6 دلیل اصلی سوزش پوست بعد از آبرسان که باید بدانید

به گزارش باد صبا، برای بهبود عملکرد طبیعی پوست صورت، آبرسانی به آن درست مانند نوشیدن آب برای بدن امری لازم است. پوست صورت صرف نظر از نوع پوست (خشک، چرب یا مختلط) احتیاج به آبرسانی دارد تا به برترین حالت خود دست یابد. هنگامی که از آبرسان پوست استفاده می کنید آیا پوست خشک شما دچار سوزش می گردد؟ اگر چنین است، بهتر است بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد این موضوع را تجربه می نمایند، اما چه چیزی باعث احساس سوزش پوست بعد از آبرسان می گردد و برای برطرف آن چه باید کرد؟ در این مقاله از خبرنگاران مگ، دلیل سوزش پوست بعد از زدن آبرسان را آنالیز خواهیم کرد و نکاتی را برای جلوگیری از آن به شما ارائه خواهیم کرد، پس با ما همراه شوید.

6 دلیل اصلی سوزش پوست بعد از آبرسان که باید بدانید

تفاوت آبرسان ها با مرطوب نماینده ها در چیست؟

ممکن است فکر کنید که هیدراتاسیون و مرطوب کردن پوست به یک چیز اشاره دارند، اما در واقع متفاوت هستند. تفاوت مرطوب نماینده و آبرسان بدین صورت است که آبرسان ها، همان طور که از نام آن معین است برای رساندن آب به پوست استفاده می گردد. این نوع کرم ها، عناصری هستند که رطوبت را از محیط به پوست شما منتقل می نمایند درحالی که مرطوب نماینده ها بیشتر برای چرب نگه داشتن پوست برای جلوگیری از خشک شدن آن کاربرد دارند. بدین ترتیب هنگامی که پوست شما کم آب می گردد، به یک آبرسان قوی احتیاج دارید و وقتی خشک و پوسته پوسته می گردد، به یک مرطوب نماینده خوب احتیاج دارید.

یک آبرسان با رساندن آب به پوست به وسیله مرطوب نماینده ها عمل می نماید. هنگامی که رطوبت به پوست می رسد، جذب آن برای پوست آسان تر می گردد. یک نمونه عالی از هیدراتور اسید هیالورونیک است که روی انواع پوست به خوبی عمل می نماید.

همان طور که گفتیم مرطوب نماینده ها و آبرسان ها متفاوت عمل می نمایند. دانستن این موضوع به شما یاری می نماید تا محصول مناسب پوست خود را انتخاب کنید.

چگونه بفهمیم که پوست چه زمانی به آبرسان احتیاج دارد؟

اگر نوع پوستتان مایل به خشک است، احتمالاً فکر می کنید چیزی که به آن در روتین پوستی خود احتیاج دارید یک مرطوب نماینده است. ممکن است این طور باشد، اما باید این مورد را هم در نظر بگیرید که شاید پوست شما کم آب شده باشد و به جای یک کرم مرطوب نماینده به یک کرم آبرسان مناسب پوستتان احتیاج دارید.

پوست خشک و پوسته پوسته

اگر می خواهید بدانید که آیا پوست شما کم آب شده است یا خیر، حتماً شرایط آن را به طور مداوم آنالیز کنید. پوست شما دارای یک سد پروتئینی طبیعی است که از آن در برابر از دست دادن آب و آسیب محافظت می نماید. اگر پوست شما تمایل به پوسته پوسته شدن دارد و به سرعت خشک می گردد، نشانه آن است که به اندازه کافی سلول چربی برای تشکیل یک سد محافظ ندارد. این حالت باعث می گردد که پوست نتواند رطوبت را نگه دارد و درنتیجه استفاده از مرطوب نماینده در این مواقع لازم است. کار یک مرطوب نماینده این است که اندازه آبی که از پوست شما تبخیر می گردد را کاهش می دهد و در نتیجه ازدست دادن آب ترانس اپیدرمی را کاهش می دهد. ازدست دادن آب ترانس اپیدرمی (TEWL) زمانی است که آب از پوست شما تبخیر می گردد.

چهره کم حال و پوست کدر

اگر پوست شما کدر است و خطوط ریز و چین وچروک بیشتر مشهود هستند، باید به کم آبی آن شک کنید. کم آبی باعث خشکی سلول های پوست می گردد. در اثر خشکی پوست، سلول های آن چروکیده می شوند درنتیجه پوست حجم آب و شادابی خود را از دست می دهد. در این صورت چیزی که احتیاج دارید یک آبرسان قوی برای بازگرداندن آب به پوست است.

چگونه یک آبرسان یا مرطوب نماینده مناسب انتخاب کنیم؟

هنگام خرید محصولات پوستی با هزاران محصول مختلف از برندهای متفاوت در بازار روبرو خواهید شد بنابراین ممکن است انتخاب یک کرم آبرسان یا مرطوب نماینده مناسب، سخت به نظر برسد.

بیشتر محصولات پوستی حاوی ترکیبی از مواد نرم نماینده و مرطوب نماینده هستند. این بدان معنی است که آن ها به طور هم زمان پوست شما را هیدراته و مرطوب می نمایند. فرم محصولات چه به صورت کرم، ژل یا روغن باشد، باید بدانید که بر عملکرد آن ها تأثیری ندارد. درواقع مواد تشکیل دهنده هستند که به عنوان مهم ترین عامل عمل نموده و بر روی نتایجی که به دست می آورید، کاملاً تأثیر می گذارند.

پوست خشک

اگر پوست شما تمایل به پوسته پوسته شدن یا سفیدک زدن دارد، می تواند به این معنی باشد که برای حفظ رطوبت خود مشکل دارد که این امر خود دلیلی برای خشکی پوست است. یک مرطوب نماینده قوی چیزی است که برای ایجاد یک محافظ روی سطح پوست خود به آن احتیاج دارید. این کار رطوبت را مسدود و نگه می نماید و از خروج آب از پوست شما جلوگیری می نماید. اگر محصولی با فرمولاسیون صحیح انتخاب کنید، علاوه بر مرطوب کردن، پوست شما را نیز تغذیه می نماید تا بتواند به خوبی رشد کند.

اگر پوست شما رطوبت کمی دارد، باید آن را به طور فعال و مداوم آبرسانی کنید. یک سرم آبرسان با هیالورونیک اسید انتخاب کنید. این سرم آبرسان به حفظ آب پوست بسیار مؤثر عمل می نماید. آلوئه ورا، هیالورونیک اسید و عسل از ترکیبات مناسب برای امتحان کردن هستند.

پوست خیلی خشک

برای پوست های بسیار خشک، وازلین یکی از برترین راه حل ها است. اگر تمایلی به استفاده از وازلین به دلیل اینکه فرآورده نفتی است، ندارید، به شما روغن سویا یا روغن کانولا را که جایگزین های مناسبی هستند، پیشنهاد می کنیم.

پوست چرب

شاید گمان کنید فقط پوست های خشک و خیلی خش دچار کم آبی می شوند اما بهتر است بدانید که پوست های چرب نیز کم آب می شوند و احتیاج به آبرسانی دارند. پوست چرب کم آب می تواند مسائل شدید پوستی ایجاد کند. زمانی که پوست شما چرب است، اگر عملکرد سد حفاظتی پوست دچار مشکل گردد، حفظ رطوبت برای پوست سخت خواهد شد همان طور که رطوبت از پوست خارج می گردد، آن را نیز کم آب می نماید و درنتیجه باعث فراوری چربی بیشتر می گردد. یک چرخه معیوب که تنها راه شکستن آن، آبرسانی صحیح به پوست و مرطوب کردن آن است. آبرسان ها و مرطوب نماینده های بر پایه آب که منافذ پوست را مسدود نمی نمایند در این مورد به شما خیلی یاری خواهند کرد.

6 دلیل سوزش پوست صورت بعد از زدن آبرسان

احتمالاً حداقل یک بار هنگام استفاده از آبرسان دچار سوزش پوست شده اید، درست است؟ استفاده از آبرسان بر روی پوست و احساس سوزش بعد آن، تنها یک حس ناخوشایند نیست بلکه می تواند شما را به تعجب وادارد که چه اشتباهی اتفاق افتاده است؟ حتی ممکن است از خود بپرسید شاید پوست حساسی دارید یا تاریخ انقضا محصولی که استفاده می کنید تمام شده است؟

در واقع چندین دلیل مختلف به عنوان دلیل سوزش پوست بعد از استفاده از آبرسان وجود دارند. خوشبختانه راه حلهایی برای جلوگیری از وقوع آن در آینده نیز برای شما وجود دارد.

1. آبرسان برای پوست شما بیش از اندازه قوی است

یکی از رایج ترین دلایل سوزش پوست این است که آبرسان برای پوست شما خیلی قوی باشد در این صورت می تواند پوست را تحریک نموده یا حتی به آن آسیب برساند. بعلاوه اگر حجم و دفعات استفاده از کرم آبرسان زیاد باشد، احتمالاً باعث قرمزی و سوزش پوست شما می گردد.

درست است که از انواع محصولات آبرسان برای هیدراته کردن پوست استفاده می کنیم اما باید دقت کرد که استفاده نادرست از این محصول مفید هم می تواند باعث آسیب به پوست شما گردد پس سعی کنید هنگام استفاده از کرم آبرسان از دستور متخصص پوست یا دستورالعمل روی کرم آبرسان پیروی کنید.

2. تاریخ انقضای آبرسان گذشته یا محصول تقلبی است

دلیل سوزش پوست بعد از استفاده از آبرسان می تواند عدم اعتبار تاریخ انقضای محصول یا حتی فیک بودن آن باشد! حتماً قبل از خرید هر محصول بهداشتی و آرایشی به مهلت استفاده و تاریخ انقضای درج شده بر روی آن توجه کنید. بعلاوه با خرید برندهای نام آشنای بازار محصولات آرایشی و بهداشتی به وسیله سایت های معتبری مانند باد صبا از اصالت محصول مطمئن شوید. زیرا در فراوری و حمل ونقل محصولات تقلبی هیچ گونه نظارتی وجود ندارد. قطعاً مواد مضر به کاررفته در فراوری این گونه محصولات به پوست شما آسیب می زنند و باعث تحریک و خارش آن خواهند شد.

3. آبرسان مناسب نوع پوست شما نیست

قبل از خرید هرگونه محصول آرایشی و بهداشتی بهتر است با انواع پوست چرب، خشک، خیلی خشک و مختلط آشنا شوید. با دانستن نوع پوست خود می توانید یک محصول آبرسان مناسب با آن انتخاب کنید. با انتخاب یک آبرسان سازگار با پوست خود به راحتی می توانید جلوی سوزش پوستتان را بگیرید. به عنوان مثال پوست های خشک معمولاً حساس تر هستند و در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی باید دقت بیشتری به خرج دهند در غیر این صورت پوست در برابر محصولات نامناسب واکنش هایی مانند سوزش و قرمزی نشان می دهد. بهتر است بدانید اگر پوست شما چرب است باز هم باید به تناسب نوع آبرسان با جنس پوست خود دقت کنید. زیرا یک محصول ناسازگار باعث ایجاد التهابات پوستی در شما خواهد شد.

4. پوست حساس

اگر پوست حساس دارید، باید بدانید که می تواند دلیل سوزش صورت بعد از زدن آبرسان باشد. برای دانستن اینکه پوست حساسی دارید یا خیر، به واکنش پوستتان بعد از استفاده از انواع محصولات آرایشی و بهداشتی توجه کنید. اگر پوست شما در بیشتر موارد دچار التهاب و سوزش می گردد، می توانید نتیجه بگرید که پوشت حساسی دارید.

به این نکته دقت کنید اگر بالای پنجاه سال سن دارید یا دوران یائسگی را می گذرانید، بهتر است بدانید افزایش سن و یائسگی در زنان باعث حساس شدن پوست می گردد. این موارد می توانند دلیل سوزش پوست صورت بعد از زدن آبرسان باشند.

در تمام این موارد بهتر است که از انواع کرم های آبرسان مخصوص پوست های حساس یا کرم های آبرسان ملایم بهره ببرید.

5. واکنش آلرژیک به مواد تشکیل دهنده آبرسان

اگر نوع پوست شما نرمال است و پس از استفاده از آبرسان، علاوه بر احساس سوزش و قرمزی، خارش یا تورم را هم تجربه کردید، به احتمال زیاد می توان گفت این یک واکنش آلرژیک است که تجربه نموده اید درنتیجه فوراً باید استفاده از محصول را متوقف کنید. بروز واکنش آلرژیک به معنای بی کیفیت بودن محصول نیست بلکه بدین معنی است که شما به یکی از مواد تشکیل دهنده آبرسان حساسیت دارید. از مواد و ترکیبات حساسیت زا به کاررفته در انواع آبرسان که می توانند دلیل سوزش پوست بعد از استفاده از آبرسان باشد، می توان به مواد عطری مانند لیمو، الکل، پروپیلن گلیکول، رتینوئید، نیاسینامید، جوش شیرین و فرمالدهید و غیره اشاره نمود.

آشنایی با بعضی از مواد تشکیل دهنده آبرسان که باید مراقب آن ها باشید. اگر می خواهید در حین انجام روتین مراقبت از پوست خود از احساس سوزش جلوگیری کنید، باید به بعضی مواد که در این محصولات وجود دارند، دقت کنید.

عطر

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید عطر است. بسیاری از افراد به عطر حساس هستند. این ماده به راحتی می تواند باعث تحریک، قرمزی و حتی تورم در پوست گردد. اگر مطمئن نیستید که به عطر حساسیت دارید یا خیر، بهتر است محتاط باشید و قبل از مصرف محصول آبرسان را حتماً روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید.

الکل

محصولات مبتنی بر الکل معمولاً بسیار خشن و خشک نماینده پوست هستند درنتیجه باعث تحریک آن می شوند. اگر نوع پوستتان خشک است و آبرسانتان بر پایه الکل است، بهتر است بدانید که نمی تواند کار آبرسانی را به درستی انجام دهد و نتیجه استفاده از آن، احساس سوزش بر روی پوستتان است. به عبارت دیگر استفاده از آبرسانی که بر پایه الکل است به دلیل تبخیر آب موجود در آبرسان، احساس سوزش بر روی پوست ایجاد کند.

پروپیلن گلیکول

یکی دیگر از موادی که باید مراقب آن باشید پروپیلن گلیکول است. این ماده نوعی الکل است که اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می گردد و می تواند پوست را بسیار خشک و تحریک پذیر کند. اگر این ماده را در فهرست مواد به کار رفته در آبرسان مشاهده کردید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

رتینوئید

در نهایت، باید از محصولاتی که حاوی رتینوئید هستند نیز اجتناب کنید. رتینوئیدها در واقع نوعی ویتامین A هستند که می توانند بسیار تحریک نماینده باشند، به خصوص اگر پوست حساسی دارید. اگر مطمئن نیستید که یک محصول حاوی رتینوئید است یا خیر، بهتر است قبل از استفاده از آن با یک متخصص پوست و مو مشورت یا بروشور محصول را کامل مطالعه کنید.

در صورت بروز واکنش آلرژیک به کرم آبرسان، استفاده از آن را قطع کنید و سریعاً صورت خود را با آب خنک به خوبی شست وشو دهید.

6. آنالیز عوامل دیگر

اگر با وجود عوامل بالا، دلیل سوزش پوست بعد از زدن آبرسان بر روی پوست خود را پیدا نکردید، باید دنبال دلیل آن خارج از خود و انواع آبرسان ها باشید! عوامل خارجی مانند تابش شدید خورشید، آلودگی هوا، گردوخاک و… می توانند دلیل خشکی پوست بدن باشند و درنتیجه تاثیرات منفی مانند پوسته پوسته شدن، خشکی شدید یا آفتاب سوختگی بر روی پوست شما بر جای بگذارند. این اثرات باعث می شوند که هنگام استفاده از انواع آبرسان یا لوسیون، پوست شما واکنش نشان دهد و درنتیجه دچار سوزش و قرمزی گردد.

چگونه سوزش پوست بعد از آبرسان را برطرف کنیم؟

اگر هنگام استفاده از انواع آبرسان پوست با احساس سوزش روبرو هستید، با انجام موارد پیش رو می توانید این عوارض و ناراحتی پوستی خود را کاهش دهید. توجه به این نکات در واقع راهنمای خرید برترین کرم آبرسان برای شما خواهند یود.

نحوه انتخاب آبرسان بدن مخصوص پوست های حساس را بیاموزید. برای مثال از یک آبرسان با ترکیبات گیاهی بهره ببرید تا به تسکین و محافظت از پوستتان یاری کند.

اگر قصد خرید یک آبرسان ضد حساسیت را دارید بهتر است کمی بیشتر تحقیق کنید تا بفهمید منظور از ضد حساسیت دقیقاً چیست و آیا واقعاً از یک محصول ضد حساسیت سود خواهید برد یا خیر. یک آبرسان ضد حساسیت، شانس بروز واکنش آلرژیک را کاهش خواهد داد.

یکی دیگر از راه های پیشگیری از سوزش پوست پس از استفاده از آبرسان، امتحان آن بر روی پوست مرطوب است. این کار به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشک شدن پوست به وسیله آبرسان یاری می نماید.

اگر این تکنیک جواب نداد و پوستتان بعد از زدن آبرسان دچار سورش و التهاب شد، بهتر است فوراً از کمپرس خنک بر روی ناحیه آسیب دیده بهره ببرید. بعلاوه می توانید اندازهی بلغور جو دوسر خیس خورده را بر روی نواحی موردنظر بگذارید و بعد از چند دقیقه به خوبی با آب خنک بشویید.

قبل از مصرف هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی بهتر است صورت خود را با یک شوینده مناسب پوست کاملاً شست وشو دهید. این کار باعث جذب کامل محصول بر روی پوست شما خواهد شد.

در نهایت، بهتر است برای پیشگیری از قرمزی و سوزش پوست از کرم آبرسان در حجم زیاد یا دفعات بیشتر از دو بار در طول روز استفاده نمی کنید.

اگر همچنان و با وجود رعایت تمامی نکات باز هم دچار التهاب پوستی شدید، توصیه می کنیم حتماً با یک پزشک یا متخصص پوست و مو مشورت کنید تا سایر علل احتمالی علائم خود را کامل آنالیز کنید.

سخن پایانی

برای رسیدن به پوستی لطیف و شاداب باید در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی خود دقت کافی داشته باشید. یک آبرسان باکیفیت و مناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. بهتر است کرم آبرسان خود را از برندهای معتبر و به وسیله سایت های مطمئن مانند باد صبا بخرید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت باد صبا مگ را بخوانید.

منابع: webmd, moringa-o2

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 دلیل اصلی سوزش پوست بعد از آبرسان که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 دلیل اصلی سوزش پوست بعد از آبرسان که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید