حیران از هیبت تندیس هایی غول آسای قشم!

به گزارش باد صبا، رو به پایین در مسیر سلخ به سمت بام قشم پیش می رویم که ناگهان خود را در دره ای می یابیم که سکوت، فرمانروای مطلق آن است و ما از هیبت تندیس هایی غول آسا، متحیر می شویم.

حیران از هیبت تندیس هایی غول آسای قشم!

باد صبا: تصورش سخت است که معماری کویر مرکزی ایران را ساحل و در یک جزیره ساحلی ببینیم! خانه هایی بادگیردار در منطقه ای که دورتادورش را دریا فرا گرفته، می تواند همه را غافلگیر کند. دژهای اینجا نیز دست از سرمان برنمی دارند و یکی یکی جلویمان سبز می شوند!

قلعه نادری یا نادرشاهی، یکی از این دژهاست که دارای بارویی با چهار برج و یک دروازه ورودی است که به یک حیاط چهارگوش راه می یابد. این قلعه از لحاظ بافت، شبیه به قلعه پرتغالی هاست و با سنگ و ملات ساروج ساخته شده است.

رو به پایین در مسیر سلخ به سمت بام قشم پیش می رویم که ناگهان خود را در دره ای می یابیم که سکوت، فرمانروای مطلق آن است و ما از هیبت تندیس هایی غول آسا، متحیر می شویم.

باور کردنش سخت است که تیشه هیچ بنی بشری این تندیس های زیبا را نتراشیده و آنها نیز چون احجام دره ستارگان، هنر آب است و باد. کمتر مسافری به این دره می آید؛ دره تندیس های جزیره قشم آنقدر مرموز و ساکت است که ما هم ناگزیر می شویم در ادامه سفر، به روستایی به نام گوران برویم تا از سد تاریخی آن دیدن کنیم.گوران یا گبران که نامش آن را به روزگار اهورامزدا پیوند می زند، به جز سد تاریخی، طبیعت زیبایی هم دارد؛ نخلستان هایی با دیوارهای سنگ چین در پای کلوت ها و تندیس ها و خانه هایی که با همه محقر بودنشان، زیبایند و خشت خشتشان تعامل انسان و طبیعت را روایت می کنند.

زنان جزیره قشم از ماهى، میگو. خرچنگ، گوشت، خرما، آرد، شکر، روغن و حبوبات، انواع غذاهاى خوشمزه و اشتهاآور درست مى کنند. یکی از جاذبه های سفر به این جزیره زیبا، همین غذاهای محلی جزیره مرجانی ایران است.

برای دسترسی به دره مجسمه ها ابتدا باید خود را به جزیره قشم برسانید. شما می توانید با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و یا ماشین شخصی به این جزیره سفر کنید. اگر قصد سفر با قطار، اتوبوس و یا ماشین شخصی را دارید باید ابتدا به بندر عباس رفته و سپس از آنجا با استفاده از قایق ها و لنج های مخصوص به قشم بروید.

فاصله دره تندیس ها تا قشم کم است و می توان ظرف کم تر از یک ربع ساعت، راهی دره شد. چون در مرکز جزیره قشم واقع شده، دسترسی آسانی دارد. فاصله دره تندیس ها با اسکله مسافری شهید ذاکری حدود 76 کیلومتر و فاصله دره مجسمه ها تا بندر لافت نیز 37 کیلومتر است که برای جابجایی خودرو و مسافر استفاده می شود. دقت داشته باشید که دره تندیس ها جزیره قشم در قسمت جنوبی جنگل حرا قشم واقع شده که از جنگل های پنج گانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره گاه های زیستی ایران به شمار می رود.

این دره شگفت انگیز در غرب جزیره قشم واقع شده و فاصله آن تا فرودگاه 24 دقیقه می باشد. شما می توانید با پرواز از شهرهای مختلف ایران خود را به قشم رسانده و با استفاده از خودروهای اجاره ای و یا تاکسی ها به بازدید دره مجسمه بروید. لذا مسیر دره تندیس ها قشم مسیری آسان و کم دردسر است.

برای دسترسی به دره مجسمه ها باید وارد جاده ضلع غربی جزیره قشم شده و به سمت سلخ حرکت کنید. سپس مسیر را به سمت جنگل حرا و روستای طبل ادامه دهید. دره تندیس ها دقیقا در میانه مسیر روستای طبل به ملکی واقع شده است. روستای طبل، روستای گوران و روستای سوزا همگی در فاصله کمی با دره مجسمه های قشم قرار دارند.

منبع: توریسم آنلاین

به "حیران از هیبت تندیس هایی غول آسای قشم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیران از هیبت تندیس هایی غول آسای قشم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید