در جشنواره فجر (که پیش از این نیز با عنوان جشنواره جشنواره ها وجود داشت) امکان نمایش این آثار برای تماشاگران ایرانی هم فراهم گردد، هر چند همین فیلم ها هم شایستگی آنالیز برای حضور در بخش مسابقه فجر را هم دارند.

از 187 فیلم بلند داستانی به نمایش درنیامده (که فیلم های حاضر در جشنواره اصفهان شامل نشده اند)، تعداد 123 فیلم آماده نمایش بوده، 49 فیلم در مرحله پس از فراوری و 15 فیلم در مرحله فیلمبرداری قرار دارند.

از میان فیلم های آماده نمایش می توان به لامینور (داریوش مهرجویی)، غایب (علی مصفا، ایران و جمهوری چک)، راند 4 (علیرضا امینی)، سگ ها دیشب نخوابیدند (رامین رسولی، ایران و افغانستان)، خورشید همچنان می درخشد/طلا خون (ابراهیم شیبانی)، شیرجه عظیم (کریم لک زاده)، فیگور (پویا پارسا مقام)، تارا (محمد علی طالبی)، آنجا همان ساعت (سیروس الوند)، شهربانو (مریم بحر العلومی)، مرد نقره ای (محمد حسین لطیفی)، بی تار (جمیل رستمی)، بازیچه (محمد علی سجادی)، آینده (امیر پورکیان)، دست انداز (کمال تبریزی)، مقیمان ناکجا (شهاب حسینی)، شنگول و منگول (فرزاد دالوند- انیمیشن)، خوره (حسین قاسمی جامی)، درخت بنفش (امین اصلانی)، قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)، مزرعه آبی (محمد دهفولی)، خط استوا (اصغر نعیمی)، جا مانده (افشین عامریان)، گواهی امضا (شهرام اسدزاده)، عروسی مردم (مجید توکلی)، سرزمین آبی (علی فخر موسوی)، دو سگ (امیر عزیزی)، شاه ماهی (نادر مقدس)، سگ بند (مهران احمدی)، مورچه خوار (شاهد احمدلو)، ستاره بازی (هاتف علیمردانی)، روی خط صفر (مهرداد غفارزاده و یوشیمایا جیمبو، ایران و ژاپن)، زنبور کارگر (افشین صادقی)، میجر (احسان عبدی پور)، زنی با ارابه چوبی (خداداد جلالی)، هستی و زمان (مانی باغبانی)، بی سرزمین (تورج اصلانی، ایران/عراق/سوریه)، احمد بای (جمال شورجه، ایران و الجزایر)، رمانتیسم عباد و توبا (کاوه صباغ زاده)، موافقت اصولی (امیر پورکیان) و صحنه زنی (علیرضا صمدی) اشاره داشت.

از فیلم های در مرحله پس از فراوری نیز فیلم های استخر (عبد آبست)، مست عشق (حسن فتحی)، اورکا (سحر مصیبی)، روشن (روح الله حجازی)، چپ راست (حامد محمدی)، جوجه تیغی (مستانه مهاجر)، ابلق (نرگس آبیار)، گشت ارشاد 3 (سعید سهیلی)، یدو (مهدی جعفری)، هلذون (مزدک میرعابدینی)، برای مرجان (حمید زرگرنژاد)، آفرود (پناه پناهی)، بی همه چیز (محسن قرایی)، شیشلیک (محمد حسین مهدویان)، آهو (هوشنگ گلمکانی) و روزی روزگاری آبادان (حمید رضا آذرنگ)، قابل ذکرند.

در میان فیلم های در حال فراوری نیز قهرمان (اصغر فرهادی) و شب داخلی دیوار (وحید جلیلوند) شاخص ترین بوده که فیلم های این مرحله بسیار بعید است که برای جشنواره فیلم فجر آماده شوند.

از میان فیلم های ایرانی که در سال آینده می توان انتظار درخشش در جشنواره ها و رویداد های بین المللی را داشت، قهرمان (اصغر فرهادی)، شب داخلی دیوار (وحید جلیلوند)، ابلق (نرگش آبیار) و بی همه چیز (محسن قرایی) از بخت بیش تری برای موفقیت برخوردار بوده هر چند تردیدی نیست که در میان فیلم های دیده نشده و کارگردان های تازه کار و نیز فراوریاتی که از ماه های آینده جلوی دوربین خواهند رفت، انتظار افزوده تر شدن فیلم های این فهرست نیز وجود خواهد داشت.

طبق اخبار و شنیده ها فیلمسازانی مانند مانی حقیقی، رضا میرکریمی، مسعود کیمیایی، سعید روستایی، نیما جاویدی، پوران درخشنده، ... فیلم های جدید خود را در زمستان امسال و بهار سال آینده شروع خواهند کرد. البته به این فهرست باید انتظار اضافه شدن فیلم های زیرزمینی و فیلم های ساخته شده توسط سینماگران ایرانی در خارج از کشور را هم باید داشت که این دسته از فیلم ها ظرفیت های بیش تری از جشنواره های بین المللی را به خود اختصاص می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "روایتی از ابعاد و زوایا آمار فراوری در سینمای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از ابعاد و زوایا آمار فراوری در سینمای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید