بیماری بلایت شمشاد در 60 هزار هکتار از عرصه های جنگلی شمال سرایت کرد

به گزارش باد صبا، مسعود ملکی در مصاحبه با خبرنگاران اضافه نمود: بیماری بلایت شمشاد که از سال 89 از آستارا رشد پیدا کرد، هم اکنون حدود 60 هزار هکتار از جنگلهای گیلان ،مازندران وگلستان رادر برگرفته است.

بیماری بلایت شمشاد در 60 هزار هکتار از عرصه های جنگلی شمال سرایت کرد

وی گفت: این بیماری نخستین بار در سال 1990 در جنوب انگلستان گزارش شده بود و سپس تا سال 2012 سایر مناطق اروپا، آمریکا و آسیا را فراگرفت و در سالهای 2008 تا 2012 نیز از کشور ترکیه و گرجستان هم گزارشاتی ارائه شد.

وی مطرح نمود: در ایران نخستین بار بیماری بلایت شمشاد از جنگلهای آستارا گزارش شده که برای درمان آن اقداماتی انجام شد ولی با کمبود بودجه اساسی روبرو شده و اگر تامین اعتبارات انجام نگردد این بیماری گسترش پیدا می نماید و نابودی بزرگی به وجود می آورد.

ملکی گفت: البته فعلا درمان این بیماری، تنها در 25 هکتار از جنگلهای پارک سیسنکان به صورت پایلوت صورت گرفته است.

وی گفت: در 10 سال اخیر در درختان مثمر وغیرمیوه ای 45 نوع آفات و بیماری در 200 هزار هکتار از اراضی مورد تهدید کشف شده است.

وجود یک جنگلبان به ازای هر 250 هکتار جنگل

قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت در شمال کشور گفت: براساس نرم معمول به ازای هر 250 هکتار، یک جنگلبان باید باشد ولی ما هر 550 هکتار یک نفر را داریم که این با نرم جهانی فاصله ای 2 برابری دارد واحتیاج زیادی در این قسمت به نیروهای محافظ داریم.

وی یکی از کارهای این قسمت را نظارت برعملکرد معادن دانست و گفت: ما هم اکنون 542 معدن در کل شمال کشور داریم که از این تعداد 259 معدن فعال ،269 معدن غیرفعال ،6 معدن متروکه و 8 معدن در شرایط نامشخص به سر می برند که در حوزه منابع طبیعی نوشهر که از رامسر تا رویان است 33 معدن وجود دارد که 10 معدن فعال ،19 معدن غیر فعال و چهار معدن متروکه در این قسمت است.

ایجاد بنچ مارک بین عرصه های ملی و اشخاص

ملکی همچنین به ایجاد نوار حائل در حاشیه جنگل اشاره نمود وگفت: نوار حائل یا بنج مارک که مابین اراضی ملی و اراضی اشخاص کشیده می گردد در 10 سال اخیر حدود 451.7 کیلومتر در گیلان، 435.9 کیلومتر در منطقه ساری، 427.5 کیلومتر در گلستان و 359.5 کیلومتر در حوزه منابع طبیعی نوشهر اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بیماری بلایت شمشاد در 60 هزار هکتار از عرصه های جنگلی شمال سرایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری بلایت شمشاد در 60 هزار هکتار از عرصه های جنگلی شمال سرایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید