نمایش برادران چری در حضور لویی چهاردهم!

به گزارش باد صبا، در روزهای به شدت آشفته بازار خودرو در ایران و کمبود تنوع در بخش خودروهای کلاس پریمیوم، مدیران خودرو 2 محصول تازه را برای ورود به بازار مهیا نموده و در مقابل دید و آنالیز خبرنگاران قرار داده است. تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو دو برادر از خانواده چری هستند که به فاصله کمی از معرفی در بازار چین، اکنون راهی بازار ایران شده اند. این دو برادر ضمن نمایش پیشرفت سریع این کمپانی در فراوری خودروهای باکیفیت، قصد دارند عرصه تازه ای را در بازار خودروهای ایران تعریف نمایند، بازار خودروهای میلیاردی ساخت چین!

نمایش برادران چری در حضور لویی چهاردهم!

زیر گنبد نقاشی

نمایش دو خودروی تازه مدیران خودرو در یک عمارت بسیار زیبا با معماری اروپایی عصر رنسانس روی داد؛ جایی که تضاد بین هنر سنتی و مدرنیسم صنعت فضای متفاوتی را ایجاد نموده بود. برادران تیگو زیر گنبدی پر از نقاشی های سبک رئالیسم پارک نموده بودند و انگار که لویی چهاردهم و دیگر پرتره های منقش زیر سقف، آنها را می پاییدند!

مراسم اما در سالن مجاور و با صحبت های جک لی، مدیر عامل مدیران خودرو و با سلام علیکم او شروع شد. جک لی با اشاره به شرایط دردسرهایی که تحریم ها در سال های گذشته به وجود آورده است، از حرکت پرانرژی مدیران خودرو با وجود شرایط موجود به لطف همکاری مشتریان، رسانه ها و مجموعه مدیران خودرو گفت. او از کوشش پیوسته مدیران خودرو برای استفاده از دانش و توان بومی در ایران سخن به میان آورد که هم در تحقیق و توسعه و هم در طراحی فراوری مدنظر این شرکت بوده است.

این عبارات مدخلی شد برای بخش بعدی برنامه که به مسابقه طراحی خودرو از سوی مدیران خودرو اختصاص داشت. آقای لی به مسابقه طراحی خودرو شرکت مدیران خودرو پرداخت و مطرح کرد تعداد طرح های ارسالی که بالغ بر چند صد طرح بوده، بیش از تصور این شرکت بوده است. او گفت: سعی ما این است که ایده ها، طرح ها و خلاقیت های بیشتری را از سمت شما عزیزان جذب کنیم.

مدیرعامل مدیران خودرو در ادامه گفت: همواره پیشرفت، توسعه و رو به جلو حرکت کردن از شعار های مدیران خودرو بوده و بر اساس استراتژی شرکت، مدیران خودرو در حال حاضر تعداد زیادی از محصولات لوکس و به روز را برای بازار ایران در نظر گرفته است؛ به عنوان مثال، به تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو اشاره می کنم. اعتقاد داریم که مصرف نمایندگان ایرانی لیاقت این را دارند که همواره برترین خودرو و به روزترین خودرو را سوار شوند.

جادوگران طرح و نقش

برنامه بعدی به تقدیر و اعطای جوایز به برندگان مسابقه طراحی خودرو اختصاص داشت که سال قبل از سوی مدیران خودرو انجام شد و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت. در این مسابقه تعداد زیادی طرح شرکت داشت و معین شد که استعدادهای بسیار خوبی در حوزه طراحی صنعتی و به خصوص در نسل جوان ایران وجود دارد.

به این ترتیب از 10 رتبه اول این مسابقه دعوت شد که به روی سن بیایند و جایزه و لوح تقدیر خود را دریافت نمایند. نمایش طرح های برتر بسیار هیجان انگیز و مجذوب کننده بود و توضیحات کوتاه طراحان نیز به آشنایی بیشتر با این ایده ها منجر شد. به زودی مطلب مفصلی درباره این مسابقه را در باد صبا منتشر خواهیم کرد.

لوکس و تماشایی مثل تیگو

گرچه چری تیگو 8 پرو برای دنبال نمایندگان اخبار خودرو در ایران آشناست و تست و آزمایش رانندگی با آن برای باد صبا و بعضی مشتریان صورت گرفته است، اما نمایش چری تیگو 7 پرو بی شک سورپرایز این مراسم بود. دو محصول تازه مدیران خودرو در شرایطی زیر گنبد عمارت دلبری می کردند که تغییرات شگرفی بین نسل قبلی تیگو 7 و نسل تازه آن دیده می شد.

لیست بلند امکانات هر دو خودرو تمامی ندارد و برای آشنایی با همه امکانات دو خودرو واقعا زمان زیادی ضروری است.

شور زندگی با تیگو 7 پرو

تیگو 7 پرو یک کراس اوور کامپکت است که از نظر ابعادی هم رده خودروهایی نظیر کیا اسپورتیج و هیوندای توسان قرار می گیرد. همسو با طراحی تیگو 8 پرو که پیش تر در رویداد های مختلف به وسیله مدیران خودرو در معرض دید عموم قرار گرفته، سومین برداشت از سبک طراحی تازه چری، موسوم به زندگی در حرکت فرم گرفته است.

اصلی ترین معینه این سبک طراحی پویای چری در چهره و جلوپنجره 6 ضلعی وارونه تیگو 7 پرو نمود می یابد؛ جایی که گویی همه عناصر و فرم های بدنه از نشان چری قرار گرفته در مرکز آن شروع می گردد و به جای جای بدنه انتقال می یابد. این حس به خصوص با طرح شبکه موسوم به کهکشانی جلوپنجره بیشتر تقویت می گردد. در دو طرف این جلوپنجره چراغ های باریک و کشیده ای واقع شده است که اتصال آنها با جلوپنجره، کمی پایین تر از لبه فوقانی دو طرف جلوپنجره اتفاق می افتد و همین باعث شده تا اینطور احساس گردد که لبه های کاپوت تا روی چراغ ها آمده است؛ عنصری که به واسطه القای حس چشم های اخم نموده، خشونت بصری بیشتری به چهره تیگو 7 پرو می دهد.

ورودی هوای سپر و حفره های دو طرف که دیلایت های دوتایی خطی را در دل خود جای داده، با هدف تقویت همین حس خشونت و سلطه جویی بصری فرم گرفته است. فناوری LED در سیستم نورپردازی در جلو و عقب و حتی جانب خودرو مجهز به سنسور نور و بعلاوه نورپردازی خوشامدگویی و بدرقه است.

در امتداد چراغ های جلو به سمت نمای جانبی، کاراکترلاینی به شکل خطی و تیز تا بالای چراغ های عقب کشیده شده که هم سعی در القاء حس سرعت و چالاکی دارد و هم تأکیدی است بصری بر اتاق کشیده و جادار تیگو 7 پرو. طراحان چری در بازی با فرم ها و سطوح در نمای جانبی به القای حس قدرت در کنار چالاکی و جاداربودن نیز فکر نموده اند. طرح گلگیر های پف نموده و بیرون زده از بدنه و همینطور حس ارتفاع گرفته ای که به خصوص با اجزای پلاستیکی زیر بدنه و سوار بر رینگ های 18 اینچ، بیشتر بیننده را مُجاب می سازد که با خودرویی قدرتمند (حداقل در ظاهر) طرف است.

استفاده هوشمند و هدفمند از خطوط و فرم ها را در نمای عقب تیگو 7 پرو نیز شاهد هستیم؛ جایی که شاید بیش از هر چیز حس پهن بودن و ارتفاع داشتن (با وجود ابعاد جمع و جور) را تداعی می نماید. علت آن هم این است که از طرح چراغ عقب به ظاهر یکپارچه و باریک در این نما بهره گرفته شده است که همانند چراغ های جلو، گرافیک مجذوب کنندهی در هنگام روشن بودن دارد.

شیشه در قسمت بار نیز ارتفاع کمی دارد و همین باعث شده است که نسبت سطوح بدنه به سطوح شیشه ای در نمای عقب نیز به مراتب بیشتر باشد. این عنصری است که باعث می گردد ارتفاع خودرو بیشتر از آنچه که به واقع هست، احساس گردد. بعلاوه باید به طرح خروجی های دوتایی خروجی اگزوز در زیر سپر اشاره نمود که برخلاف بسیاری از خودرو های هم رده، واقعی است.

در اتاق تیگو 7 پرو

تیگو 7 پرو دارای اتاقی به طول 4500 میلی متر است که بر روی دو محور به فاصله 2670 میلی متر سوار است. درواقع تناسبات کُلی آن کاملاً مشابه خودرو های روز این کلاس است و این یعنی فضای مناسبی برای خانواده ارائه می دهد. اما شاید بیشتر از این جادار بودن، سطح امکانات و تکنولوژی تیگو 7 پرو جلب نظر خواهد نمود. البته باتوجه به قیمتی که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، اما گفته می گردد بالای یک میلیارد تومان خواهد بود، نباید انتظار غیر از این را داشت.

با این برچسب قیمت میلیاردی، مدیران خودرو کراس اوور کامپکتی را به مشتری ارائه خواهد داد که در کنار سطح بالای تجهیزاتی ایمنی و رفاهی، ازنظر طراحی داخلی و متریال به کاررفته در این فضا نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

همانند طراحی ظاهری که تأکید بسیاری بر خطوط معین و تیز امتدادیافته در افق دارد، در کابین تیگو 7 پرو نیز آنچه که در بدو ورود به کابین جلب نظر می نماید، تعدد خطوط و فرم های باریک اما کشیده داشبورد است که با خطی و باریک نشان دادن خود، سعی دارد فضای داخلی را عریض تر و در نتیجه، جادار تر از آنچه به واقع هست، جلوه دهد. با وجود سادگی فرم، از تعدد متریال و رنگ در ساخت آن بهره گرفته شده است تا یک پیچیدگی و مدرنیته بصری بیشتری داشته باشد.

کاهش دکمه های فیزیکی به چند کنترلگر طرح کلید های پیانو که به صورت خطی روی قاب بندی طرح آلومینیوم بخش مرکزی داشبورد قرار گرفته است، به تقویت این مدرنیته بصری یاری شایانی می نماید. باقی ادواتی که در چیدمان مدرن داشبورد و کنسول میانی تیگو 7 پرو ـ فاقد کنترلگر و دکمه فیزیکی هستند ـ به وسیله دو نمایشگر کنترل می گردد.

یکی از این دو نمایشگر از نوع 10.25 اینچ لمسی با وضوح HD به عنوان نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و تفریح است و دیگری هم پانل حساس به لمس با قطر 8 اینچ است که تنظیمات سیستم تهویه به وسیله آن کنترل و انجام می گردد. مکمل این دو نمایشگر LCD هفت اینچی است که به جای نشانگر های آنالوگ مرسوم پشت فرمان قرار گرفته است و با یک گرافیک و رنگ بندی مجذوب کننده، اطلاعات ضروری را در معرض دید راننده قرار می دهد.

ماهیت هوشمند تیگو 7 پرو به همین جا ختم نمی گردد؛ برای مثال، بر روی کنسول میانی اهرم تعویض دنده شیک و خوش فرمی خودنمایی می نماید که تعویض دنده را به صورت الکترونیکی انجام می دهد. در کنار این اهرم، پد مخصوصی تعبیه شده که شارژ گوشی های هوشمند بدون اتصال سیم و تنها با قراردادن گوشی بر روی آن امکان پذیر است. یک دکمه نیز عقب تر از این پد قرار گرفته که با فشردن آن تصویر 360 درجه از اطراف خودرو بر روی نمایشگر اصلی پدیدار می گردد تا به مانورپذیری بهتر در ترافیک و یا فضای های تنگ و باریک یاری کند.

سانروف پانورامیک، جایگاه های برقی جلو، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک دو نقطه ای، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید، امکان استارت از راه دور خودرو با کلید هوشمند، مودلایتینگ قابل تنظیم در رنگ های مختلف، کروزکنترل، نویگیشن، اتوهُلد به همراه کنترل حرکت در سرازیری، 6 ایربگ (جلو، جانبی جلو و پرده ای)، بازشو برقی درِ قسمت بار بدون احتیاج به دست، کنترل پایداری الکترونیک، ABS+EBD، کنترل هرزگردی و ترمز پارک برقی نیز از دیگر امکانات قابل ذکر تیگو 7 پرو در بخش ایمنی و رفاهی است.

البته باید در خاتمه، به پوشش چرم بخش های مختلف، تریم سیاه پیانو، قاب بندی های طرح آلومینیومی و بعلاوه تریم طرح آلومینیوم جلایافته رودری ها نیز اشاره کنیم که در ترکیب با سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی، یک ماهیت بالارده و پریمیوم به این کراس اوور جمع و جور مدیران خودرو می دهد.

ماشین تازه، موتور تازه!

موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر تیگو 7 پرو نیز نکته قابل توجه این محصول است. شاید 1.5 لیتر روی کاغذ حجم زیادی برای جثه بزرگ تیگو 7 پرو نباشد، اما به لطف توربوشارژر هانی ول و فناوری DVVT بورگ وارنر، این پیشرانه 157 اسب بخار قدرت و توان فراوری بیشینه گشتاوری معادل 230 نیوتن متر در دور های 1.750 تا 4.500 را دارد. انتقال قدرت به محور جلو نیز بر عهده نسل تازه گیربکس های CVT چری است که از نوع 9 سرعته است و تعویض های نرم و راندمان بهینه ای نسبت به نسل قبل گیربکس های CVT این شرکت دارد. این پیکربندی طبق اطلاعات انتشاریافته از سوی مدیران خودرو، در سیکل ترکیبی صدی تنها 6.8 لیتر بنزین می سوزاند.

تیگو 8 پرو، برادر بزرگ تر

تیگو 8 پرو در یک رده ابعادی بالاتر از تیگو 7 واقع شده است و یک کراس اوور میانه به شمار میرود. مدیران خودرو بر این باور است که تیگو 8 پرو با سطح امکاناتی که حداقل در بین خودروهای مونتاژی کشور بی رقیب است، می تواند یک گزینه تازه و مجذوب کننده باشد برای خریدارانی که قصد خرید وارداتی هایی نظیر هیوندای سانتافه و یا نیسان ایکس تریل را دارند.

تمامی امکاناتی که برای تیگو 7 پرو ذکر شد، در قالب یک محیط لوکس تر و جادارتر برای تیگو 8 پرو نیز در نظر گرفته شده است. البته با این تفاوت که به لیست امکانات برادر بزرگ تر باید فیلتر هوای N95 کابین، سیستم نیمه خودران سطح 2.5، نوربالای هوشمند با قابلیت تغییر پرتاب نور چراغ های جلو با زاویه فرمان، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم هشدار برخورد از روبه رو، کنترل فرامین صوتی، کروزکنترل تطبیق پذیر و … را نیز اضافه کنید.

در کنار امکانات بیشتر، تیگو 8 پرو طراحی داخلی متمایزی دارد. کیفیت بالای متریال مصرفی و سطح بالای تکنولوژی را با طرح مدرن نمایشگرهای باریک دوتایی به عنوان نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و تفریح و نشانگرهای پشت فرمان ترکیب نموده است. گفتنی است موتور در نظر گرفته شده برای تیگو 8 پرو نیز از نوع 1.6 لیتری توربو با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر است که به گیربکس 7 سرعته دو کلاچ اتصال یافته است.

البته همان طور که احتمالاً می دانید، چری به تازگی عرضه مدل 2022 تیگو 8 پرو با موتور 2.0 لیتری توربو را نیز در چین شروع نموده است. این موتور با 251 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر، متصل به گیربکس 7 سرعته اتومات دو کلاچ است و به طور میانه 7 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می سوزاند.

در خصوص زمان عرضه و قیمت تیگو 8 پرو نیز فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، اما به طور معین قیمت به مراتب بیشتری در مقایسه با تیگو 7 پرو خواهد داشت و حتی عددی در محدوده 1.3 میلیارد تومان برای آن تخمین زده اند. البته همان طور که اشاره شد، اینها فقط حدس و گمان هایی پیرامون قیمت گذاری است که باتوجه به فاکتور های مختلف برآورد شده و بهتر است در این مورد منتظر اعلام رسمی شرکت ماند.

آگهی های خرید و فروش تیگو 7

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ باد صبا بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "نمایش برادران چری در حضور لویی چهاردهم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش برادران چری در حضور لویی چهاردهم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید