طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی در سه سوت با طعم فوق خوشمزه

به گزارش باد صبا، سمبوسه و فلافل در ایران همواره نماد آبادان و غذاهای تندش بوده است. این غذای خوشمزه که این روزها در میهمانی و جشن ها از آن به عنوان فینگرفود هم یاد می گردد، غذای لذیذی است که در سه سوت با طعمی فوق خوشمزه درست می گردد. نام این غذا بدون شک شما را یاد تردی و مزه تند آن می اندازد. اکنون می خواهیم طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی را با ظاهر سمبوسه معمولی و مواد پیتزای مخلوط برایتان بگوییم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی در سه سوت با طعم فوق خوشمزه

مواد لازم برای تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی

  • فلفل دلمه ای رنگی سه عدد
  • پیاز بزرگ یک عدد
  • سوسیس یا کالباس گیاهی 400 گرم
  • قارچ 100 گرم
  • سیب زمینی پخته یک عدد
  • ذرت نصف فنجان
  • نخودفرنگی نصف فنجان
  • جعفری سه قاشق غذاخوری
  • نمک به اندازه لازم
  • فلفل به اندازه لازم
  • آویشن به اندازه لازم
  • ادویه پیتزا به اندازه لازم
  • روغن به اندازه لازم
  • نان لواش به اندازه لازم

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی

1. مواد را تفت دهید

در طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی در اولین مرحله آن باید کمی روغن درون تابه بریزید. پیاز، سیب زمینی، قارچ و فلفل دلمه ای های رنگی را خوب بشویید. سپس هرکدام را به صورت جداگانه نگینی خرد کنید و در ظرفی جداگانه بریزید. با داغ شدن روغن، پیازها را برای یک دقیقه با شعله زیاد تفت دهید تا نرم شوند. فلفل دلمه ای های خرد شده را هم اضافه و برای دو دقیقه دیگر تفت شان دهید. آن ها را داخل ظرفی جداگانه بریزید. دیگر مواد خرد شده را هم در روغن سرخ کنید و در ظرف های جداگانه بریزید.

2. مواد را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی ،پیاز، سوسیس گیاهی، سیب زمینی، فلفل دلمه ای و قارچ های سرخ شده را به تابه برگردانید و با یکدیگر مخلطو شان کنید. بعد از گذشت دو دقیقه، ذرت شیرین و نخودفرنگی را به مواد اضافه کنید تا با یکدیگر پخته شوند. حال نمک، فلفل، آویشن و ادویه پیتزا را داخل تابه بریزید تا با مواد مخلوط شوند. در تابه را ببندید و برای پنج تا شش دقیقه زمان دهید تا در اصطلاح ادویه ها به خورد مواد بروند و با یکدیگر بپزند.

3. پنیر را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی خوشمزه، بعد از پخت و خنک شدن مواد داخل تابه، پنیر گیاهی را اضافه کنید و هم بزنید. حال در تابه را ببندید و به سراغ آماده کردن نان سمبوسه بروید. هر یک از ورقه های نان لواش را برش های نازک مثلثی شکل بزنید. در صورتی که سمبوسه های بزرگ می خواهید نان را از طول و برای سمبوسه های کوچک از عرض آن ببرید. در یک گوشه از نان اندازهی مواد بریزید. نان را از طرفین به صورت مثلثی تا کنید تا به انتهای لبه نان برسید. حال آن را به داخل تا بزنید تا مواد بیرون نریزد. در این لحظه می توانید آن ها را در روغن داغ سرخ کنید یا در فر بگذارید. اگر گیاه خوار هستید پیراشکی اسفناج ساده و خوشمزه هم می توانید امتحان کنید.

نکات تکمیلی پخت سمبوسه پیتزایی گیاهی

سمبوسه پیتزایی، این غذای خوشمزه به روش های متنوعی درست می گردد. از مواد غذایی متعددی برای داخل سمبوسه می توان استفاده کرد که مناسب همه افراد با هرنوع رژیم غذایی است. در ادامه به نکاتی برای تهیه این غذای فست فودی اما گیاهی اشاره خواهد شد که برای تهیه بهتر، می توانید به آن ها توجه کنید.

مواد جایگزین داخل سمبوسه پیتزایی

شما در طرز تهیه سمبوسه پیتزایی می توانید به جای استفاده از سوسیس یا کالباس های گیاهی بازاری، کالباس خانگی مصرف کنید. از دیگر موادی که گیاه خوارها در سمبوسه پیتزایی خود می توانند استفاده نمایند هویج آب پز یا خام به شکل خرد شده است که طعم فوق العاده ای به آن می دهد.

خمیر برای تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی

سمبوسه جنوبی معمولا با نان لواش درست می گردد اما آن را مانند پیتزا پیراشکی با خمیر هم راحت می توانید درست کنید. برای تهیه این خمیر تنها به آرد همه منظوره، آب و نمک احتیاج دارید تا آن را به دور از هر نوع افزودنی درست کنید. شما برای آشنایی با این دستور فوری به راحتی می توانید در کتاب کاله طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری را بخوانید و برای تهیه سمبوسه هم از آن بهره ببرید. جدا از درست کردن خمیر یا استفاده از نان لواش، خمیر یوفکا را هم برای تهیه سمبوسه می توانید به کار ببرید. خمیریوفکا نه تنها روغن کم تری به خود می گیرد بلکه سریع تر هم سرخ می شوند.

نکات پیچیدن سمبوسه پیتزایی

اگر در تهیه سمبوسه از نان لواش استفاده می کنید دقت داشته باشید برای مثلثی بودن سمبوسه ها باید برش نان به گونه ای باشد که یک مستطیل با عرض کم و طول زیاد داشته باشید. مواد را از ابتدای یک گوشه بریزید. نان را به صورت مثلثی تا کنید. نان را مجدد به همین شکل به طرف دیگر برگردانید تا به لبه انتهای برش تان برسید. برای آن که مواد سمبوسه تان بیرون نریزد، انتهای آن را به داخل گرد کنید. در روشی دیگر لبه پایانی سمبوسه را هم می توانید با آب و آرد مرطوب کنید و به یکدیگر بچسبانید. در صورت استفاده از خمیر یوفکا همین روش را برای پیچاندن موادتان پیش بگیرید. اگر خمیری را که خود درست نموده اید برای مواد سمبوسه گیاهی تان به کار می برید، می توانید خمیر را با لیوان قالب بزنید و مواد را میان آن بریزید و لبه های آن را بهم چسبانده و حالت دهید.

سرو سمبوسه پیتزایی گیاهی

از آن جا که سمبوسه را می توان به عنوان یک وعده اصلی یا میان وعده مصرف کرد باید در تهیه و سرو آن نهایت دقت را به کار برد. برای آن که سمبوسه تان مزه سمبوسه آبادانی به خود بگیرد می توانید تمبر هندی، فلفل قرمز یا سس تند بهره ببرید. هنگام تفت دادن مواد با توجه به ذائقه تان علاوه بر ادویه پیتزا از پودرگشنیز، پودرسیر، زیره، رازیانه و زردچوبه هم می توانید بهره ببرید.

پخت سمبوسه پیتزایی در فر

در صورتی که استفاده از روغن های سرخ کردنی یا گیاهی در رژیم تان توصیه نشده است، سمبوسه ها را در فر می توانید آماده کنید. برای این کار احتیاج است که فر را از چند دقیقه قبل روشن کنید تا کامل گرم گردد. داخل سینی فر کاغذ روغنی بیاندازید و سمبوسه ها را داخل آن بچینید. فر را در دمای 220 تا 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا در مدت 15 تا 10 دقیقه آماده شوند. اگر می خواهید سمبوسه هایتان طلایی رنگ شوند حتما قبل از گذاشتن در فر باید آن ها را با یاری روغن زیتون و زرده تخم مرغ رومال کنید. طرز تهیه سمبوسه با روش های مختلف را بخوانید تا هر کدام را که راحت تر بودید برای خود درست کنید.

خشک نشدن سمبوسه پیتزایی

برای خشک نشدن سمبوسه های پیتزایی حتما آن ها را با شعله ملایم در روغن فراوان سرخ کنید. بهتر است از تابه های کوچک و گود برای این کار بهره ببرید. دقت داشته باشید که آن ها بیش از حد در روغن نمانند که خشک خواهند شد. بعد از سرخ شدن شان باید آن ها را روی توری بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته گردد و در نهایت در یک ظرف در بسته بگذارید تا نرم بمانند. به یاد داشته باشید در صورت استفاده از نان لواش، از نان های نرم برای این کار بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی در سه سوت با طعم فوق خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمبوسه پیتزایی گیاهی در سه سوت با طعم فوق خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید