رضایت و کیفیت بالا تفاوت اصلی مجتمع های صنعتی با نانوایی های محلی، لزوم آموزش اصولی برای بالا بردن بهره وری

به گزارش باد صبا، رضایت و کیفیت بالا ،وضعیت حقوق و مزایا در واحد های صنعتی نسبت به نانوایی هایی محلی بهتر است و بامشکلات کمتری روبرو هستیم.

رضایت و کیفیت بالا تفاوت اصلی مجتمع های صنعتی با نانوایی های محلی، لزوم آموزش اصولی برای بالا بردن بهره وری

به گزارش خبرنگار تامین نان از همان ابتدا به عنوان دغدغه اصلی مردم ایران می شمار می رفت. تهیه این ماده غذایی ارزشمند در طول تاریخ با فراز و فرود هایی همراه بود. زمانی از ترس قحطی برسرش دعوا شد، یک زمان حربه جنگی دشمن در جنگ جهانی دوم بود تا از طریق آن به اهداف خود دست یابد و زمانی وفور در هر کوچه و برزن یافت می شد.

این سیر تاریخی سبب شد تا نان به عنوان اصلی ترین ماده غذایی ایرانیان صندلی ویژه گی در بین مردم داشته باشد و به یکی از مولفه های اصلی قدرت و ثروت تبدیل گردد. اما این مولفه در دوران فراوانی خود نیز با چالش هایی روبرو شده است. دیر زمانی نیست که با طبخ انواع جدید نان و تغییر ذائقه، سطح توقع مردم از کیفیت نان های پخت شده افزایش یافته است. اگر تا دیروز از هر 10 کیلو نان یک کیلو دور ریخت توسط خانواده ها کنار گذاشته شد، امروز با توجه به حساسیت های ایجاد شده در بین مردم، همگان درصدد خرید نانی با کیفیت هستند.

اما نکته اصلی که شاید در بسیاری از کشور های دیگر به آن توجهی نگردد و منحصر به ایران و مردمانش است، موضوع حرمت و برکت نانی است که تهیه، پخته ویا خورده می گردد. حساسیت مردم حتی در بین جوانان امروزی هنگام زمین افتادن تکیه کوچکی از نان یا زیر پا ماندنش در خیابان ها و پیاده رو ها برای حداقل کنار کشیدن تکه نان را میتوان ریشه در فرهنگ غنی مردم مسلمان ایران در برخورد با نماد های نعمت های الهی دانست.

همانطور که گفته شد، نان از دیرباز در بین مردم ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هست. همچنین نانوایان نیز در این بین از صندلی ویژه ای در بین مردم برخوردارند. چرا که بسیاری معتقدند این نانوایان هستند که تاثیر مستقیمی در کیفیت و پختن نان می توانند داشته باشند.

با توجه به افزایش قیمت چندین سال اخیر نان در کشور و حساس شدن مردم به مصرف به صرفه و به دور از اسراف این ماده غذایی، کیفیت و نحوه ارائه آن نیز در بین مردم بسیار مهم و پر اهمیت شده است. دیگر مانند گذشته نیست که بزرگ خانواده به نانوایی رفته و برای هر نفر از اعضای خانواده نانی معادل چندین نفر تهیه کند یا دیگر در سفره ها شاهد دور ریز های فراوان از نان های خریداری شده نیستیم هرچند دلیل این موضوع، بالا رفتن حداقلی کیفیت بعضی از نان ها می باشد، اما هزینه بالای تهیه نان و اصلاح فرهنگ مردم نیز بی تاثیر نیست.

اما دهه اخیر ماننده سالیان گذشته نیست، نفوذ تکنولوژی، گسترش شهرنشینی و به طبع آن آپارتمان نشینی، مشغله های فراوان، دوری خانواده ها از نانوایی ها و فریزی شدن نحوه نگهداری نان و هزار دلیل دیگر موجب تغییر فرایند پخت، خرید، نگهداری و مصرف انواع نان شده است. هرچند خانواده ها و محله های قدیمی هنوز هم بر سنت قدیم پا برجایند، اما این افراد در صد کمی از کل مردم را شکل می دهند.

این روز ها خانواده های شهری انتظار دارند تمام احتیاج های خود را یکجا تهیه و سپس به مرور زمان استفاده نمایند. اتفاقی که امروز در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی و مصرفی در حال اجرا شدن است و خانواده هایی که وقت کافی برای خرید تک تک وسایل را از مغازه های محل ندارند، خرید های خود را یکجا و برای مدت زمان معلومی از فروشگاه های مطرح و بزرگ خریداری می نمایند.

این فرهنگ ناخواسته در حال سرایت به دیگر شئون زندگی مردم ایران نیز هست. ایده نانوایی متمرکز چند وقتی است که با استقبال مردم و رونق بازار همراه شده است. کلان شهر های ایران امروز با پدیده ای به نام نانوایی صنعتی روبه رو هستند که در آن انواع نان ها با کیفیت، نظارت و قیمت مناسب به دلیل پخت انبوه به دست مشتری میرسد و یک فرد با ورود به فروشگاه با این ذهنیت که برای چند ماه نان مصرفی خانواده را در حال خرید است، اقدام به خرید انواع نان می نماید.

افزایش کیفیت انوان نان های فراوریی در مجتمع های نان

یکی از مشتریان مجتمع فراوری نان در مصاحبه با خبرنگار با اشاره به افزایشکیفیت انوان نان های فراوریی در مجتمع های نان گفت: کیفیت نان اعم از آرد، خمیر، پخت و ماندگاری بسیار بیشتر از نانوایی های محلی است و این موضوع موجب جلب مشتری ها شده است.

وی اضافه نمود: سهولت در خرید، مدرن بودن تجهیزات، داشتن امکانات رفاهی هنگام انتظار برای آماده سازی نان همگی از جمله مزایای این مجتمع ها است.

وضعیت حقوق و مزایا در واحد های صنعتی نسبت به نانوایی هایی محلی بهتر است

نانوای یکی از مجتمع های صنعتی نان در تبریز در مصاحبه با خبرنگار با بیان اینکه وضعیت حقوق و مزایا در واحد های صنعتی نسبت به نانوایی هایی محلی بهتر است ،اضافه نمود: من زمانی در نانوایی محلی کار می کردم با اینکه از صبح اول وقت تا عصر مشغول به کار بودیم، اما با این حال مبلغ دریافتی نسبت به کار اجرا شده قابل قبول نبود از طرفی مسائل واحد های کوچک اعم از گرانی اقلام، اجاره و ... فشار های متعددی را به خودم و دیگران وارد می کرد.

وی گفت: با حضور در این مجتمع صنعتی علاوه بر افزایش بهره وری کاری، میزان حقوق و مزایا با توجه به خرید بیشتر مردم افزایش یافته و این امر موجب رضایت همه پرسنل مجموعه صنعتی شده است.

با حضور در مغازه کوچک نانوایی در یکی از محله های تبریز با فردی که مسئولیت تهیه خمیر برای دیگر همکاران خود را دارد مصاحبه کردیم.

او در مصاحبه با خبرنگار با اشاره به سختی های موجود در کار نانوایی اظهار کرد: بیش از 15 سال است که این کار را بر عهده دارم و حقیقتا در این مدت دچار بسیاری از بیماری ها شده ام.

وی با مقایسه نانوایی مشغول در آن با مجتمع های صنعتی بزرگ اضافه نمود: کار های من را در این مجتمع ها، دستگاه انجام می دهد و فردی مثل من تنها نظاره گر و مسئولیت کنترل امور را برعهده دارد در حالی که در این مغازه صفر تا صد تهیه خمیر با خودم است.

وی بیان نمود:استفاده از دستگاه های اتوماتیک جدید که دستکاری انسان را به شدت کاهش می دهد یکی دیگر از عوامل افزایش کیفیت نان های صنعتی شده است. این فراورده ها با اندازه های تعیین و به صورت دقیق آماده می شوند و موجب خوشمزگی و ماندگاری بالاتری نسبت به نان های مغازه های محلی می گردد.

آنچه مسلم است دانش تهیه نان، از جمله علومی است که این روز ها مورد توجه قرار گرفته است. صندلی نان در بین ایرانیان، صندلیی بالا بود و سال ها نیز اینگونه خواهد بود به همین خاطر نان سالم و با کیفیت امروزه در دستور کار دولتمردان و فراوری نمایندگان قرار گرفته است.

هرچند باید در تجهیز مجتمع های نانی جدید، مغازه های کوچک محلی را نیز در نظر گرفت تا بازارشان دچار تزلزل نگردد، اما دلیلی نمی گردد که مردم را از خوردن نان سالم و با کیفیت محروم نمود. میتوان با برگزاری بعضی از دوره های مفید علم تهیه و پخت نان مرغوب را به نانوایان آموزش داد تا علاوه بر افزایش کیفیت و رضایت مردم، صرفه جویی کلانی در بسیاری از منابع ایجاد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رضایت و کیفیت بالا تفاوت اصلی مجتمع های صنعتی با نانوایی های محلی، لزوم آموزش اصولی برای بالا بردن بهره وری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضایت و کیفیت بالا تفاوت اصلی مجتمع های صنعتی با نانوایی های محلی، لزوم آموزش اصولی برای بالا بردن بهره وری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید