ویژگی های ماهی قرمز سالم چیست؟

به گزارش باد صبا، خبرنگاران/زنجان مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ماهی سالم باید دارای پولک های سالم، ردیف و فاقد زدگی و زخم یا مناطقی عاری از پولک بر روی پوست خود باشد.

ویژگی های ماهی قرمز سالم چیست؟

محمدباقر حاج کاظمی در گفت وگو با باد صبا، در رابطه با ماهی قرمز شب عید، اظهار کرد: با فرا رسیدن عید نوروز و به رسم سنت باستانی، مردم علاقه مند به تهیه و خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین می شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ماهی قرمز شب عید می تواند ناقل کرونا باشد، اضافه کرد: ویروس کرونا برای ماهی بیماری زا نیست ولی در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشتی به وسیله آب و سطح بدن ماهی به صورت مکانیکی می تواند به انسان منتقل گردد.

این مسئول با اشاره به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، توضیح داد: در راستای جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، شهروندان ماهی قرمز عید را تنها از مراکز مجاز فروش ماهی های زیتنی خریداری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان در رابطه با مراقبت های پس از خرید ماهی قرمز، گفت: توصیه می گردد در ظروف یک بار مصرف به منزل حمل شده و بلافاصله در ظروف مناسب حاوی آب لوله کشی با دستکش یک بار مصرف تخلیه و ظرف قبلی با رعایت موازین بهداشتی در سطل زباله انداخته گردد.

حاج کاظمی در رابطه با ویژگی های ماهی قرمز سالم، اظهار کرد: ماهی سالم باید دارای پولک های سالم، ردیف و فاقد زدگی و زخم یا مناطقی عاری از پولک بر روی پوست خود باشد و دارای تحرک مناسبی بوده و شنای طبیعی و باله های شنای ماهی باید قائم بوده و با تحرک داشته باشد.

وی در رابطه با توصیه های بهداشتی نگه داری ماهی قرمز، اضافه کرد: توصیه می گردد پس از انتقال ماهی به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی ها به ظروف از قبل آماده شده، منتقل شوند.

این مسئول توضیح داد: باید ماهی خریداری شده در ظروف حمل یک بار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد. آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شده و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه ظرف نگه داری ماهی قرمز باید برای تبادل اکسیژن با محیط، دهانه بازی داشته باشد، گفت: استفاده از دستکش و شست وشوی دست ها با آب و صابون بعد از تماس با ماهی ها، شست وشو و ضدعفونی ظرف نگه داری ماهی با نمک طعام 3 درصد به صورت دوره ای، هر بار 25 درصد کل آب تعویض گردد و از تعویض یکباره آب خودداری گردد که این موارد از جمله توصیه های بهداشتی نگه داری ماهی قرمز است.

حاج کاظمی با تاکید بر پرهیز از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه و رهاسازی آن در محل هایی که شهرداری اعلام می نماید، گفت: ماهی های بیمار باید از ماهی های سالم جدا شده و آب بهداشتی سالم و کافی (برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر آب) و داشته و برترین دمای نگه داری ماهی نیز 22 تا 26 درجه سانتی گراد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ویژگی های ماهی قرمز سالم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های ماهی قرمز سالم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید