مقصر آلودگی ازن در تهران کیست؟

به گزارش باد صبا، چند سالی است شاهد بروز آلاینده ای به نام ازن در کلانشهرها بویژه تهران هستیم که به یکی از آلاینده های هوا در فصل تابستان و روزهای گرم و آفتابی تبدیل شده چرا که ناکس ناشی از خودروهای فرسوده به علت تابش نور خورشید به ازن تبدیل می گردد؛ این تابش از ابتدای خلقت زمین بوده پس خورشید را مقصر ندانیم و درصدد برطرف متهمان اصلی یعنی خودروهای فرسوده باشیم.

مقصر آلودگی ازن در تهران کیست؟

به گزارش باد صبا آنلاین به نقل از ایرنا؛ امروزه داشتن خودرو گویی به یکی از ملزومات زندگی تبدیل شده است، یادش به خیر ، در دوران کودکی آرزو داشتیم حداقل سوار اتوبوس شویم، در دوره ای نه چندان دور شاید از هر 20 خانواده یک خانواده خودرو داشت و کمی دورتر فاصله این تناسب بیشتر بود اما اکنون نسل امروزی دیگر تصوری از اینکه یک خودرو در پارکینگ منزلشان نباشد ندارند، حال نتیجه این همه خودرو که به صورت افسار گسیخته در خیابان های کلانشهرها به ویژه تهران تردد می نمایند چیست؟ در زمستان اینورژن و در تابستان آلودگی ازن است که هر دو به ضرر همین انسان تمام می گردد.

در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته هر خودرویی عمر مفیدی دارد اما در کشور ما تا زمانی که یک خودرو روشن گردد و راه برود از آن استفاده می گردد که نتیجه آن آلودگی هوا و افزایش بیماری های قلبی و ریوی و سرطان ریه است، آمارها نشان می دهد که بیش از 3 هزار اتوبوس فرسوده در تهران تردد می نماید که حجم زیادی آلودگی به همراه دارد در کنار آن 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده را نیز اضافه کنید که که مرتب در سطح شهر شلوغی مانند تهران در رفت و آمد هستند. با این حساب یعنی نیمی از ناوگان 80 هزار خودرویی تاکسیرانی پایتخت به سن فرسودگی رسیده اند. البته آمارها نشان می دهد که در سطح کشور نزدیک 200 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد در کنار آنها خودروهای شخصی از رده خارج هم مزید بر علت شده اند.

یکی از راه چارههای کاهش میزان آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقلی کشور است که به نظر می رسد تا به امروز چندان هم پیروز نبوده؛ بنا بر اعلام مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران؛ مقرر شد که 15 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران در سال 1399 نوسازی گردد اما تا به امروز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است که نتیجه آن ظهور و بروز پدیده ای تقریبا نو به نام آلایندگی ازن است که به آلاینده تابستانه معروف شده است.

در حدود دو تا سه سالی است که می شنویم تابش خورشید موجب بروز آلاینده ازن می گردد در حالی که این تابش همواره بوده و تابستان های گرمتری نسبت به این سالها داشته ایم بنابراین قطعا مساله دیگری در میان است که کارشناسان معتقدند علت فرسوده بودن خودروها و درست عمل نکردن کاتالیست ها علت بروز این آلودگی است، پس آلودگی ازن را به گردن خورشید نیندازیم و به دنبال مقصر اصلی و رفع آن باشیم چون مساله شوخی برداری نیست زیرا بنا بر اعلام منابع ذیربط تقریبا سالانه بیش از 20 هزار تن ذرات معلق وارد ریه تهرانی ها می گردد، از این مقدار 12 هزار تن مربوط به خودروهای سبک سواری است و حدود 2 هزار تن نیز مربوط به موتورسیکلت ها است که با آلودگی ازن در کنار آن، دیگر مساله بسیار قابل تامل می گردد.

بیش از 20 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که بر اساس آمار سال 1397، یک میلیون و 653 هزار خودرو یعنی هفت درصد از کل خودروهای کشور فرسوده است که قطعا در دو سال گذشته این آمار افزایش یافته است پس باید فکری اساسی برای این مشکل کرد.

مسعود تجریشی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: ازن از ناکس فراوری می گردد که ناشی از واکنش های ثانویه ای است که در افزایش دما اتفاق می افتد، کشورهای اروپایی زیادی این مساله را داشتند و آنرا رفع کردند ما نیز اکنون به آرامی از مساله آلودگی ذرات معلق وارد بحث آلودگی ازن شده ایم و به نظر می رسد ازن دارد جایگزین ذرات معلق می گردد، البته به نظر می رسد این مساله قبلا بوده اما چون تا سه سال پیش سنسورهای دستگاه های اندازه گیری مشکل داشتند متوجه آن نمی شدیم چون نمی توانستند کالیبره شوند و ما سال 96 متوجه آن شدیم.

وی اضافه کرد: این سنسورها به گازهایی نیاز دارند که به علت تحریم نمی توانستیم آنها را وارد کنیم از این رو بعد از آنالیز هایی که 6 تا 9 ماه طول کشید، یک مرکز تحقیقاتی در یکی از دانشگاه ها برای اولین بار این مشکل را در کشور رفع کرد و توانست روشی به دست آورد که سنسورهای گازی را کالیبره کند که بعد از آن توانستیم به طور دقیق اندازه گیری ها را انجام دهیم.

تجریشی ادامه داد: دستگاه ها نشان می داد که ازن در زمستان بیشتر از تابستان است و آنجا متوجه شدیم که سنسورهای گازی ما مشکل دارند چون ازن در تابستان به علت تابش نور خورشید افزایش می یابد اما به علت تحریم نمی توانستیم از خارج وارد کنیم که با توان داخلی توانستیم این مشکل را رفع کنیم.

وی درباره علت آلایندگی ازن گفت: وقتی خودروها قدیمی تر می شوند فراوری ناکس آنها بیشتر می گردد زمانی که موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند ناکس بیشتری فراوری می نمایند در این حالت که با افزایش دما و تابش نور خورشید ناکس موجود در هوا به ازن تبدیل می گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مثلا نیروگاه ها هم ناکس فراوری می نمایند اما در تهران نیروگاه جدی نداریم بنابراین اتفاقی که افتد این است که وقتی ناکس وارد هوا می گردد واکنش شیمیایی ثانویه در هوا انجام می گردد که در اتمسفر پایین به ازن تبدیل می گردد، ازن بسیار خطرناک است یعنی گازی است که دیده نمی گردد مانند ذرات معلق نیست اما می تواند روی سلامتی انسان با بروز سرطان و مسائل ریوی اثر سوء بگذارد.

وی گفت: بعضی فکر می نمایند بتوان زمین های بیشتری را اطراف تهران واگذار کرد تا مردم متمرکز شوند اگر هم متمرکز شوند سوخت بیشتری مصرف خواهند کرد و عوارض بیشتری به همراه خواهد داشت، اگر هم می خواهیم بارگذاری شهر تهران را افزایش دهیم باید این مسائل را حل کنیم وگرنه سلامت مردم به خطر می افتد.

تجریشی درباره راه چاره کاهش آلودگی ازن در هوا تاکید نمود: باید ناوگان خودرویی کشور نوسازی و مترو تقویت گردد، اکنون چند سالی است که اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران نشده است، حدود 60 درصد تاکسی ها فرسوده اند، موتورسیکلت ها باید از کف خیابان ها جمع و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند اگر این اتفاق نیفتد این شرایط علاوه بر اینکه همچنان ادامه دارد بلکه تشدید هم می گردد چون خودروها قدیمی تر می شوند و این پیش بینی هایی که از شرایط جوی کشور اعلام می گردد مبنی بر اینکه هر سال شاهد هوای گرمتری خواهیم بود، قطعا مساله ازن تشدید می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مقصر آلودگی ازن در تهران کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقصر آلودگی ازن در تهران کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید