آیا سیارک 2023 DW به زمین خواهد خورد؟

به گزارش باد صبا، به تازگی، مردم درباره اخبار مربوط به سیارک 2023 DW که در 14 فوریه 2046، احتمال برخورد با زمین را دارد، صحبت می نمایند. اما ما درباره سیارک 2023 DW در حال حرکت به سمت زمین چه اطلاعاتی داریم؟ در ادامه این مطلب، به نکاتی درباره سیارک ها از جمله سیارک 2023 DW خواهیم پرداخت.

آیا سیارک 2023 DW به زمین خواهد خورد؟

هرازگاهی، رسانه ها عنوان های ترسناکی را درباره سنگ ها و اجرامی که از فضا به سمت زمین می آیند، منتشر می نمایند. در میان این اجرام، نام سیارک 2023 DW، و احتمال برخورد آن با زمین نیز مطرح است، اما در حقیقت، احتمال برخورد سیارکی مانند DW 2023 به زمین چقدر خواهد بود؟

به نقل از استار واک، به تازگی، مردم درباره اخبار مربوط به سیارک 2023 DW که در 14 فوریه 2046، احتمال برخورد با زمین را دارد، صحبت می نمایند. اما ما درباره سیارک 2023 DW در حال حرکت به سمت زمین چه اطلاعاتی داریم؟ در ادامه این مطلب، به نکاتی درباره سیارک ها از جمله سیارک 2023 DW خواهیم پرداخت.

اگر یک سیارک به زمین برخورد کند چه اتفاقی می افتد؟

از دید ستاره شناسان، برخورد بین اجرام آسمانی، امری طبیعی است و بسیار مکرر رخ می دهد. سیارک های کوچک (با قطر حدود 1 متر) هر دو هفته یکبار به زمین برخورد می نمایند، اما همانطور که می بینید، هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.

با این حال، برخورد یک سیارک بزرگ با زمین ممکن است باعث ایجاد یک فاجعه جهانی گردد؛ هزاران تُن گرد و غبار و خاکستر به آسمان بلند می گردد و چندین سال مانع رسیدن نور خورشید به زمین می گردد. بعلاوه تخریب محصولات کشاورزی و آتش سوزی جنگل ها شروع خواهد شد که این امر منجر به قحطی گسترده خواهد شد.

نکته امید بخش اینکه به گفته ناسا، سیارک هایی بزرگتر از 100 متر که می توانند باعث آسیب محلی شوند، تقریباً هر 10 هزار سال یکبار به زمین برخورد می نمایند و صخره های فضایی بزرگتر از 1 کیلومتر که می توانند حیات در سیاره ما را تهدید نمایند، تنها یک بار در چند میلیون سال به وجود می آیند. به عبارت دیگر، احتمال بسیار کمی وجود دارد که در طول عمرتان به وسیله یک سیارک آسیب ببینید.

سیارک 2023 DW، به میزان یک زمین فوتبال آمریکایی است

سیارک 2023 DW در 26 فوریه 2023 کشف شد. قطر این سیارک حدود 50 متر (160 فوت) و تقریبا به میزان یک زمین فوتبال آمریکایی است، این سیارک با سرعت 25 کیلومتر بر ثانیه (15.5 متر بر ثانیه) در حال حرکت است و هر 271 روز، یک دور به دور خورشید می چرخد.

اگر سیارک 2023 DW به زمین برخورد کند چه اتفاقی می افتد؟

یک سیارک با چنین ابعادی، در صورت برخورد با زمین، می تواند آسیب محلی قابل توجهی ایجاد کند. به عنوان مثال، سنگ فضایی که در سال 2013 بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد، تنها به میزان نیمی از میزان 2023 DW بود.

با این حال، موج ضربه ای ایجاد کرد که پنجره ها را منفجر کرد و به ساختمان های شش شهر مجاور آسیب رساند و حدود 1500 نفر مجروح شدند. در نتیجه، در خصوص سیارک 2023 DW، مقیاس تخریب می تواند شبیه به انفجار یک بمب اتمی باشد.

نام این سیارک به لیست خطر ESA اضافه شده است - کاتالوگی از اجرام که احتمال می رود به زمین برخورد نمایند. در حال حاضر، 2023 DW، تنها عضو لیست با رتبه بندی مقیاس تورینو 1 است و در این لیست، 1450 سیارک دیگر دارای رتبه بندی مقیاس 0 هستند.

اما این رتبه بندی چه مفهومی دارد؟

درواقع، پتانسیل خطر یک سیارک با استفاده از دو مقیاس میزان گیری می گردد؛ مقیاس تورینو و مقیاس پالرمو. مقیاس تورینو برای اطلاع رسانی خطر احتمالی برخورد سیارک در آینده به عموم مردم استفاده می گردد.

در این مقیاس ساده، بر اساس احتمال برخورد و انرژی جنبشی برخورد احتمالی، به یک جسم، عددی از 0 تا 10 اختصاص داده می گردد. مقیاس پالرمو مقیاسی مشابه، اما پیچیده تر است که عمدتا به وسیله ستاره شناسان حرفه ای استفاده می گردد.

این واقعیت که DW 2023 دارای امتیاز تورینو 1 است به این معنا است که این سیارک یک کشف معمولی است و خطری غیرمعمول را شامل نمی گردد، به عبارتی، حتی اگر به زمین برخورد کند، فاجعه جهانی ایجاد نخواهد کرد.

اما احتمال این برخورد با زمین چقدر است؟

یکی از وظایف ستاره شناسان، رصد سیارک 2023 DW و بعلاوه بسیاری از سیارک های دیگری است که احتمال می رود روزی به زمین برخورد نمایند. به گفته اخترشناسان، علیرغم اینکه سیارک DW 2023، اولین جایگاه در لیست خطر را به خود اختصاص داده است، اما احتمال برخورد آن به زمین بسیار کم است. به گفته دانشمندان ناسا، احتمال برخورد، 1 در 360 تخمین زده شده است و لازم به ذکر است که با دریافت داده های بیشتر محققان، این عدد دائما در حال تغییر است.

مدار اجرام آسمانی تحت تاثیر گرانش خورشید، سیارات و سایر سیارک ها در حال تغییر است. بنابراین، به محض اینکه یک سیارک به عنوان یک جرم آسمانی دارای خطر شناخته گردد، دانشمندان پیوسته آن را رصد و پیگیری می نمایند و در خصوص آن محاسباتی با دقت بالا انجام می دهند. درواقع، 10 سال پیش از آنکه یک سیارک رصد گردد، از 200 سال پیش تر می توان مدار آن را محاسبه کرد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید

به "آیا سیارک 2023 DW به زمین خواهد خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سیارک 2023 DW به زمین خواهد خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید