سبک ژاپنی, خلوت ترین سبک در دکوراسیون داخلی

به گزارش باد صبا، دکوراسیون داخلی به طراحی فضای خانه بر اساس اصول, قوانین و انواع سبک های طراحی داخلی گفته میشود. هدف از طراحی دکوراسیون ایجاد فضایی زیبا و دوست داشتنی برای اهالی خانه است. فضایی که افراد در آن احساس آرامش نمایند و از حضور در آن لذت ببرند. در نوشته های پیشین ما به آنالیز انواع سبک های دکوراسیون داخلی پرداخته است و هم اکنون در این نوشته سعی دارد سبک جدیدی به نام سبک ژاپنی که مورد علاقه بسیاری از افراد قرار گرفته است را به شما معرفی نماید.

سبک ژاپنی, خلوت ترین سبک در دکوراسیون داخلی

سبک ژاپنی یکی از سبک های طراحی داخلی ست که ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ مردم شرق آسیا دارد. این سبک بر پایه ایجاد هارمونی و تعادل با طبیعت است و تاکید بسیاری بر ارتباط با طبیعت دارد. دکوراسیون به سبک ژاپنی حسی سرشار از آرامش منتقل و فضایی خلوت و فارغ از شلوغی در دکوراسیون ایجاد میکند. این سبک به دلیل ایجاد فضایی خلوت مرهمی برای دغدغه های زندگی امروزی ست. سبک ژاپنی بر پایه نظم و ترتیب, تعادل, عشق به طبیعت و رسوم باستانی ست و فاکتورهای مهمی در طراحی به این سبک مورد توجه قرار میگیرند. این فاکتورها در ادامه توضیح داده شده اند. با ما همراه باشید.

فرهنگ ژاپنی بر پایه عشق و احترام به طبیعت بنا شده است. بهترین روش برای ارتباط با طبیعت قرار دادن عناصر آن در محیط خانه است. اضافه نمودن گیاهان سنتی ژاپنی مانند بامبو و بونسای نمادی از فرهنگ ژاپنی به شمار می آیند. گیاهانی مانند نخل یا ارکیده نیز ایده خوبی برای آوردن طبیعت به منزل است. در دکوراسیون به سبک ژاپنی باید به این نکته توجه کرد که استفاده از ترکیب گل های رنگارنگ در سبک ژاپنی مرسوم نیست. بنابراین سعی کنید گیاهان طبیعی ساده و سبز را انتخاب نمائید. علاوه بر قرار دادن گل و گیاه طبیعی در خانه, یکی دیگر از راه های ارتباط با طبیعت حضور پنجره های بزرگ و وسیع برای مشاهده طبیعت بیرون منزل است.

دیوارهای ژاپنی که شوجی نامیده میشوند یکی از المان های ضروری در طراحی به سبک ژاپنی به شمار می آیند. با توجه به قیمت بالای خانه ها, اصولاً خانه های ژاپنی کوچک بوده و اکثر مردم در آپارتمان ها زندگی میکنند. بنابراین استفاده از هر اینچ از فضا ضروری میباشد, بدین منظور درب ها و دیوارهای کشویی بهترین روش برای بهینه سازی فضای خانه میباشد.

درب های ژاپنی از نوعی کاغذ نیمه شفاف مرغوب که درون قاب چوبی قرار گرفته است تشکیل شده اند. نمونه های مدرن این دیوارها از پانل های شیشه ای که درون توری های چوبی قرار گرفته اند ساخته میشوند. برخلاف درب ها, این دیوارها نور طبیعی و فضای طبیعت را محدود نمیکنند. نصب یک دیوار بزرگ با درب های کشویی که از پانل های شیشه ای ساخته شده اند روشی مناسب برای ایجاد سبک ژاپنی در منزل است.

یکی از بهترین روش های ایجاد هارمونی با طبیعت افزودن عناصر چوبی طبیعی در خانه است. فرهنگ ژاپنی به دلیل استفاده از عناصر چوبی در خانه ها معروف است. دیوارها, درب ها, صفحات چوبی و قاب ها همه از چوب طبیعی ساخته میشوند. رایج ترین چوب ها از چوب درختانی مانند افرا, کاج قرمز و سرو بدست می آیند. بامبو نیز رایج ترین چوب برای اهداف دکوراتیو محسوب میشود. علاوه بر جنس چوب, بافت نیز در هر قسمت از خانه های ژاپنی دیده میشود. سعی کنید المان های ساخته شده از چوب را وارد خانه کنید و از کفپوش بامبو و دیوارهای چوبی استفاده نمائید. وجود خطوط منظم چوبی در فضای خانه آرامش بی نظیری در فضا ایجاد میکند.

ورودی خانه مکانی برای خوش آمدگویی به مهمانان است. در این مکان افراد کفش های خود را درآورده و دمپایی های چوبی میپوشند. ورودی یا راهروهایی که به سبک ژاپنی ساخته میشوند دارای قفسه هستند که برای قرار دادن کفش ها مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید طراحی ورودی خانه با المان های چوبی و نورپردازی طبیعی انجام شده و یک راهرو ساده و زیبا ایجاد شده است. کفپوش سنگی نیز رایج ترین کفپوش برای ورودی خانه های ژاپنی خصوصاً راهرو است. سعی کنید در طراحی راهروها نهایت سادگی و نظم در خطوط را رعایت کنید.

اکثر خانه های ژاپنی اتاق های مبله را از مکان هایی مانند اتاق نشیمن و اتاق تماشای تلویزیون جدا نمیکنند, اما در طراحی به سبک ژاپنی میتوان از سادگی این سبک در خانه های خود استفاده نمود. مبلمان سبک ژاپنی بسیار ساده, کم ارتفاع و نزدیک به سطح زمین میباشند و گاهی برای دورهمی ها و صرف چایی از کوسن هایی که روی زمین و زیر پا قرار داده میشوند نیز استفاده میشود.

فضای باز و طرح های مینیمالیسم در طراحی به سبک ژاپنی ضروری هستند. علاوه بر آن نور طبیعی از دیگر فاکتورهای مهم در این سبک میباشد. فضای خانه های ژاپنی با نور طبیعی پر میشوند و استفاده از پنجره های عریض و سقف های باز روشی مناسب برای ورود نور به خانه است. در دکوراسیون ژاپنی به هیچ عنوان از پرده برای پوشش پنجره استفاده نمیشود. در طراحی خانه های ژاپنی از رنگ های موجود در طبیعت الهام گرفته میشود و رنگ های برجسته در این سبک, رنگ قهواه ای عناصر چوبی و رنگ سبز گیاهان میباشد. پالت رنگی در دکوراسیون به سبک ژاپنی بسیار ساده است و از ترکیب رنگ های موجود در طبیعت الهام میگیرد. از این رنگ ها در قفسه های چوبی, پنل های دیواری, کفپوش و مبلمان استفاده میشود. رنگ کفپوش نیز میتواند از جنس کاشی های سنگی یا چوبی به رنگ خاکستری و قهوه ای باشد.

منبع: ساختمانچی

به "سبک ژاپنی, خلوت ترین سبک در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبک ژاپنی, خلوت ترین سبک در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید