نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان

به گزارش باد صبا، همواره در کوچه و خیابان، داستان های تلخی از مشکل عبور و مرور معلولان به ویژه کسانی که از ویلچر یا همان جایگاه چرخ دار استفاده می نمایند می شنویم که آدم را سخت به فکر فرو می برد. مشکل برای حرکت چرخ های این جایگاه های چرخ دار و انسان هایی که از آن ها استفاده می نمایند، با این که همچنان فکری اساسی برای شان نشده، را بارها شنیده ایم و از شرایط موجود شکایت نموده ایم. اما مسئله اینجاست که کمتر کسی به مسائل استفاده نمایندگان چرخ دستی در فرودگاه ها پرداخته است. امروز قصد داریم تا نگاهی به مسائل رفت و آمد معلولین در یکی از حساس ترین و پر تردد ترین اماکن دنیا یعنی فرودگاه ها بیاندازیم. برای داشتن سفر هوایی با کیفیت، همین حالا جهت مشاهده نرخ بلیط هواپیما اینجا را کلیک کنید.

نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان

داستان های ناخوانده

وقتی برای خداحافظی با پدرم به فرودگاه رفته بودم، همه فامیل را می دیدم که به پنجره ها چسبیده بودند و برای پدرم دست تکان می دادند. فقط 10 سالم بود و می خواستم به شیشه نزدیک شوم و من هم مانند بقیه برای پدرم دست تکان دهم. اما هر چه زور می زدم و به دسته های جایگاه فشار می آوردم، چرخ های جایگاه به حرکت در نمی آمد. انگار به جایی گیر نموده بود. به سختی سرم را خم کردم و متوجه شدم که میان چرخ تا شیشه، کاشی های فرودگاه مانند سکو، ارتفاع گرفته و اجازه حرکت به چرخ های جایگاه من را نمی دهد. این پاره ای از خاطرات یک معلول بود که از لذت و هیجان دیدن پدرش بازمانده بود و این مهم تقصیر او نبود؛ بلکه تقصیر بر گردن کوته بینی معماران و مهندسین شهری است که حتی یک بار هم جایگاه چرخ دار را تجربه ننموده اند تا از معضلات این قشر مظلوم باخبر شوند. از این دست خاطرات بسیار است و باید دقت داشت که قسمت مهم و کارآمدی از جامعه را کسانی تشکیل می دهند که از این جایگاه های چرخ دار استفاده می نمایند. حتی در زمانی که یک معلول، قصد ورود به هواپیما را دارد و می خواهد مانند هر کس دیگری به مقصدش برسد، باز هم دچار مشکل می گردد و نمی تواند با خیالی آسوده به داخل هواپیما راه پیدا کند؛ چه دفعاتی بوده که یک معلول از ترس سقوط از رمپ های غیر استاندارد فرودگاه، دلسرد شده و به خانه بازگشته و راه دیگری را که اغلب سخت تر از پرواز است برای رسیدن به مقصد خود انتخاب نموده است.

سختی ها از لحظه ورود به فرودگاه تا درب هواپیما

همه پشت سر هم بر روی پله های هواپیما ایستاده اند و منتظر حرکت یک مرد معلول و مادر پیرش هستند. هواپیمای مورد نظر متعلق به یکی از سرشناس ترین هواپیمایی های دنیا است و در چند سال اخیر مدعی بوده که راحتی و آسایش را برای سفر مسافران معلول خود به ارمغان آورده است. اما حالا این مرد میانسال تا پای پرواز رفته اما دستگاه مخصوص برای تا کردن ویلچر او وجود ندارد و مرد، خود، دست به این کار زده تا راهکاری پیدا کند و از طرفی از روی دیگر مسافران بابت این تاخیر خجالت می کشد. خدمات رسانی به استفاده نمایندگان از جایگاه چرخ دار میسر نمی گردد مگر این که از صفر تا صد این قضیه مورد آنالیز قرار گیرد؛ در واقع شرکت هواپیمایی و فرودگاهی که این داستان را رقم زده بودند، تمام کوشش خود را به کار گرفته بودند و از تاکسی های ویژه برای معلولین تا رمپ گذاری در تمام مسیرهای فرودگاه را برای این دسته از مسافران تعبیه نموده بودند اما باز نتیجه کار خوب از آب در نیامد. هنگامی که خلبان یکی از هواپیماها اعلام نموده بود که پرواز مورد نظر به فلان مقصد پرواز نمی کند، دیگر این جای کار را نخوانده بود که یک ناشنوا در هواپیما هست که نمی تواند حر ف های او را بشنود و همین اتفاق باعث معطلی چندین ساعته این شخص شد.

طرد شده از پرواز

مسافران معلول بسیاری در دنیا هستند که بارها درخواست پرواز و خرید بلیط به همراه یاری یار می دهند اما خبری از این گزینه نمی گردد و پروازشان برای چندمین بار لغو می نمایند. جالب است که سایت های پرواز و خرید بلیط در دنیا، گزینه ای مبنی بر درخواست یاری یار را در دسترس قرار داده اند اما هنوز بودجه و نیروی مورد احتیاج آن را تأمین ننموده اند. اولین بار، یکی از باد صبا حوزه بین الملل در یکی از برنامه های تلویزیونی فرانسه در جواب به گلایه مجری برنامه که گفته بود ما بارها از شما دعوت نموده بودیم اما شما نیامدید، داستان درخواست یاری یار را تعریف کرد و دلیل نیامدنش را به این شکل توجیه کرد. بعد از آن، این نقص در خدمات، دست مایه انتقاد منتقدین این حوزه نهاده شد.

برای پرواز، با ویلچر خود خداحافظی کن

برخلاف سفر با اتوبوس و قطار، سفر با هواپیما با ویلچر همچنان امکان پذیر نیست و یک استفاده نماینده از ویلچر نمی تواند با جایگاه چرخ دار خود وارد هواپیما گردد. هنگام ورود به هواپیما از یک معلول، گرچه با تمام احترام، خواسته می گردد از ویلچر پیاده گردد و خود را با یاری مهمانداران هواپیما به جایگاه اصلی منتقل کند. فقط خدا می داند که چه از لحاظ روحی و چه از نظر جسمی، این کار برای معلولان سخت و ناراحت نماینده است. خوشبختانه، شرکت های سازنده هواپیما، راهکار های جدیدی برای حل این مشکل و تعبیه فضای مورد نظر برای قرار گیری ویلچر در نظر گرفته اند.

پرواز با هواپیما به قیمت خرابی ویلچر

کافی است تا به مهمانداران و مسئولین پرواز اعتماد کنید و ویلچر خود را تحویلشان دهید تا در سرانجام سفر جایگاه چرخ دار خود را با تکه هایی گمشده تحویل بگیرید؛ متاسفانه در بسیاری از هواپیماها، فضایی مناسب قرارگیری ویلچر تعبیه نشده است و این مورد باعث می گردد ویلچر در جایی نامناسب قرار بگیرد و به هنگام خارج کردن، ویلچر دچار مشکل و شکستگی گردد. البته در برخی از هواپیماهای جدید برای این مورد هم راهکار هایی اندیشیده شده است تا آسیبی به ویلچرها وارد نگردد.

ورود ویلچر به هواپیما ممنوع است

در سال 2010 یکی از جت های مسافربری به علت حمل بار اضافی که منظور همان ویلچر بود، ورود ویلچر را حتی به قسمت بارگیری هواپیما ممنوع نمود و این امکان را برای معلولین محدود کرد. این خبر در همه خبرگزاری ها، بازتاب وسیعی پیدا کرد و این هواپیما به خاطر تصمیم غیر منطقی اش مورد حمله رسانه ها و مردم نهاده شد. از آن پس، بسیاری از هواپیمایی های دنیا، کوشش کردند که اصلا بابت حمل جایگاه چرخ دار مسافران خود، یا هیچ مبلغی دریافت ننمایند و یا برای این قشر، تخفیف ویژه ای قائل شوند.

ویلچر و جا ماندن از پرواز

در چند سال اخیر، بسیاری از هواپیمایی ها، حتی معتبر ترین شان، هنگامی که متوجه می شدند مسافرشان جایگاه چرخ دار دارد، بدون اطلاع به او، پروازش را لغو و به ساعتی دیگر و هواپیمایی دیگر منتقل می کردند. این برخورد باعث خشم بسیاری از مسافران شد و در پی چند ماه تحریم از طرف مسافران، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و آژانس های پرواز از مسافران خود عذرخواهی کردند و نه تنها خسارت قابل توجه ای را به این افراد برگرداندند بلکه سعی کردند تا استفاده نمایندگان از جایگاه چرخ دار را در اولویت قرار دهند.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تم اس:

تلفن: 0218540

ایمیل: [email protected]

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

منبع: همگردی

به "نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید