اینجا کویر روی دیگرش را به شما نشان می دهد!

به گزارش باد صبا، شهرستان فهرج این روزها عطر بهار نارنج و بوی بهار به خود گرفته است و به استقبال مهمانان بهاری رفته است.

اینجا کویر روی دیگرش را به شما نشان می دهد!

باد صبا: مسافرینی که ساعت ها مسیر خشک و کویری سیستان را طی نموده اند در ابتدای ورود به استان کرمان وارد سرزمین نخل های سرسبز و گنجینه های تاریخی می شوند و فهرج را نخل ها همچون نگینی سرسبز شهر در بر گرفته اند.

شهرستان فهرج این روزها عطر بهار نارنج و بوی بهار به خود گرفته است و به استقبال مهمانان بهاری رفته است.

روستای فهرج یزد یکی از سکونتگاه های قدیمی بشری است که قدمت آن را به پیش از اسلام نسبت می دهند. این روستا که از جاهای تماشای یزد به شمار می آید، دارای انواع جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و حتی هیجانی است. روستای فهرج با امکانات مناسب در دل کویر، فرصت فوق العاده ای برای تجربه کویرنوردی است؛ روستایی با خانه های خشتی، مردمانی خون گرم، غذاهایی لذیذ و آب و هوایی پاکیزه که خاطره اقامت در آن تا سال ها در فکر شما خواهد ماند.

روستای فهرج در جنوب شرقی شهر یزد در مسیر بزرگراه بافق - یزد در دهستان فهرج قرار گرفته است. این روستا که در ارتفاع 1,270 متری از سطح دریا واقع شده است، از شمال شرقی به کوه چلته می رسد. فاصله روستای فهرج تا یزد، حدود 33 کیلومتر (40 دقیقه) است. این روستای کویری در 40 کیلومتری فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد و پایانه مسافربری یزد قرار گرفته است و تا ایستگاه راه آهن یزد، 34 کیلومتر فاصله دارد. فاصله روستای فهرج تا بافق نیز، حدود 88 کیلومتر (یک ساعت) است.

مسیر دسترسی به روستای فهرج یزد بسیار آسان است. کافی است خود را از شهرهای دیگر با ماشین شخصی، هواپیما، قطار یا اتوبوس به شهر یزد برسانید. سپس به سمت جاده یزد - بافق بروید. 22 کیلومتر در این جاده رانندگی کنید و با توجه به تابلوهای راهنما وارد روستای فهرج شوید. این روستا در سمت راست جاده یزد به سمت بافق قرار گرفته است.

قدمت روستای فهرج یزد به دوره پیش از اسلام بازمی شود و بعضی بر این باور هستند که این روستا بیش از پنج هزار سال قدمت دارد.

قدمت روستای فهرج یزد به دوره پیش از اسلام می رسد و بعضی بر این باور هستند که این روستا بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. فهرج در گذشته های دور، دروازه ایساتیس و یکی از چهار بخش مهم و اصلی شهر تاریخی یزد قدیم بوده است. این روستا تا قرن هشتم هجری قمری به عنوان یکی از شهرهای مهم یزد مطرح بوده است و ابن بلخی در توصیفات خود از این شهر به جایگاه مهم کشاورزی آن می پردازد.

یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخچه روستای فهرج، ورود سپاه اسلام به آن است. این سپاهیان که در تعقیب یزدگرد سوم بودند، به دو گروه تقسیم شدند تا پادشاه ایران را به دام بیندازند. یکی از این گروه ها در بیابان گم شد و در نهایت به روستای فهرج رسید. به گفته بعضی از منابع تاریخی، آن ها که قصد مسلمان کردن مردم منطقه ها مختلف را داشتند، به مردم پیرو دین زرتشت این روستا فرصت دادند تا مسلمان شوند یا به حکومت اسلامی خراج بپردازند؛ در غیر این صورت با سپاه آن ها وارد جنگ شوند.

مردم روستای فهرج از سپاهیان مهلت خواستند تا با دو روستای نزدیک خود مشورت و نظر خود را در روز بعد به آن ها اعلام نمایند. آن ها پس از مشورت با روستای هرفته و روستای یهودی نشین خویدک در نهایت تصمیم گرفتند تا به سپاهیان اسلام شبیخون بزنند. آن ها همان شب به سپاه حمله کردند و عده ای از آن ها را از پای درآوردند؛ کشته شدگانی که هم اکنون مقبره بعضی از آن ها در زیارتگاه شهدای فهرج به چشم می خورد.

نام روستای فهرج مانند پیشینه آن به دوره قبل از اسلام مربوط است. این روستا در ابتدا با نام فرافر شناخته می شد؛ اما با گذشت زمان در قرون چهارم و پنجم هجری قمری به پهره یا پهرشت و پس از آن به فهرج تغییر نام یافت.

معماری روستای فهرج

نقشه روستای فهرج و بیشتر خانه ها و بناهای موجود در آن همچون دیگر سکونتگاه های استان کویری یزد با معماری سنتی منطقه ها گرمسیری و بیابانی ایران ساخته شده است؛ خانه هایی از خشت، گل، آجر و آهن که شما را به سفری به گذشته دعوت می نمایند. بافت قدیمی روستا در اطراف مسجد جامع واقع در دل روستای فهرج به شکل نیمه متمرکز و خطی قرار گرفته است. بافت امروزی روستا نیز دورتادور بافت تاریخی کشیده شده و سازه های باستانی روستا را محاصره نموده است.

بر فراز بام های بعضی از خانه های اصیل روستای فهرج، بادگیرهایی را خواهید دید که نشانی از هوش ایرانیان برای خنک کردن خانه ها در روزهای گرم سال در کویر هستند. با قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستا نیز با گذرگاه های نیمه پوشیده ای به نام سابات (ساباط) روبه رو خواهید شد؛ کوچه هایی مسقف که نه تنها زیبایی معماری شهر را دو چندان نموده اند؛ بلکه با فراهم کردن سایه از شدت گرمای هوا می کاهند و خستگی عابران را از تن آن ها به در می نمایند.

روستای فهرج یک روستای پرطرفدار کویری است که امکانات مناسبی چون سرویس بهداشتی، کمپ کویری، اقامتگاه، مغازه، مسجد، پمپ بنزین، پست بانک و دیگر امکانات را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

تفریحات در فهرج

کویر گردی و قدم زدن روی شن های گرم کویر از پرطرفدارترین تفریحات روستای فهرج است؛ البته قدم زدن در میان خانه های خشتی روستا، عکاسی از طبیعت کویری و ساختار زیبای روستا و بعلاوه تماشای آسمان شب نیز نباید در این منطقه فراموش شوند. روستای فهرج به دور از همهمه و آلودگی های شهر، آسمانی صاف و پر ستاره دارد و شما می توانید با کمی فاصله گرفتن از نورهای روستا، به تماشا کهکشان راه شیری بپردازید.

کمپینگ، اقامتگاه های بومگردی و اجاره خانه های محلی از گزینه های اقامتی شما در روستای فهرج هستند؛ پس هیچ نیازی به نگرانی برای اقامت شبانه در این روستا ندارید. اقامتگاه خانه فروردین، مجتمع توریستی اقامتی کدخدا و هتل بومگردی پامنار از جمله مکان هایی است که می توانید در آن ها اقامت کنید.

بازدید از روستای فهرج هیچ هزینه ای برای شما ندارد؛ البته اگر قصد داشته باشید که تفریحاتی چون شتر سواری، سافاری و غیره را تجربه کنید، باید هزینه آن ها را به طور جداگانه پرداخت کنید. زمان پیشنهادی بازدید از روستای فهرج نیز کاملا وابسته به فصل و علایق شما در سفر است. اگر به بناهای تاریخی و بازدید از آن ها علاقه مند هستید، حداقل دو روز را برای بازدید از روستای فهرج در نظر بگیرید و اگر برای کمپینگ و تماشای طبیعت کویری به فهرج می روید، روی اقامت یک روزه حساب باز کنید.

اما شهرستان فهرج جاذبه های گردشگری دیگری هم دارد که می توان به بزرگترین تپه های شنی یلان در دل کویر اشاره نمود که دومین تپه های شنی دنیا و از بزرگترین تپه های شنی ایران هستند که همیشه مورد توجه کویر دوستان و گردشگران قرار گرفته است

بعلاوه کلوت ها از آثار طبیعی و منظره ها زیبای اعجاب انگیز این منطقه است و می توان گفت کلوت ها یک شهر خیالی هستند که بر اثر فرسایش آبی و بادی به وجود آمده اند و این کلوت ها در مسیر ورودی شهر فهرج و در محور فهرج - نرماشیر و حوالی روستای عصمت آباد فهرج قرار دارند.

از دیگر منظره ها طبیعی شهرستان فهرج می توان به بزرگ ترین گلدان های طبیعی اشاره نمود که این گلدان ها معروف به نبکاها هستند که اطراف درختان گز بر روی تپه های شن به وجود آمده اند و منظره ها بسیار زیبا در این منطقه هستند.

اگر علاقه به شن نوردی و شن درمانی داشته باشید، می توانید یک سری به کمپ کویری بخش نگین کویر فهرج بزنید و لحظاتی به ورزش مفرح شن نوردی به پردازید، شهرستان فهرج معروف به شهر نخل هاست و نخل ها همچون نگینی سبز این شهرستان را در بر گرفته اند.

با رونق خانه های بوم گردی در سراسر ایران اسلامی در شهرستان فهرج خانه های بوم گردی برای استراحت و پذیرای از گردشگران در میان نخل ها راه اندازی شده اند.

منبع: توریسم آنلاین

به "اینجا کویر روی دیگرش را به شما نشان می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا کویر روی دیگرش را به شما نشان می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید