معروف ترین غذاهای جمهوری آذربایجان ، دروازه آشپزی به سوی شرق

به گزارش باد صبا، تاریخ آذربایجان با غذاهای خوش عطر و بو به بیشتر از 2000 سال پیش برمی شود. بازرگانان شرقی و غربی از مکانی بی نظیر در جاده ابریشم می گذشتند و ادویه ها و مواد اولیه مورد احتیاج برای آشپزی را تهیه می کردند. امروزه غذاهای معروف ترین غذاهای آذربایجان، عطر و بوی شرقی تری به دلیل نزدیکی آن ها به ایران و ترکیه به خود گرفته اند. افراد بومی این منطقه، بسیار به کباب و پلو علاقمند هستند و برای آنان سرو این غذاها لذت بخش است، اما میوه ها و سبزیجات تازه و سالمی هم برای لذت بردن در این منطقه نیز وجود دارند. ما در اینجا راهنمای شما برای مصرف خوراکی های آذربایجان هستیم. با ما همراه باشید.

معروف ترین غذاهای جمهوری آذربایجان ، دروازه آشپزی به سوی شرق

چای

غیرمنطقی به نظر می رسد، اما آذربایجانی ها در گرمای تابستان عاشق نوشیدن چای داغ هستند، زیرا به عقیده آن ها نوشیدن چای به بدن یاری می نماید تا به طور طبیعی خنک گردد. با اینکه در چند سال اخیر نوشیدن قهوه برای صبحانه بسیار رایج شده، اما هنوز اکثر آذربایجانی ها روز خود را با نوشیدن چای شروع می نمایند. در بعضی مناطق، همواره چای با پونه کوهی یا دارچین تهیه می گردد و آب را با آتش و هیزمی از شاخه های درختان جنگلی جوش می آورند که این کار باعث ترکیب آب جوش با عطر و بوی چوب جنگلی می گردد.

صبحانه آذربایجانی

اگرچه پختن غذا در سراسر کشور ممکن است متفاوت باشد، اما دستورالعمل تهیه صبحانه در تمامی نقاط کشور کاملا یکسان است. نان تازه و ترد یک همراه خوب برای عسل و قیماق (خامه غلیظ) و پنیر بز، کره یا تخم مرغ با گوجه فرنگی خرد شده، است. برای تهیه تخم مرغ با گوجه فرنگی خرد شده که یکی از معروف ترین غذاهای آذربایجان بوده، ابتدا گوجه فرنگی هایی که ریز خرد شده اند را سرخ می کنیم. سپس تخم مرغ را اضافه نموده و قابلمه را از روی گاز برمی داریم. این غذا در قابلمه های کوچکی سرو و با فرو بردن نان تازه در آن میل می گردد. معمولا پنیر بز که بدون نمک است را برای حفظ تعادل نمک غذا در کنار آن سرو می نمایند.

کوتاب

هنگامیکه صحبت از خوراکی های آذربایجان می گردد، اکثر افراد آذربایجان را با غذای دونر به یاد می آورند. دونر ساندویچ های گوشت به سبک ترکی بوده، اما کوتاب ها گزینه سبک تری هستند. در لواش (نان نازک) پیچیده شده و در اصل با گوشت چرخ نموده پر می شوند، اما برای گیاهخواران ممکن است شامل کدو حلوایی و سبزیجات تازه مانند اسنفناج و پیاز باشد که به صورت هلالی خرد شده اند و در تابه بدون روغن سرخ می شوند. کوتاب هایی که اطرافشان ترد و سوخاری و وسطشان نرم است را با سماق و اگر در فصل انار باشد، با دانه های انار تزئین می نمایند. چه کوتاب گوشتی و چه گیاهی هر دو با دوغ سرو می شوند. کسانی که در حوزه غذا صاحب نظر هستند، کوتاب را که یکی از معروف ترین غذاهای آذربایجان بوده، در سایز کوچکتر و پرشده با گوشت شتر سرو می نمایند و به آن کوتاب جورات می گویند.

سالاد منگال (Mangal)

یکی از معروف ترین غذاهای آذربایجان، سالاد منگال است. این سالاد را با محتویات بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی در کوره ای به سبک قفقازی که به آن منقل می گویند، تفت می دهند. پس از خرد شدن، سبزیجات تفت داده شده و پیاز، شوید، روغن زیتون و ریحان بنفش به آن اضافه می شوند. این سالاد که یکی از خوراکی های آذربایجان بوده، معمولا با کباب و به صورت سرد سرو می گردد و طبق اعتقاد مردم باعث هضم بهتر و سریعتر گوشت و غذاهای آذربایجان از نوع سنگین می گردد.

آش دوغ

این مورد از معروف ترین غذاهای آذربایجان که مانند سوپ است، بسته به فصول، سرد یا گرم سرو می گردد و حاوی برنج، نخود و سبزیجات مخصوص خرد شده است. درست کردن این آش به نظر ساده می آید، ولی به یک سرآشپز حرفه ای احتیاج دارد که مواد را دائما هم بزند تا برنج ها به یکدیگر نچسبند.

مرغ لونگی

ممکن است این نوع مرغ در کشورهای دیگر یک مرغ کبابی معمولی باشد، اما یک راز خوشمزه را درون خود مخفی نموده است. در داخل این مرغ که یکی از خوراکی های آذربایجان بوده، چاشنی هایی مانند پیاز سرخ شده، گردوی بو داده، کشمش، آلو خشک و گیلاس خشک شده قرار می دهند که همگی با یکدیگر مخلوط شده و به صورت خمیر در می آیند. گردو و آلو جز ترکیبات اساسی هستند.

دلمه

با اینکه کتاب های آشپزی آذربایجانی پر از انواع دلمه است، دلمه برگ انگور و دلمه سه خواهر بیشتر از بقیه محبوب هستند. دلمه برگ انگور شامل گوشت چرخ نموده بوده که داخل برگ انگور پیچیده شده و با شعله کم پخته می گردد. این غذا با ماست و سیر سرو می گردد. دلمه 3 خواهر شامل بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای بوده و با گوشت چرخنموده پر شده و داخل این سبزیجات پخته می شوند. استفاده از ماست بسیار رایج است، زیرا باعث هضم راحت آن می گردد.

دسرها

محبوب ترین شیرینی های سنتی آذربایجان در ماه مارس و عید نوروز پخته می شوند.

-باقلوا، شیرینی الماسی شکل بوده که در خاورمیانه رایج محبوب بوده، ولی باقلوای آذربایجانی نسبت به بقیه باقلواها نرمتر و روغنی تر خواهد بود.

-Shorgoghal یکی از نان سنتی و پر از ادویه است و نکته ای برای تشخیص شیرین یا شور بودن آن وجود دارد. اگر روی آن کنجدهای سفید بود، نان شیرین و اگر کنجد سیاه روی آن خودنمایی کردند، شور است.

-شیرین چورک، نان شیرین پر از آجیل و انگور خشک شده بوده و یکی دیگر از انتخاب های خوشمزه و خوب برای دسر است.

-مربای گردو یکی از شگفت انگیزترین دسرهای آذربایجانی بوده که با چای سرو می گردد. زمانیکه گردوها هنوز سبز و نرم بوده، از درختان چیده می شوند و پس از اینکه رنگشان به قهوه ای تیره درآمدند، آماده مصرف می شوند. بافت گردو و شیرین بودن شهد آن طعم این مربا را دلپذیر می نماید.

-یکی از ترکیبات عجیب و غریب غذایی، ترکیب هندوانه، پنیر بز و نان تندیر است. اگرچه ممکن است به نظر شما غذای بدمزه ای باشد، اما یکبار که آن را امتحان کنید، بدان علاقمند می شوید.

منبع: همگردی

به "معروف ترین غذاهای جمهوری آذربایجان ، دروازه آشپزی به سوی شرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین غذاهای جمهوری آذربایجان ، دروازه آشپزی به سوی شرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید