معرفی ایستگاه راه آهن یزد و راه های دسترسی آن

به گزارش باد صبا، ایستگاه راه آهن یزد را می شناسید؟ شهر تاریخی یزد با جاذبه های بی نظیرش هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است که از مسیرهای هوایی و زمینی خود را به این شهر می رسانند. برخی از مسافران برای سفر به یزد هواپیما را انتخاب می نمایند، برخی ترجیح می دهند با ماشین شخصی تا این شهر رانندگی نمایند و برخی دیگر دوست دارند با استفاده از قطار به یزد سفر نمایند. اگر چه سفر با قطار طولانی است اما امکانات زیادی که در آن برای راحتی مسافران تدارک دیده شده قابل مقایسه با دیگر وسایل نقلیه نیست، به همین دلیل این شیوه یکی از راحت ترین و برترین سفرها برای رسیدن به شهر یزد است. اگر تابحال سفر با قطار را تجربه نکرده اید پیشنهاد می کنیم حتما برای یکبار هم شده آن را امتحان کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی ایستگاه راه آهن یزد و راه های دسترسی آن بپردازیم، با خبرنگاران همراه باشید.

معرفی ایستگاه راه آهن یزد و راه های دسترسی آن

ایستگاه راه آهن یزد

ایستگاه راه آهن یزد در سال 1350 در مرکز شهر یزد تاسیس شد. هدف از تاسیس این ایستگاه بیشتر حمل بار بود چون از یک طرف ایستگاه یزد در کریدور خط آهن شمال به جنوب و در قسمت مرکزی قرار گرفته است و از طرف دیگر منطقه یزد یک منطقه صنعتی با تعداد بالایی معدن است و از این راه آهن برای پخش مواد معدنی در سرتاسر ایران استفاده می گردد. برای مثال زغال سنگ مورد احتیاج شرکت ذوب آهن اصفهان از معادن شهر یزد تامین شده و سپس به وسیله راه آهن یزد به اصفهان راهنمایی می گردد. استفاده از این شیوه جابجایی برای حمل بار از نظر حجم و هزینه کاملا به صرفه است. کم کم با افزایش تردد مسافران، به جز باربری سفرهای مسافربری هم به ایستگاه راه آهن یزد اختصاص داده شد.

ایستگاه راه آهن یزد دارای 875 کیلومتر خطوط اصلی، 60 کیلومتر خطوط صنعتی تجاری و 145کیلومتر خطوط مانوری است که به خط ریلی سراسری ایران متصل شده است. این ایستگاه تقریبا به همه نقاط مهم قطار دارد و تقریبا 15 هزار مسافر روزانه از این محل رفت و آمد می نمایند.

مسیر راه آهن یزد

مسیر راه آهن یزد شامل ایستگاه های یزد به تهران، یزد به اصفهان، یزد به بندرعباس و یزد به مشهد است. مدت زمان سفر از یزد به هر یک از مقاصد گفته شده به توضیح زیر است:

یـزد به تهران: 6 ساعت و بیست دقیقه

یزد به اصفهان: 4 ساعت و 40 دقیقه

یـزد به بندرعبارس: 13 ساعت

یزد به مشهد: 15 ساعت

بدون شک مسیرهای مشخص شده برای هر ایستگاه راه آهن می توانند باعث رونق آن ایستگاه شوند اما متاسفانه امکان ایجاد مسیرهای زیاد برای ایستگاه راه آهن یزد وجود ندارد زیرا این مسیر نمی تواند از حجم بالای تردد قطارها پشتیبانی کند.

ایستگاه های راه آهن یزد

طول خط اصلی راه آهن یزد 672 کیلومتر است. شروع این خط از 343 کیلومتری خروجی ایستگاه بادرود و انتهای آن هم کیلومتر 872 ایستگاه 26 اضطراری است. مهم ترین ایستگاه های راه آهن یزد عبارتند از:

  • ایستگاه یزد

مهم ترین ایستگاه ناحیه یزد، این ایستگاه است که در 656 کیلومتری تهران واقع شده است. ایستگاه یزد دارای 13 خط قبول و اعزام و 1002 خط مثلث است. از جمله امکانات فنی این ایستگاه می توان به قطار نجات، کارخانه تعمیر واگن، دپو، جرثقیل، انبار سوخت و پست بازدید اشاره نمود. بعلاوه امکانات خدماتی ایستگاه یزد شامل انبار کالا، 161 منزل مسکونی، پلیس، مدرسه، خوابگاه، انبار توشه، مرکز آموزش، باجه خودپرداز و باجه فروش بلیت هستند.

  • ایستگاه راه آهن میبد

ایستگاه میبد جزو ایستگاه های تشکیلاتی است و در 12 کیلومتری شهرستان میبد واقع شده است. این ایستگاه دارای 8 خط قبول و اعزام و 1500 متر خط مثلثت است و فاصله آن تا تهران هم 596 کیلومتر اعلام شده است.

  • ایستگاه راه اهن اردکان یزد

ایستگاه راه اهن اردکان یزد یکی از ایستگاه های تشکیلاتی مهم است که در کیلومتر 582 محور یزد به تهران(10 کیلومتری شهرستان اردکان) واقع شده است. این خط دارای 6 خط قبول و اعزام بوده و بعضی از امکانات خدماتی و فنی آن شامل کارخانه تعمیر واگن و دپو است.

  • ایستگاه نائین

این ایستگاه در 35 کیلومتری شهرستان نائین واقع شده است و فاصله آن تا تهران 490 کیلومتر است. ایستگاه نائین 4 خط قبول و اعزام دارد.

  • ایستگاه زواره

فاصله ایستگاه زواره تا تهران 399 کیلومتر است. این ایستگاه در بخش زواره(از توابع شهرستان اردستان) واقع شده است و دارای 3 خط قبول و اعزام است.

  • ایستگاه بافق

ایستگاه بافق یکی از مهم ترین ایستگاه های شبکه ریلی کشور است. این ایستگاه علاوه بر دسترسی به منابع ذغال سنگ و معادن این شهرستان، امکان عبور بارهای ترانزیتی از بنادر جنوب به مرزهای شمالی را هم فراهم می نماید. ایستگاه بافق بعلاوه محل تلاقی و عبور قطارهای باری و مسافری است و دسترسی به ناحیه هرمزگان و شرق را امکانپذیر می نماید.

  • ایستگاه چادرملو

ایستگاه چادرملو در کنار معدن چادرملو واقع شده است و دارای1750 متر خط مثلث و 18 خط قبول و اعزام است.

امکانات ایستگاه راه آهن یزد

با وجود امکانات ایستگاه راه آهن یزد مسافران در مدت زمانی که در ایستگاه حضور دارند آسایش و راحتی بیشتری را تجربه می نمایند. امکانات این ایستگاه شامل امکانات حمل خودرو، تشریفات VIP، تلفن، خودپرداز، سرویس ویژه معلولین، انبار توشه، صندوق امانات، غرفه فروش تنقلات و غرفه امانت کتاب هستند.

خرید بلیط راه آهن یزد

خرید بلیط راه آهن یزد به وسیله سایت های فروش بلیط قطار به صورت آنلاین به راحتی امکانپذیر است. معمولا در تعطیلات و ایامی مانند روزهای عید پیدا کردن بلیط قطار سخت می گردد. پس در صورتی که قصد سفر و خرید بلیط در ایام تعطیل و روزهای شلوغ را دارید حتما از چند روز یا چند هفته قبل اقدام به رزرو بلیط کنید.

پارکینگ ایستگاه راه آهن یزد

پارکینگ ایستگاه راه آهن یزد این امکان را برای ساکنان یزد فراهم نموده تا با ماشین شخصی خود را به ایستگاه برسانند و پس از پارک خودرو در پارکینگ با خیالی آسوده سوار قطار شده و سفر خود را شروع نمایند. این افراد پس از برگشت می توانند با احتساب هزینه های پارک اتومبیل در پارکینگ ماشین خود را تحویل بگیرند و به خانه برگردند.

راه های دسترسی به ایستگاه یزد

این ایستگاه تقریبا در مرکز شهر و در آدرس بلوار حمیدیا، میدان راه آهن یزد، ساختمان مرکزی راه آهن واقع شده است و راه های دسترسی به ایستگاه یزد به وسیله خودرو شخصی، اتوبوس و تاکسی فراهم شده است. اگر حوصله رانندگی داشته باشید می توانید با استفاده از خودرو شخصی خود را به ایستگاه برسانید و پس از پارک ماشین در پارکینگ ایستگاه سوار قطار شوید. در غیر این صورت می توانید از تاکسی یا اتوبوس بهره ببرید. بعلاوه وسایل نقلیه برای جابجایی مسافران به داخل شهر یزد در داخل ایستگاه وجود دارند.

جمع بندی درباره ایستگاه راه آهن یزد

در این مقاله درباره ایستگاه راه آهن یزد، راه های دسترسی به آن و ایستگاه های موجود در این مسیر صحبت کردیم. همانطور که گفته شد در ابتدا این ایستگاه با هدف جابجایی بار تاسیس شده بود اما با افزایش تردد مسافران به شهر یزد و شهرهای جنوبی امروزه ایستگاه راه آهن یزد به یکی از پرترددترین ایستگاه های قطار تبدیل شده است و مسافران زیادی به وسیله آن خود را مقصدهای دلخواه می رسانند. به طور کلی سفر با قطار نسبت به دیگر روش ها طولانی تر است اما امکانات فراهم شده در این وسیله، سفر با قطار را به یکی از راحت ترین و لذت بخش ترین سفرها تبدیل نموده است.

منبع: الی گشت

به "معرفی ایستگاه راه آهن یزد و راه های دسترسی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ایستگاه راه آهن یزد و راه های دسترسی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید