شی جینپینگ در نشست سران درباره آب و هوا حاضر می شود

به گزارش باد صبا، خبرگزاری خبرنگاران- دولت چین بیان کرد شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور در نشست مجازی سران در خصوص آب و هوا که این هفته با پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برگزار می گردد، شرکت خواهد نمود.

شی جینپینگ در نشست سران درباره آب و هوا حاضر می شود

به گزارش خبرگزاری باد صبا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به رغم تنش های شدید دوجانبه بین آمریکا و چین، به نظر می رسد که دو کشور برای همکاری در زمینه آب و هوا مصمم هستند.

چین و آمریکا دو کشور عظیم فراوری کننده گاز های گلخانه ای در دنیا هستند؛ بنابراین توافق آن ها برای موفقیت کوشش های بین المللی برای کاهش انتشار گاز های گلخانه ای که منشأ گرمایش زمین است ، بسیار حیاتی است.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا چهل تن از سران دنیا از جمله همتایان چینی و روس خود شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین را برای این نشست مجازی در خصوص آب و هوا که روز های پنجشنبه و آدینه به وسیله ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد، دعوت نموده است.

پس از خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ (حدود چهار سال پیش)، این نشست به معنای بازگشت آمریکا به خط مقدم مقابله با گرمایش زمین است.

جو بایدن از نخستین روز ورود به کاخ سفید در تاریخ 20 ژانویه، بازگشت امریکا به توافق آب و هوایی پاریس را فعال کرد.

وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه خاطرنشان کرد شی جینپینگ از پکن به صورت آنلاین سخنرانی مهمی در نشست مجازی سران درباره آب و هوا ایراد خواهد نمود.

وزارت امور خارجه چین با اعلام این مطلب به حدس ها در خصوص حضور شی جینپینگ در این نشست خاتمه داد؛ بنابراین به نظر می رسد که چین و آمریکا مصمم هستند تا برای همکاری فعالانه تر در خصوص آب و هوا، اختلافاتشان را به طور موقت کنار بگذارند.

دو کشور در خصوص موضوعات مختلفی با یکدیگر اختلاف دارند. واشنگتن به ویژه به سیاست چین در هنگ کنگ، در خصوص تایوان و رفتار پکن نسبت به مسلمانان اویغور در منطقه سین کیانگ در شمال غربی چین و همچنین تجارت انتقاد دارد.

اما دو طرف روز شنبه در خاتمه سفر جان کری فرستاده امریکا در امور آب و هوا به شانگ های که در آنجا با همتای چینی خود شیه ژِنهوآ ملاقات کرد، در زمینه تغییرات اقلیمی متعهد به همکاری شدند.

بازگشت آمریکا به توافق اب و هوایی پاریس 19 فوریه لازم الاجرا شد. آمریکا پس از چین، عظیمترین منتشر کننده گاز های گلخانه ای در دنیا به شمار می رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه به طور خلاصه موضع پکن را در خصوص بازگشت آمریکا به این توافق خاطرنشان کرد و گفت: این یک بازگشت شکوهمندانه نیست. بیشتر شبیه بازگشت یک دانش آموز بد به مدرسه بعد از مدتی ترک مدرسه است.

در نبود آمریکا در این توافق، چین نقش مهمی را در کنار اتحادیه اروپا در زمین مقابله با گرمایش زمین ایفا کرد.

رئیس جمهور چین اواخر سال 2020 خاطرنشان کرد کشورش انتشار گاز دی اکسید کربن را پیش از سال 2030 آغاز خواهد نمود تا بتواند سی سال بعد آن را به صفر برساند.

چین عظیمترین مصرف کننده زغال سنگ دنیا است که به ویژه برای فراوری برق مورد احتیاج است. این کشور همچنین کشوری است که بیشترین سرمایه گذاری را در بخش انرژی های پاک نموده است.

جان کری در حاشیه سفرش به شانگ های اعلام نموده بود: بحران آب و هوایی قابل حل نیست مگر آنکه چین در میز مذاکرات باشد.

علاوه بر این نشست سران به ابتکار جو بایدن، همچنین رویداد های مهم دیگری در زمینه محیط زیست در سال 2021 پیش بینی شده است ، از جمله پانزدهمین کنفرانس طرفین کنوانسیون تنوع زیستی (COP15) که قرار است ماه اکتبر در چین برگزار گردد و بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (COP26) که ماه نوامبر در گلاسگو برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "شی جینپینگ در نشست سران درباره آب و هوا حاضر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شی جینپینگ در نشست سران درباره آب و هوا حاضر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید