موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو، بازنشستگی موتورهای EF7

به گزارش باد صبا، موتور سه سیلندر GDI ایران خودرو توانی معادل موتور تازه EFP تولید می کند. این اتفاق چگونه رخ می دهد و استهلاک موتور سه سیلندر چقدر بیش تر از موتور چهار سیلندر است؟

موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو، بازنشستگی موتورهای EF7

باد صبا - مجتبی اسماعیلی: موتور سه سیلندر GDI ایران خودرو مجهز به توربو شارژر تقریبا قادر است توانی معادل موتور EF7 توربو پلاس یا EFP تولید کند. آن هم با یک سیلندر و 400 سی سی حجم کمتر. این موتور با 1300 سی سی حجم موتور، سه سیلندر توربو شارژ، دو زمان بندی متغیر سوپاپ برای دریچه های دود و گاز، می تواند 150 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر هم گشتاور تولید کند. مشخصات فنی این موتور دقیقا مثل موتور EFP است، فقط 10 اسب بخار قدرت کمتری دارد. اما مصرف سوخت و وزن آن هم کمتر است.

از طرف دیگر پیشرانه EFP نسل تازه موتور EF7 توربو است که با 1700 سی سی حجم و چهار سیلندر قادر به تولید حدود 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور است. این موتور نسل تازه موتور EF7 توربو است که کاملا تغییر کرده و VVT دوبل دارد.

تکونولوژی GDI یا Gasoline direct injection (تزریق مستقیم سوخت) چیست؟

بهترین موتور ایرانی آمد؟ موتور سه سیلندر روی ریرا را در کانال یوتیوب باد صبا پلاس بشناسید:
معجزه GDI

مهدی رجبعلی مدیر عامل شرکت ایپکو درباره تشابه توان موتور سه سیلندر GDI و موتور EFP و تکنولوژی GDI به خبرنگار باد صبا گفت: تکنولوژی GDI باعث می شود تا سوخت مستقیم به محفظه احتراق پاشیده شود و دیگر قرار نیست از پشت سوپاپ های هوا و در ترکیب با هوا وارد محفظه شود. در نتیجه با کنترل ناک می توان جرم هوای بیشتری را وارد موتور کرد و به طبع جرم سوخت هم قابل افزایش است.

وی ادامه داد: موضوع ما افزایش بسیار زیاد فشار پاشش سوخت در موتور سه سیلندر GDI است. در موتورهای معمولی فشار پاشش سوخت حدود دو تا 2.5 بار است اما در موتورهای GDI این فشار به 350 بار می رسد که اختلاف قابل توجهی است. موتور EFP نیز اگر به تکنولوژی GDI مجهز شود تا حدود 330 نیوتون متر گشتاور خواهد داشت.

چرا سه سیلندر؟

مدیرعامل ایپکو درباره جایگزین شدن موتور سه سیلندر GDI با موتورهای چهار سیلندر به باد صبا گفت: شما وقتی بتوانید توان بیشتری را با حجم کمتری تولید کنید، قاعدتا به سمت بهینه کردن موتور می روید. معمولا تناسب حجم یک موتور 400 سی سی به ازای هر سیلندر است. اگر این عدد بیشتر شود راندمان افت می کند و اگر کمتر شود هم جانمایی قطعات به مشکل بر می خورد. وقتی می توان با حجم 1300 سی سی توان یک موتور 1700 سی سی را گرفت، معقول این است که به سمت حجم کمتر بروید.

ویدیوی مجذوب کننده اولین تجربه رانندگی با ریرا در کانال یوتیوب باد صبا پلاس منتشر شد:

رجبعلی افزود: وقتی در حجم کمتر انرژی بیشتری آزاد می کنید، قطعات حتما تحت فشار بیشتری قرار می گیرند. پس قطعات موتور با حجم کمتر باید از استحکام بیشتری برخوردار باشند.

وی درباره بالانس نبودن موتورهای سه سیلندر نیز گفت: موتورهای سه سیلندر تعادل دینامیکی ندارند و به همین دلیل از شفت های بالانس کننده یا بالانسر شفت استفاده می کنند. این شفت برعکس میل لنگ می چرخد و می تواند تعادل یک سیلندر کمتر را جبران کند. قاعدتا دسته موتورها و محل اتکای آن هم باید براساس سه سیلندر طراحی شود.

آیا موتورهای چهار سیلندر بازنشسته می شوند؟

رجبعلی درباره جایگزینی موتور سه سیلندر GDI با موتوری مانند EFP در ایران خودرو به خبرنگار باد صبا گفت: موتورهای سه سیلندر برای سگمنت های دیگری در نظر گرفته شده اند. به هرحال ایران خودرو یک دوران گذار دارد. همان طور که وقتی موتور EFP آمد ما موتور XU7 را کنار نگذاشتیم، بلکه آن را ارتقا دادیم و موتور XUP حاصل شد.

وی افزود: موتور سه سیلندر GDI در کوتاه مدت به سبد محصولات ایران خودرو اضافه می شود و در بلند مدت نیز همان طور که موتور EFP باید ارتقا یابد، این موتور هم ارتقا پیدا می کند. ضمناً طول می کشد تا این موتور به یک تیراژ مثلا 200 هزار دستگاه در سال برسد. در نتیجه موتور EFP این دوران گذار به موتور سه استوانه را برای ما ایجاد و بعد از آن نیز ارتقا پیدا می کند.

وی درباره شرایط تولید موتور EFP نیز گفت: موتور EFP وارد رمپ آپ تولید شده است، اما در این مرحله خودروساز همیشه به آرامی تیراژ تولید را بالا می برد. دلیل این احتیاط این است که موتور قبلی را ناگهان از مدار خارج نکنند تا اگر موتور تازه که به هرحال در حال توسعه است، دچار مشکل شد، خط تولید با بحران روبرو نشود. در حال حاضر نسخه تنفس طبیعی موتور EFP در حال تولید است و نسخه توربو نیز با تیراژ کم تولید می شود. احتمالا ظرف شش تا هفت ماه آینده نیز نسل EFP ،نسل EF7 را باز نشسته می کند.

مشکل بزرگ خودرو تارا چیست؟ در کانال یوبیوب باد صبا پلاس توضیح دادیم:
قیمت کم سوخت در کشور، توسعه موتورهای کم مصرف را چگونه توجیه می کند؟

در کشور ما سوخت قیمت کمی دارد و در عین حال خودروسازان به سمت توسعه موتورهای کم مصرف و پرخوران پیش می روند. در واقع موضوع مصرف سوخت صدی دو تا سه لیتر کمتر برای مصرف کننده مسئله مهمی نیست. پس دلیل توسعه نسل تازه موتورها مانند همین موتور سه سیلندر GDI در شرکتی مانند ایران خودرو چیست؟

مدیرعامل مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در پاسخ این سوال به خبرنگار باد صبا گفت: موضوع کاهش مصرف سوخت در بخش اقتصاد خرد چندان تاثیری ندارد. در واقع وقتی قیمت حامل های انرژی تطبیق نداشته باشد، هیچ صنعتی توجیه مالی ندارد. اما در بخش اقتصاد کلان این موضوع توجیه پیدا می کند. چرا که قیمت سوخت در کشور این نیست و دولت روی آن یارانه می پردازد. پس وقتی درباره بنزین حدودا لیتری 50 تا 60 سِنت صحبت می کنیم، در اقتصاد کلان قطعا تاثیر دارد.

بهترین تایر ایرانی کدام است؟ / بررسی تخصصی ویژگی های تایرهای ایرانی جهت خرید

کشنده مان 2019 بررسی شد + قیمت اولین مان وارداتی به کشور پس از 18 سال

دنا پلاس اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟ بررسی افت شدید کیفیت خودرو

رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره ای

کولیوس تازه با سروش دیزل مبنا می آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی

جتور تراولر بهمن موتور را بشناسید / لندروور دیفندر منطقه ها محروم

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی گشت / محصول مشترک رنو و JMC چین!

بستیون نات معرفی گشت / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

جایگزین پژو پارس معرفی گشت / توقف تولید پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران

به "موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو، بازنشستگی موتورهای EF7" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو، بازنشستگی موتورهای EF7"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید