جلد چهاردهم مولفات رازی منتشر می گردد

به گزارش باد صبا، احسان مقدس؛ مصحح و پژوهشگر حوزه طب سنتی با اشاره به انتشار چهاردهمین جلد از مجموعه مولفات رازی در روزهای آینده، بیان نمود: محمد بن زکریای رازی؛ پزشک و دانشمند ایرانی، یکی از مفاخر جاودان تمدن ایرانی و اسلامی به شمار می رود که تعدادی از آثار و تألیفات او تا به امروز چاپ و منتشر شده، اما بسیاری از آثار او هنوز به صورت خطی در کتابخانه های مختلف ایران و دنیا باقی مانده بود. مولفات رازی، شامل مجموعه بزرگی از کتاب ها ، رسائل و مقالات منتشره و غیرمنتشره رازی است.

جلد چهاردهم مولفات رازی منتشر می گردد

وی ادامه داد: گردآوری و تدوین این مجموعه بیش از هشت سال به درازا کشید و در این راستا اقدام به حروفچینی، بازخوانی و تصحیح متون چاپ شده و همچنین حروفچینی و تصحیح و مقابله نسخه های خطی کتاب ها، رسائل و مقالات برجای مانده از حکیم محمد بن زکریای رازی اعم از پزشکی، کیمیا، فلسفه و ... شد.

مدیر انتشارات نیلوبرگ گفت: جا دارد از تمامی پژوهشگران و محققان ایرانی و خارجی که به نحوی از انحاء، در تصحیح و مقابله و چاپ آثار رازی در طی 50 سال اخیر کوشش کرده اند، قدردانی گردد. همچنین از پرسنل زحمتکش تمامی کتابخانه های ایران و سایر کشورها که نسخه های خطی برجای مانده از رازی را جهت تصحیح و مقابله در اختیارم قرار دادند، قدردانی می کنم، چراکه بدون در اختیار داشتن نسخه های خطی مذکور، امکان گردآوری این مجموعه عظیم از آثار رازی مقدور نمی شد.

مقدس ادامه داد: بدیهی است که مجموعه حاضر دربردارنده تمامی آثاری است که از پس قرن ها و اعصار از رازی برجای مانده و چه بسیار است کتاب ها و رساله های رازی که فقط نامی از آن ها باقی مانده و اثری از آن ها در کتابخانه های ایران و دنیا باقی نمانده و ممکن است که بعضی از این آثار همچنان در زوایای این کتابخانه ها به صورت ناشناخته باقی مانده باشند و بتوان در آینده با دستیابی به این آثار، آن ها را تصحیح و مقابله کرده و به این مجموعه عظیم اضافه کرد.

این مصحح و پژوهشگر حوزه طب سنتی، ادامه داد: بسیار خوشنودم که عاقبت توانستم این کار عظیم را به انتها برسانم. قابل ذکر است که در این مجموعه کوشش شده تا تمامی آثار رازی جمع آوری گردد. نظر به این که تمامی آثار رازی به زبان عربی نوشته شده، لذا کتاب ها، رساله ها و مقالات مندرج در این مجموعه به زبان عربی است، اما برای آشنایی خوانندگان با هر کدام از این آثار، ابتدا شرح مختصری از آن اثر و اهمیت آن به زبان فارسی آورده می گردد و سپس نسخه های خطی برجای مانده آن و چاپ های آن درصورتی که چاپ شده باشد و ترجمه های آن به زبان های مختلف ارائه می گردد.

وی اظهار کرد: چنانچه کتاب یا رساله مذکور قبلا چاپ نشده و برای اولین بار در این مجموعه درج شده باشد، شرحاتی درباره مقابله چند نسخه خطی آورده می گردد و چنانچه از اثر مذکور تنها یک نسخه خطی برجای مانده باشد که بدیهی است فقط نسخه مذکور تایپ و تصحیح شده و به خوانندگان محترم ارائه شده است. اما در بعضی موارد نسخه های خطی متعددی از یک اثر برجای مانده که در این صورت دو نسخه یا سه نسخه و یا بیشتر برای مقابله و تصحیح مورد استفاده قرار گرفته و محل نگهداری نسخه های خطی مذکور به خوانندگان معرفی شده است.

مدیر انتشارات نیلوبرگ اضافه کرد: اکنون با افتخار می توان تمامی آثار یافته شده و برجای مانده از رازی را در یک مجموعه عظیم در معرض دید پژوهشگران و محققان کشور قرار داد با این امید که به جامانده آثار رازی که هنوز به فارسی ترجمه و منتشر نشده، در آینده نزدیک به همت محققان و مترجمان چیره دست ترجمه و منتشر گردد، تا بدین وسیله بتوان از فرزند برومند این آب و خاک تقدیری شایسته به عمل آورد.

مقدس در انتها با اشاره به اینکه جلد چهاردهم مولفات رازی در 330 صفحه منتشر خواهد شد، گفت: در این جلد به ترتیب کتاب و مقالات رساله فی اطعمه المرضی، رساله الاوزان و المکاییل علی حروف المعجم، نکت من اقوال محمد بن زکریای رازی، رساله فی التعری و التدثر، مقاله فی تناول التوت الشامی بعقب البطیخ، کتاب اختصار النبض الکبیر لجالینوس، کتاب الاکلیل، رساله تدبیر الصبیآن، رساله فی حدوث العالم و رساله فی معرفة خلق الانسان معرفی شده است.

مجموعه 14 جلدی مولفات رازی به بهای یک میلیون و 250 هزار تومان از سوی انتشارات سفیر اردهال با همکاری انتشارات نیلوبرگ در بازار کتاب عرضه می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "جلد چهاردهم مولفات رازی منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلد چهاردهم مولفات رازی منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید