دلیل تفاوت رفتار اروپا در مقابل تحریم آمریکا علیه ایران و کوبا

به گزارش باد صبا، یورو نیوز در گفتگو با کورنلیوس ادباوهر استاد دانشگاه برلین و محقق مؤسسه کارنگی به تحلیل این موضوع پرداخته و می نویسد: کمتر از دو هفته از اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه کوبا نگذشته و در این مدت بارها اتحادیه اروپا با حمایت از کوبا، اعلام کرده است که نمی گذارد حتی یک روز ارتباط تجاری اروپا و این کشور سوسیالیست به خطر بیفتد.

دلیل تفاوت رفتار اروپا در مقابل تحریم آمریکا علیه ایران و کوبا

فدریکا موگرینی، رئیس دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا پنج شنبه اعلام نمود که اتحادیه اروپا بواسطه تحریم کوبا پای آمریکا را به سازمان تجارت جهانی می کشاند. هم چنین وی تاکید کرد که در این زمینه سازوکاری ویژه راه اندازی می کند که شرکت های اروپایی فعال در کوبا بتوانند در صورت توقف فعالیت از سوی آمریکا از این کشور درخواست غرامت کنند.

برای این استاد دانشگاه رفتار اروپا با دو کشور در مورد تحریم ها آن چنان که به نظر می رسد متناقض نیست، با وجود اینکه روابط بین اتحادیه اروپا با کوبا و ایران تفاوت هایی نیز دارد و دلیل اصلی آن وزن دو کشور در معادلات پیچیده جهانی است.

به گفته این استاد دانشگاه ایران از دو منظر سیاسی و مالی جایگاه مهم تر و ویژه تری از کوبا دارد. هم چنین برجام، توافق جامع هسته ای با ابتکار عمل اروپا بدست آمده است.

کورنلیوس ادباوهر می گوید: اهمیت ایران به جز از منظر استراتژیکی و منطقه ای در برنامه هسته ای این کشور نیز هست. توافق هسته ای یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماتیک اروپا در قرن اخیر است و به هیچ وجهی اروپا نسبت به آن کوتاه نخواهد آمد و به همین دلیل هم سعی خود را برای حفظ آن تا امروز کرده است.

این استاد دانشگاه می گوید طراحی ساز و کار ویژه مالی برای دور زدن تحریم های آمریکا با ابتکار عمل سه کشور مهم عضو اتحادیه بدست آمده است و هیچ گاه اروپا برای کوبا یا کشوری دیگر اینستکس را طراحی نکرده است.

ادباهر معتقد است خروج آمریکا از برجام با وجود پیش بینی های که می شد برخلاف تمامی انتظارات بود. چرا که برجام سندی است بین المللی و خروج آمریکا از این توافق کاملاً غیرقابل انتظار بود. به همین دلیل اروپا با گذشت زمان تلاش کرد جبران خروج آمریکا از توافق هسته ای را بکند اما اتحادیه در این مورد اشتباه محاسباتی داشت. آنها از روز اول تهدیدها و سخنان دونالد ترامپ را جدی تلقی نکردند.

از سویی دیگر به گفته کورنلیوس ادباوهر این موضوع تنها به عدم تلاش اتحادیه اروپا در مقابله با تحریم ها ارتباط ندارد و بیشتر به تصمیم شرکت های بزرگ اروپایی که در اقتصاد جهانی حضوری فعال دارند نیز برمی شود.

این استاد دانشگاه برلین می گوید یکی از نقاط مشترک تحریم های آمریکا علیه ایران و کوبا خروج غیرقابل پیش بینی کاخ سفید از پیمان و تعهدات بین المللی بود. اما در این زمینه از منظر زمانی ایران، قربانی اول بود و کوبا کمتر از یکسال بعد مورد تحریم های تازه قرار گرفت. در طول این چندماه اتحادیه اروپا به یک آگاهی نسبی درباب شخصیت و تصمیم های رئیس جمهوری آمریکا دست یافت.

به گفته کورنلیوس ادباوهر برای اروپا مقابله با تک روی های آمریکا بسیار سخت است چرا که اتحادیه اروپا همزمان مهم ترین متحد مالی و سیاسی ایالات متحده محسوب می شود. رابطه و وابستگی اقتصاد اروپا به آمریکا هیچ ارتباطی به ابرقدرت های دیگر جهانی از جمله چین و روسیه ندارد. به همین سبب اروپا نمی تواند کاملاً با تصمیم های دونالد ترامپ مقابله کند. یکی از دلایل مهمی هم که اینستکس آن چنان که باید و شاید کاربردی نشده است همین است که در این سازوکار ویژه مالی، تجارت و ارتباط مالی با ابرقدرتی چون ایالات متحده از گردونه خارج شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دلیل تفاوت رفتار اروپا در مقابل تحریم آمریکا علیه ایران و کوبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تفاوت رفتار اروپا در مقابل تحریم آمریکا علیه ایران و کوبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید