خبرنگاران سرانجام کابوس 20 ساله در محور تاکام ساری
به گزارش باد صبا، ساری - خبرنگاران - تکمیل 17 کیلومتر از پروژه چهار خطه کردن محور ساری - تاکام به عنوان یکی از مسیرهای پرترافیک و حادثه خیر مازندران در امسال آن هم پس از دو دهه بلاتکلیفی ، پایانی بر کابوس ساکنان روستاهای حاشیه این محور بوده است.

به گزارش باد صبا ، پروژه چهار خطه کردن محور ساری- تاکام که به نوعی ادامه عملیات اجرایی چهار خطه کردن جهت ساری - سمنان محسوب می گردد سال 84 در جریان سفر استانی دولت نهم مصوب شد ولی به علت اشکالات فراوانی که وجود داشت ، اجرای این پروژه 21 کیلومتری سال ها تنها در حد کلنگ زنی رها شده بود.
قطار اجرایی این پروژه سرانجام با پیگیری مسئولان استانی اعم از اجرایی و مقننه در دولت دوازدهم روی ریل نهاده شد و سرعت اجرای آن افزایش یافت به طوری که حدود نیمی از فعالیت های اجرایی 17 کیلومتر جهت افتتاح شده در روز 29 خرداد امسال در فاصله خرداد ماه 98 تا 99 انجام شد.
طبق آمار رسمی دولت برای افتتاح 17 کیلومتر از محور چهار خطه ساری- تاکام حدود یکهزار و 200 میلیارد ریال در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور هزینه کرد.
کاهش بار ترافیکی و تلفات انسانی
رییس پلیس راه استان مازندران سه ماه پس از افتتاح پروژه چهار خطه کردن این محور به خبرنگار باد صبا گفت : محور ساری- تاکام یکی از شریان های اصلی و برون شهری شهرستان ساری یا به عبارتی مازندران - سمنان محسوب می گردد که در تعطیلات انتها هفته و مناسبتی با حجم زیاد ترافیک روبرو بود و به همین دلیل برای کاهش بار ترافیکی و تلفات انسانی پیشنهاد چهار خطه شدن این محور به طول 21 کیلومتر ارائه شد.
سرهنگ علیرضا قدمی اضافه کرد : تکمیل حدود 17 کیلومتر از 21 کیلومتر این محور آن هم پس از یک فرایند زمانی طولانی مدت نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی و حتی تلفات انسانی در این محور تا به امروز داشته است.
وی ادامه داد : انتظار می رود که با پیگیری مسئولان استانی و تحقق وعده مسئولان ملی بعضی نواقص فعلی جاده شامل اجرای دور برگردان و روگذر و زیرگذر نیز عملیاتی گردد و کوشش گسترده ای صورت گیرد تا چهار کیلومتر باقی مانده نیز سرانجام یابد تا تمام این محور چهار خطه زیر بار ترافیک قرار گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران نیز گفت : شروع عملیات اجرایی چهار خطه کردن محور ساری- تاکام شاید به حدود دو دهه می رسد ، ولی در یک سال گذشته با پیگیری استاندار مازندران و سایر مسئولان استانی و ملی به خصوص توجه وزارت راه و شهرسازی اجرای این پروژه سرعت گرفت و نتیجه آن نیز افتتاح حدود 17 کیلومتر از 21 کیلومتر طول این محور بود.
عباسعلی نجفی اضافه کرد : همزمان افتتاح 17 کیلومتر از طول این محور ، کار جدا سازی و دو طرفه کردن محور با نیوجرسی انجام شد و این کار باعث شد تا ترافیک محور که در روزهای تعطیل به اوج می رسید و زمان طولانی از وقت رانندگان و مسافران را می گرفت ، کاهش یابد و علاوه بر آن از تلفات انسانی این محور نیز بشدت کاسته گردد.
وی ادامه داد : جداسازی محور ساری- تاکام پس از افتتاح 17 کیلومتر از چهار خطه کردن این پروژه ، تصادف رخ به رخ را که بیشترین تلفات انسانی در حوادث رانندگی مربوط به این نوع حادثه رانندگی است ، به طور کامل حذف کرد و چنانچه برخورد با نیوجرسی نیز براثر بی احتیاطی احتاقتصادی رانندگی ایجاد گردد نیز در حد مصدومیت خواهد بود.
نجفی گفت : البته این محور با وجود این که افتتاح شد و زیر بار ترافیک نهاده شد، دارای بعضی نواقص از جمله همسطح نبودن آسفالت جدید با قدیم ، نداشتن رو گذر و زیرگذر و دوربرگردان است که کارهای این بخش نیز از سوی پیمانکار در حال اجرا است و تا زمانی که این نواقص بر طرف نگردد، جاده تحویل موقت نخواهد شد.
مدیرکل راهداری مازندران گفت : اگرچه انتقاداتی از سوی بعضی رانندگان برای برقراری ترافیک پیش از تکمیل نهایی محور وجود دارد، ولی آنالیز کارشناسی نشان می دهد که همین میزان افتتاحی که 80 درصد حجم مسافت محور را شامل می گردد، توانست بار ترافیکی و تلفات انسانی را کاهش دهد و با محدودیت های اقتصادی شاید امکان تکمیل کل محور زمان بیشتری احتیاج داشت که می بایست از محور افتتاحی نیز نهایت استفاده انجام می شد.
نجفی اظهار داشت : پیگیری استانی و ملی برای تخصیص اعتبار نهایی برای تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده از این محور نیز در حال اجرا است و امیدواریم با تخصیص به موقع بودجه این محور به طول کامل تکمیل و زیربار ترافیک قرار گیرد.
ادامه اجرای پروژه چهار خطه ساری- تاکام
مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال کشور هم گفت : اگرچه به دلیل مشکل اعتباری عملیات اجرایی این پروژه در مقایسه با انتظاری که برای تکمیل آن تا انتها امسال و یا حداکثر انتها دولت دوازدهم وجود داشت، سرعت ندارد، ولی پروژه متوقف نشده است.
حسین کلهر در گفت و گو با خبرنگار باد صبا اضافه کرد : پروژه چهار خطه کردن محور ساری- تاکام حدود 21 کیلومتر بود که پس از بیش از 10 سال مسکوت ماندن، در دولت دوازدهم به خصوص یک سال اخیر سرعت گرفت به طوری که 17 کیلومتر از این پروژه به بهره برداری رسید.
وی گفت : بر اساس برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی بقیه چهار کیلومتر باقی مانده پروژه هم در صورت تامین اعتبار می توانست تا انتها امسال به بهره برداری برسد ولی تا به امروز اعتبار تکمیلی از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده نشد.
کلهر اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل این پروژه را حدود یکهزار و 500 میلیارد ریال اعلام نمود و گفت : این محور علاوه بر زیرسازی و آسفالت چهار کیلومتر باقی مانده احتیاج به زیر گذر ، روگذر و دور برگردان دارد که ضمن زمانبر بودن، احتیاج به اعتبار بیشتری نیز دارد.
وی اضافه کرد : علاوه بر این ، بابت افتتاح 17 کیلومتر از محور نیز حدود 600 میلیارد ریال بدهی به پیمانکار وجود دارد و به همین دلیل هم اگر چه پروژه متوقف نشده ، ولی کارها با کندی پیش می رود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال کشور گفت : اگر اعتبار این پروژه مطابق با برنامه زمانبندی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد، پیش بینی می گردد که بتوانیم چهار کیلومتر باقی مانده را تا پیش از انتها هشت ساله دولت دوازدهم تکمیل و بهره برداری کنیم.
براساس اعلام رسمی در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 10 هزار میلیارد ریال برای ساخت و توسعه راه های استان مازندران بدون احتساب هزینه تکمیل پروژه چهار خطه کردن محور سوادکوه - تهران و 70 کیلومتر محور آمل- تهران ، اعتبار هزینه شد به گونه ای که حدود 300 کیلومتر محور اصلی و یکهزار و 400 کیلومتر محور روستایی در دولت تدبیر و امید احداث شد و زیر بار ترافیک نهاده شد و پیش بینی می گردد تا انتها دولت دوازدهم هم پروژه چهار خطه کردن محور هراز به عنوان یکی از پرترافیک ترین محورهای شریانی کشور نیز به بهره برداری برسد.
مازندران 10 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار و 600 کیلومتر از این محور را جاده های اصلی و مابقی را روستایی تشکیل می دهد.
منبع: ایرنا