افزایش گازهای گلخانه ای ، گوترش را به شرق آسیا برد

به گزارش باد صبا، تهران- خبرنگاران- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با هدف بررسی معضل تغییرات شدید آب و هوایی سفری را از یکشنبه هفته جاری به کشورهای حوزه آسیا - پاسفیک که عمدتا با افزایش سطح آب اقیانوس ها و دریاها و بروز حوادث روبرو اند، آغاز کرده است.

افزایش گازهای گلخانه ای ، گوترش را به شرق آسیا برد

به گزارش روز سه شنبه باد صبا از رسانه های آسیایی، دبیر کل سازمان ملل درنخستین ایستگاه سفر شرق دور خود به نیوزیلند سفر کرده زیرا افزایش سطح آب اقیانوسی کشورهای کوچک جزیره ای دراین منطقه را کاملا درمعرض خطرات شدید قرارداده است.

وی قرار است در این سفر خود، چندین جزیره در اقیانوس آرام را از نزدیک مورد بازدید قرار دهد .

دیپلماسی فزاینده سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور98) به سرانجام رسید . اجلاس اقدامات اقلیمی سازمان ملل در سپتامبر؛ رویدادی است که به عنوان آخرین فرصت برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی غیر قابل برگشت، سه سال پس از پیمان پاریس، برگزار می شود.

گوترش که از روز یکشنبه (12 مه) هفته جاری در نیوزیلند به سر می برد در سخنانی گفت: ما در همه جا شاهد نشانه های واضحی هستیم که در نیل به اهداف توافقنامه پاریس از جمله حفظ کاهش سطح گرمایش 1.5 درجه ای زمین پیروز نبوده ایم.

دانشمندان زیست محیطی می گویند شواهد علمی منتج از ده ها مدل اقلیمی و مشاهدات صدها محقق در سطح جهان، حاکی از آن است که تغییرات اقلیمی از تغییر تعادل طبیعی گازهای دارای اثر گلخانه ای در طبیعت ایجاد شده است. این تغییرات مخرب زیست محیطی به علت افزایش شدید انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از گاز دی اکسید کربن در جهان بوده است.

طبق توافقنامه پاریس کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه باید برنامه مدونی برای کاهش سطح انتشار گازهای تولیدی گلخانه ای خود به منظور جلوگیری از افزایش بیش از 1.5 درجه ای دما و مقابله با پیامدهای تا سال 2020 ارائه کنند.

گوترش تاکید کرد: روند گرمایش زمین سبب شده تا کشورهای کوچک جزیره ای در حوزه آسیا- پاسفیک از جمله فیجی، تووالو، وانواتو به دلیل سرعت دریافت افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها در خط نخست بررسی ها و رسیدگی های سازمان ملل قرار دارند.

ساکنان این کشورها به ویژه به دلیل تغییرات گسترده اقلیمی با طوفان ها ، سیلاب ها و حوادث آب و هوایی شدید روبه رو هستند.

اکنون کشور کوچک فیجی در مناطق دور افتاده اقیانوس آرام درتلاش برای ایجاد ائتلافی متشکل از 90 کشور از حوزه دریای کارائیب ، آفریقا و آسیا برای مقابله با خطرات و تهدید گسترده و شدید ناشی از تغییرات اقلیمی است.

گوترش و جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک تغییرات شدید اقلیمی را بزرگترین چالش زیست محیطی برای کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای حوزه آسیا- پاسفیک دانستند.

روند گرمایش زمین ناشی از گازهای گلخانه ای عمدتا ناشی کارخانجات کشورهای صنعتی و توسعه یافته درحالی شدت یافته که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دو سال پیش در نامه ای به سازمان ملل تصمیم به خروج این کشور از توافق اقلیمی پاریس و تعهدات ناشی از آن را به سازمان ملل متحد اظهار داشت.اما براساس قوانین اعلام شده این خروج صرفا درسال 2020 اجرایی خواهد شد.

این تصمیم درحالی صورت گرفته که آمریکا و کشورهای صنعتی بزرگ از تولید کنندگان اصلی گازهای گلخانه ای هستند.

طبق گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، آمریکا با تولید بیش از 17 درصد گازهای گلخانه ای، دومین تولید کننده بزرگ آلاینده ها در جهان است.

سازمان ملل براساس توافقنامه آب و هوایی پاریس از این کشورها و تمام کشورهای دیگر با صنایع عظیم، ظرفیت تولید و جمعیت بالا خواسته است تا به منظور حفظ محیط زیست و اجتناب از آثار مخرب آلودگی، راهکارهای مناسبی را برای کاهش مصرف انرژی، منابع جایگزین تامین انرژی، بهبود شبکه حمل و نقل عمومی و کاهش تولید گاز دی اکسید کربن درجهان اتخاذ کنند.

آساق**1599**1663**

منبع: ایرنا

به "افزایش گازهای گلخانه ای ، گوترش را به شرق آسیا برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش گازهای گلخانه ای ، گوترش را به شرق آسیا برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید