همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روغن کاکتوس برای پوست و مو

به گزارش باد صبا، روغن کاکتوس فواید بسیار جالبی برای موها دارد که باعث درخشان تر، نرم تر شدن و به صورت کلی سالم تر شدن موها می گردد. این روغن یک ماده بسیار قوی و مغذی است که می تواند به صورت کامل در روتین بهداشت و مراقبت از موها و پوست استفاده گردد. بنابراین در صورتی که شما هم علاقه مند به شناخت روغن کاکتوس و کسب اطلاعات درباره فواید آن هستید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روغن کاکتوس برای پوست و مو

روغن کاکتوس برای چیست؟

روغن کاکتوس در واقع یکی از مواد مرطوب نماینده طبیعی است. احتمالا نام روغن آرگان و فواید آن برای موها را شنیده باشید. این روغن حتی اندازه ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بیشتری هم در مقایسه با روغن آرگان دارد و همین مساله آن را به یکی از برترین مواد در محصولات بهداشتی و زیبایی تبدیل نموده است.

خواص روغن کاکتوس برای پوست

تا به امروز تحقیقات بسیار زیادی روی روغن کاکتوس انجام نشده است. اگرچه یافته های اولیه حاکی از آن هستند که محتویات روغن کاکتوس می تواند سلاکت پوست در انواع پوست های مختلف را بهبود دهند.

  • خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی؛ آنتی اکسیدان ها به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از تابش نور آفتاب، پیری و سایر عوامل استرس زا معروفیت دارند. آنتی باکتریال ها هم به پاکسازی پوست و جلوگیری از ایجاد شناخته شده هستند. تحقیقات نشان داده اند روغن کاکتوس اندازه زیادی آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال دارد. به همین علت توصیه می گردد برای جلوگیری از آسیب تماشا پوست و جوش زدن در آینده از این روغن بهره ببرید.
  • یک روغن حامل موثر؛ در مطالعه ای دیگر دانشمندان روغن کاکتوس را با ویتامین A ترکیب نموده و آن را روی پوست انسان و بعلاوه پوست موش آزمایش کردند. پس از انجام این آزمایش به این نتیجه رسیدند که چربی موجود در روغن کاکتوس تاثیر بسیار زیادی در انتقال ویتامین A به پوست دارد. ویتامین A فواید بسیار زیادی برای پوست دارد اما هنگامی که به تنهایی استفاده گردد اغلب باعث حساسیت پوستی می گردد. این تحقیق به این نتیجه رسید که روغن کاکتوس یک حامل امن و مناسب برای انتقال سایر مواد مغذی مانند ویتامین A است که نمی توانند به صورت مستقیم روی پوست استفاده استفاده شوند.
  • آبرسانی پوست؛ تحقیقاتی که روی ویژگی های شیمیایی روغن کاکتوس انجام شدند حاکی از آن بودند که این روغن حاوی اندازه زیادی لینولئیک اسید است. لینولئیک اسید باعث می گردد پوست آب بیشتری را جذب کند و در نتیجه مرطوب تر باقی بماند. برای اثبات اثرات آبرسانی این روغن احتیاج به انجام تحقیقات بیشتری است. اگرچه شواهد میدانی حاکی از آن هستند که این روغن با بهبود خاصیت جذب آب به وسیله پوست تاثیر بسیار زیادی در آبرسانی پوست دارد.
  • جوانسازی پوست؛ اولئیک اسید موجود در روغن کاکتوس با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه نموده و رد نقاط تیره روی پوست که به مرور زمان ممکن است تیره شوند را کمرنگ می نماید.
  • کاهش سرعت روند پیری پوست؛ روغن کاکتوس اندازه بسیار زیادی بتالاین است. بتالاین ها حاوی آنتی اکسیدان های بسیار زیاد با خواص ضد پیری هستند.
  • کوچک کردن منافذ پوست؛ روغن کاکتوس دارای اسیدهای چربی است که رطوبت و سلامت لایه کلاژن پوست را نگه می دارد و همین مساله باعث می گردد منافذ پوست کوچک تر شوند.

خواص روغن کاکتوس برای مو

روغن کاکتوس سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب است که موها را سالم تر و درخشان تر می سازند. بعضی از ویتامین های موجود در این روغن عبارتند از:

  • افزایش رشد موها؛ اسیدهای چرب امگا عوامل کلیدی بای تحریک رشد سلول ها هستند بنابراین می توانند به جلوگیری از ریزش مو یاری نمایند.
  • تغذیه موهای خشک؛ این روغن برای موهای خشک و آسیب دیده بسیار عالی است. روغن کاکتوس به نرم کردن انتهای جدا شده موها و فولیکول های شکسته یاری می نماید. علاوه بر این سرشار از ویتامین B5 بوده که به فولیکول های مو یاری می نماید رطوبت و مواد مغذی بیشتری را به دست بیاورند.
  • بهبود پوست سر دارای خارش و حساس؛ از سوی دیگر ویتامین E از پوست سر محافظت نموده و به منظور جلوگیری از ایجاد پوست سر خشک و دارای خارش، پوست سر را مرطوب نگه می دارد.

داخل میوه خوشمزه کاکتوس دانه هایی وجود دارند که سرشار از اسیدهای چرب، فنول و مواد مغذی ای مانند ویتامین E، فیتواسترول و آنتی اکسیدان ها هستند. شرکت های بسیاری در حال حاضر روغن کاکتوس را استخراج نموده و آن را به عنوان محصولات مراقبت از پوست مناسب برای همه پوست ها، از جمله پوست های جوش دار و پوست های خشک می فروشند.

روغن کاکتوس اسانس نیست بلکه روغن حاملی است که برای رقیق کردن بسیاری از روغن های ضروری قوی تر به کار رفته یا حتی برای به سادگی به تنهایی برای بهبود سلامت پوست استفاده می گردد.

چگونه از روغن کاکتوس استفاده کنیم؟

برندهای مشهور بسیاری روغن کاکتوس را می فروشند. این روغن را می توان در فروشگاه های مواد بهداشتی و غذایی و بعلاوه فروشگاه های آنلاین پیدا کرد. برای پیدا کردن این محصول باید در پی محصولاتی با برچسب روغن کاکتوس 100 درصد خالص باشید. محصولاتی که دارای برچسب های تصفیه نشده، پرس سرد، بکر و ارگانیک باشند کیفیت بالاتری نسبت به سایر محصولات دارند.

برای استفاده از روغن کاکتوس رقیق نشده، یک یا دو قطره از این روغن را روی دست خود ریخته و به آرامی روغن را روی پوست خود بمالید. برای استفاده از این روغن به عنوان یک روغن حامل، چند قطره از روغن کاکتوس را با اسانس مورد نظر ترکیب کنید. اندازه اسانسی که اضافه می کنید قدرت روغن ترکیبی را تعیین می نماید. به عنوان مثال:

  • یک قطره اسانس را به یک قاشق غذاخوری روغن کاکتوس اضافه کنید تا یک محلول ترکیبی روغن یک درصدی ایجاد کنید.
  • دو قطره اسانس را به یک قاشق غذا خوری ایجاد کنید تا یک محلول ترکیبی روغن دو درصدی ایجاد کنید.
  • پنج قطره اسانس را به یک قاشق غذا خوری ایجاد کنید تا یک محلول ترکیبی روغن پنج درصدی ایجاد کنید.
  • برای استفاده از روغن کاکتوس به عنوان روغن حامل یک تا دو قطره از ترکیب را روی دست هایتان اسپری نموده و به آرامی روی پوستتان بمالید.

چگونه از روغن کاکتوس نگهداری کنیم؟

هنگامی که نمی خواهید از روغن کاکتوس بهره ببرید برترین کار این است که روغن کاکتوس را در یخچال نگهداری کنید. برای رسیدن به برترین نتایج سعی کنید روغن کاکتوس را در عرض یک تا دو سال پس از تاریخ خرید مصرف کنید و البته به تاریخ انقضای درج شده روی محصول هم دقت کافی داشته باشید.

آیا مواردی برای منع مصرف روغن کاکتوس وجود دارد؟

روغن کاکتوس به صورت کلی برای همه افراد با هر نوع پوست و هر سنی مناسب و ایمن است. در صورتی که آلرژی خاصی به کاکتوس یا سایر میوه ها دارید باید از استفاده از این میوه اجتناب کنید. اگر پوست حساسی دارید در ابتدا یک تست پوستی انجام دهید به این صورت که اندازه کوچکی از روغن کاکتوس را روی مچ دست خود زده و 24 ساعت صبر کنید. در صورتی که در این بازه زمانی واکنش بدی مشاهده کردید از این روغن استفاده نکنید.

روغن های کاکتوس به علت این که برای تهیه به اندازه زیادی دانه کاکتوس احتیاج دارند قیمت بسیار بالایی دارند. بنابراین این نکته را پیش از اضافه کردن این روغن به روتین مراقبت پوستی خود در نظر بگیرید.

جایگزین های روغن کاکتوس

در صورتی که به این نتیجه رسیدید که روغن کاکتوس برای شما مناسب نیست و در پی روغن طبیعی دیگری با خواص مشابه بودید می توانید از روغن هایی که در ادامه معرفی شده اند بهره ببرید.

  • روغن نارگیل؛ خاصیت آنتی باکتریال و فوق آبرسانی دارد.
  • روغن آرگان؛ برای آبرسانی روزمره حتی برای پوست های مستعد جوش بسیار عالی است.
  • روغن رزهیپ؛ خاصیت آبرسانی داشته و از آسیب های پوستی جلوگیری می نماید.
  • روغن مارولا؛ خاصیت آنتی باکتریال داشته و در عین آبرسانی پوست از آسیب های پوستی جلوگیری می نماید.
  • روغن جوجوبا؛ به دفع آکنه، رطوبت رسانی و محافظت از پوست در برابر آسیب تابش آفتاب یاری می نماید.

در سرانجام

روغن کاکتوس حاوی ترکیبات سالم بسیار زیادی است که دارای خواص آنتی باکتریال، رطوبت رسان و آنتی اکسیدان هستند. تحقیقات حاکی از این هستند که محتویات روغن کاکتوس می توانند التهابات پوستی را کاهش داده و بعلاوه از آکنه و آسیب های پوستی جلوگیری نمایند. هیچ خطری در رابطه با استفاده از این ورغن به تنهایی یا به عنوان حامل برای سایر روغن های ضروری استفاده گردد. البته در صورتی که متوجه شدید این روغن برای شما مناسب نیست گزینه های جایگزین دیگری هم وجود دارند که می توانید از آن ها بهره ببرید.

منابع: Healthline, nogunk

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روغن کاکتوس برای پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره خواص شگفت انگیز روغن کاکتوس برای پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید