اولین ربات تاریخ را چه کسی ساخت؟

به گزارش باد صبا، ایرنا نوشت: کلمه ربات در حالی که امروزه بیشتر به دستگاه های مکانیکی و الکترونیکی هوشمند اطلاق می شود اما خالق این کلمه در سال 1924 چنین معنایی را در فکر نداشت.

اولین ربات تاریخ را چه کسی ساخت؟

کارل کاپک (Karel Čapek) کسی است که به همراه برادرش جوزف کلمه ربات را ابداع کرده است. کاپک در سال 1921 ربات ها را به جهان معرفی کرد زمانی که نمایشنامه او ر. ج .ر (R.U.R.) با زیرعنوان ربات های جهانی روسام برای اولین بار در شهر پراگ به روی صحنه رفت.

این نمایشنامه یک سال بعد در نیویورک هم اجرا و تا سال بعد از آن به 30 زبان ترجمه شد. البته ترجمه شامل کلمه ربات نشد. ربات در اصل توصیف کننده انسان های مصنوعی بود اما تا یک دهه بعد به معنی اشیایی به کار برده شد که در ماهیت خود مکانیکی و الکترونیک بودند.

تعیین شد که کاپک هم اندکی رنجیده خاطر شد از اینکه ربات های او اینچنین مورد سرقت قرار گرفته و در سال 1935 با نوشتن یادداشتی در روزنامه لیدوو نووینی از دیدگاه خود درباره اینکه ربات ها چه باید باشند، دفاع کرد اما در نهایت با معنایی که بر کلمه ربات بار شده بود، کنار آمد.

  • شباهت جالب گوشی ارزان چینی به آیفون

  • مردان در جهت یابی بهتر از زنان هستند؟

  • تجربه رانندگی با سوناتای چینی در ایران

یک ترجمه تازه از این یادداشت کاپک در ترجمه انگلیسی تازه نمایشنامه یادشده درج شده است. ر . ج. ر. و دیدگاه زندگی مصنوعی از طریق جیتکا سیچکووا استاد لابراتوار رباتیک شیمیایی در دانشگاه شیمی و فناوری پراک ویراستاری شده است.

سیچکووا در مقدمه این کتاب توضیح می دهد که ربات های شیمیایی به شکل ریزذرات که ما طراحی کرده و مورد تحقیق قرار دادیم و خصوصیاتی شبیه سلول های زنده دارند، نسبت به ربات های امروزی، از قرابت بیشتری با ایده های اولیه کاپک برخوردارند.

وی گفت: من این قطرات را ربات های مایع نام گذاشته ام. همانطور که ربات های روسام انسان های مصنوعی بودند که صرفا شبیه انسان بودند و قادر به تقلید برخی خصوصیات بودند، ربات های مایع هم به عنوان سلول های مصنوعی تنها تا حدی رفتار همتایان زنده خود را تقلید می کنند.

این کارشناس گفت: اینکه چه چیزی ربات است یا نیست یک بحث ادامه دار است اما من شخصا طرفدار این ایده هستم که بطور کلی ربات چیزی است که به نظر زنده است اما زنده نیست؛ چیزی که هوشی در خود دارد.

وی اضافه نمود: شاید این الزام که ربات مکانیکی و الکترونیک است بسیار سختگیرانه باشد اما چنانکه خود کاپک یکصد سال پیش اذعان کرده بود، اینکه چه چیزی یک ربات را تعریف می کند، از دست همه حتی خالق این کلمه خارج شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "اولین ربات تاریخ را چه کسی ساخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین ربات تاریخ را چه کسی ساخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید