کتاب شرمسار ایم آقا میرزا حسین بر محور تفکر برتولت برشت است

به گزارش باد صبا، رضا طوسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران در خراسان رضوی، در مورد چگونگی شکل گیری این مجموعه داستان گفت: آبان ماه سال گذشته تعدادی از داستان هایم که قبلا در مجلاتی نظیر همشهری داستان و بارثاوا چاپ شده بودند را در اختیار انتشارات سیمرغ خراسان قرار دادم که پس از پیگیری زیاد به دو داستان به نام های شرمسار ایم آقا میرزا حسین و آشغالدونی مجوز چاپ داده شد.

کتاب شرمسار ایم آقا میرزا حسین بر محور تفکر برتولت برشت است

این نویسنده مشهدی در تشریح شکل گیری ایده کتاب گفت: چند سال قبل مطلبی از برتولت برشت شاعر و نمایشنامه نویس آلمانی خواندم که بر اساس آن، مقاله ای هم تحت عنوان اخلاق ایدئولوژیک در اندیشه برتولت برشت در ماهنامه فرهنگی بارثاوا منتشر کردم؛ برشت در آن مقاله می گفت وقتی جامعه ای بنیادش بر بدی است فضیلت به چه کار می آید؟ از فضیلتِ تنها، کاری بر نمی آید. باید بنیان بدی را برانداخت. اگر دراین جهان خوبی ممکن نیست باید جهان را تغییر داد زیرا فقط زیستن در جهانی خوب می تواند خوبی به بار بیاورد.

جامعه تحمل درست کاری میرزا را ندارد

طوسی مجموعه داستان های شرمسار ایم آقا میرزا حسین را بر محور همین تفکر دانست و عنوان نمود: درهرداستان اتفاقی برای میرزا می افتد که صداقت او در برخورد با آن حادثه، برایش عواقب ناگواری دارد. جامعه تاب و تحمل درست کاری و صداقت او را ندارد.

این نویسنده، میرزا را مردی شریف و آرمان گرا دانست و بیان نمود: او دارای باورها و اعتقاداتی پاک است که با معیارهای جامعه سوداگر امروز فاصله زیادی دارد، او می خواهد فضیلت هایش را خرج جامعه ای کند که شالوده اش بر دروغ، پلشتی، نکبت، ریا، تظاهر و بی سامانی است. از روح بزرگ او چیزی جز خوبی بیرون نمی آید. اما واکنش جامعه به او، ایجاد شر است.

رضا طوسی ادامه داد: جامعه امروز، پاکی میرزا را بر نمی تابد. به نفع اش نیست که بپذیرد. وقتی دروغ و پشت هم اندازی می تواند منافعش را تامین کند چرا خودش را آویزان ارزش های میرزا بکند که نافی منافع اوست. اصلا این ارزش ها به چه دردش می خورد جز زیان؟

وی گفت: صداقت میرزا یک سَم است برای او، یک آفت است. تهدیدی است جدی که منافع سود جویانه اش را هدف گرفته است. میرزا باید تاوان تمامی فضیلت های اش را دراین اجتماع بپردازد که می پردازد.

خوبی کردن تبدیل به ذات میرزا شده است

این داستان نویس اضافه کرد: جامعه هزینه های خوب بودن را برای او چنان بالا می برد که توان پرداخت آن را ندارد. کوتاه می آید. پا پس می کشد و اجتماع وادارش می نماید که به قاعده جامعه سوداگر تن بدهد. قاعده بازی در جامعه سوداگر صداقت نیست چراکه همه چیز بر مدار سودجویی می چرخد. اما خوبی کردن تبدیل به ذات میرزا شده است؛ لذا در انتهای داستان او باید هزینه این اخلاق را بپردازد.

وی این کتاب را شامل دو مجموعه داستان با نام های شرمسار ایم آقا میرزا حسین و دیگری آشغالدونی دانست و بیان نمود: داستان دوم هم در مورد فقر و تبعات ناشی از آن است. فقر مادر همه عوارض اجتماعی است. دو مورد از داستان های مجموعهآشغالدونی درمحیط کارگری اتفاق می افتد.

طوسی با بیان اینکه سی سال در کارخانجات مختلف مدیر بودم و می دیدم که بعضی کارگران از ابتدایی ترین حقوق خودشان محروم هستند و چه ظلمی به آنها می گردد، ادامه داد: به گفته برشت سخت است در یک ساختار و نظم غلط اجتماعی کارمفیدی انجام بدهی. زور آن نظم، از تو بیشتر است. یا باید به این ساختار و مدیریت غلط تن بدهی و یا با آن خداحافظی کنی. لذا یکی از این داستان حول همین موضوع است.

وی بعلاوه با اشاره به داستان دیگر این کتاب با نام آشغالدونی گفت: یکی دیگر از داستان ها هم به موضوع زندگی پر مصیبت زباله گردها می پردازد که بی ارتباط با زندگی کارگری نیست و دیگری از گدایان چهارراه ها می گوید که آن هم به موضوع ورشکستگی کارخانجات در شرایط تحریم و بیکارشدن کارگران می پردازد. در هر صورت، همه داستان ها مستقیم و یا غیر مستقیم به زندگی کارگری گره خورده است.

اضافه می گردد کتاب شرمسار ایم آقا میرزا حسین در 160 صفحه با قطع رقعی، در 1000 نسخه و قیمت 83 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب شرمسار ایم آقا میرزا حسین بر محور تفکر برتولت برشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب شرمسار ایم آقا میرزا حسین بر محور تفکر برتولت برشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید