5 مارک مدادرنگی برتر ارزان برای مبتدیان و هنرمندان

به گزارش باد صبا، مطلبی را که در این مدخل می خوانید، از وبسایتی به نام Art Gear Guide و یکی از نویسندگان این وبسایت که به طور تخصصی به معرفی و فروش محصولات هنری می پردازد، برداشته شده است. این مطلب پنج مارک برتر مدادرنگی برتر ارزان برای هنرمندان را معرفی می نماید.

5 مارک مدادرنگی برتر ارزان برای مبتدیان و هنرمندان

در سال های فعالیت The Art Gear Guide که به بارگذاری مطالبی در باب نقد و آنالیز و ستایش هنر گذشت، بسیاری از مخاطبان و نشترکان ما ازمان خواسته اند که پنج مارک برتر مدارنگی برای هنرمندان یا پنج مارک برتر مدادرنگی ارزان را به شان معرفی کنیم. من همواره از انجام این کار امتناع کردم، چرا که ابزار هنری مورد علاقه ام را به خاطر فشاری که به مداد وارد می کنم، یا کاغذی که استفاده می کنم، سبک هنری ای که دارم استفاده می کنم و چه چه، محبوب من هستند. بنابراین، محصولات هنری برتر از نگاه من، دقیقاً به همان دلایلی که برایتان برشمردم، شاید به کار شما نیاید.

با این حال، من پنج مارک برتر مدادرنگی ارزان ی مد نظرم اینجا برایتان لیست خواهم کرد و علت هر یک از انتخاب هایم را هم خواهم گفت. اما شما باید بدانید که من از این واژه ارزان بیزارم. چرا که تعریف به صرفه بودن برای شما شاید با تعریف من فرق داشته باشد. من این پنج مارک برتر مدادرنگی را انتخاب کردم، چرا که احساس می کنم این ها در مقایسه با مارک های دیگر مدادرنگی های موجود در بازار به قیمتشان می ارزند.

این را هم بگویم که من بعد از امتحان کردن این مدادرنگی ها روی کاغذهای مختلفی از جمله برستول اسموت (Bristol Smooth)، برستول ولوم (Bristol Velum) و میکسد مدیا انتخاب کردم. یک معیار دیگر انتخابم این بوده است که این مدادرنگی های روی آبرنگ یا ماژیک الکلی می نشینند یا نه. پیش از انتخاب بعلاوه این را هم امتحان کردم که ببینم آیا تمام پنج مدادرنگی این لیست در کتاب های رنگ آمیزی مخصوص بزرگسالان و سایر پروژه های کاردستی درست عمل می نمایند یا خیر. البته که قرار بوده انتخاب بر اساس بودجه باشد و محصول ارزان، اما به این نکته هم توجه کردم که مدادرنگی ها مختص هنرمندان باشد.

هیچ یک از مدادرنگی های این لیست به لحاظ مقاومت و ثبات در برابر نور امتحان نشده اند، این ها مدادرنگی هایی نیستند که شما بتوانید با استفاده از آن ها اثر هنری تان را خلق کنید و به عنوان یک نقاشی مقاوم در برابر نور بفروشید. با این حال، هیچ اشکالی ندارید که شما با این مدادرنگی ها اثر هنری تان را خلق کنید و نسخه چاپی آن را بفروشید. تمامی مدادرنگی های این لیست رنگدانه های بسیار قوی ای دارند و استفاده ازشان لذت بخش است و هر کدام به شما به عنوان یک هنرمند این اجازه را می دهند که یک اثر هنری زیبا خلق کنید.

5. ست 120 تایی بروتفانر اسکوئر (Brutfuner Square)

من ست 120 تایی مدادرنگی بروتفانر اسکوئر را برای رتبه پنجم این لیست انتخاب کردم. قبلش بین این مارک و مدادرنگی های موما موجی (Moma Muji) محصول ژاپن شک داشتم اما قیمتشان باعث شد اولی را انتخاب کنم. این مارک را به خاطر مسئله ای که با تراشیدن مدادها داشتم در رتبه پنجم قرار دادم. معمولاً وقتی یک مداد را می تراشی اولش راحت روی کاغذ حرکت می نماید اما به دلایلی چنین چیزی درباره مدادرنگی ای بروتفانر اسکوئر صدق نمی نماید.

من از مدادتراش ام اند آر (M&R) و همین طور مدادتراش دستی کرن داش (Caran dAche) استفاده کردم اما با هر دو به همین مشکل برخوردم که برای هنرمندانی که دست یا مچ دستشان مشکل دارد، دردسرساز است. ست 120 تایی بروتفانر اسکوئر پالت زیبایی از رنگ ها را در خود دارد که با توجه به کیفیت و قیمتشان می توان گفت محصولی استثنایی است.

4. مدادرنگی جیوتو دی ناتورا (Giotto Di Natura)

راستش من این مارک برتر مدادرنگی را به شخصه بسیار دوست دارم و اگر به خاطر یک مورد نبود، آن را در رتبه اول یا دوم این لیست قرار می دادم. مدادرنگی های جیوتو دی ناتورا تحت برند لیرا/فیلا (Lyra/Fila) هستند که اگر هر یک از محصولات لیرا را استفاده نموده باشید، می دانید با چه محصول باکیفیتی طرفید. متأسفانه مدادرنگی جیوتو دی ناتورا تنها در یک ست سی و شش تایی عرضه می شوند (در واقع بزرگ ترین ستی که از این مارک در بازار موجود است، سی و شش تایی است) و دقیقاً به همین دلیل است که این مارک برتر مدادرنگی ارزان در رتبه چهارم این لیست قرار می گیرد.

مدادرنگی های جیوتو دی ناتورا به شکل زیبایی کرم مانند و لطیف روی کاغذ می نشیند، رنگدانه های قوی ای دارد و موقع ترکیب کردن و لایه دار کردن با آن ها هیچ نیازی نیست به دست هایتان فشار وارد کنید. من از این مدادرنگی در یک اثر میکسد مدیا همراه با ماژیک الکلی استفاده کردم و باز هم نتیجه زیبا بود. روی کاغذ ولوم، میکسد مدیا و اسموت هم آن را امتحان کردم و قوام لطیف آن روی کاغذ سیاه به زیبایی بسیار نشست.

این مدادرنگی ها که بدنه ای تمام چوب دارنددر دست بسیار سبک اند و احساس خوبی دارند. بزرگ ترین ست موجود در بازار جیوتو دی ناتورا سی و شش تایی است اما در بسته های شش، دوازده و بیست و چهارتایی هم می توان آن را پیدا کرد، حتی رنگدانه های مجزای این مارک هم می توان در بسته های دوازده تایی تهیه کرد.

3. طیف مدادرنگی بلک ویدو (The Black Widow)

مدادرنگی بلک ویدو از همان اوایل کارش محبوب بسیاری از هنرمندانی که مدادرنگی کار می کردند، همین طور رنگ شناس ها و صنعتگران بود. و این نه فقط به خاطر ظاهر منحصربه فردش که قوام کره مانند و ضخیم آن روی کاغذ، نام غیرمعمول رنگدانه و کل پالتش بوده است. البته من متوجه هستم که انتخاب بلک ویدو برای این لیست با توجه به اینکه ست 180 تایی دارد، دیگر رقبایش در این لیست را تقریباً از میدان به در می نماید.

اما این برند مدادرنگی به تنهایی به قدری زیباست، رنگ های منحصربه فردش تقریباً در تمام مجموعه هایش وجود دارد و قیمتش، باز هم می گویم در مقایسه با سایر مارک های برتر مداردنگی، فوق العاده است. مدادرنگی بلک ویدو همانند سایر مدادرنگی های این لیست همراه با سایر مدیوم های نقاشی خوب جواب می دهد و عملکردش روی کاغذهای مختلف از بریستول ولوم تا برستول اسموت و میکسد مدیا هم همین طور است.

2. مدادرنگی برونزیل اکسپرشن (Bruynzeel Expression)

مدادرنگی برونزیل اکسپرشن بدون شک یکی از برترین مارک های مدادرنگی است. بزرگ ترین ست این مارک هفتاد و دوتایی است که امتیاز بسیار مهمی است. چرا که یک ست کامل مدادرنگی در کمترین حالت باید شصت تایی باشد. البته هنرمندی که با مدادرنگی کار می نماید می تواند با یک ست بیست و چهارتایی مدادرنگی خوب هم به نتایج خارق العاده ای برسد، با این حال این لیست بیشتر برای کسانی که در هنر مبتدی اند در نظر گرفته شده است، آن ها که دارند مدادرنگی را برای اولین بار امتحان می نمایند.

من که از نتیجه اثری که با برونزیل اکسپرشن کشیدم بسیار راضی بودم. اگر مسئله عدم ثبات در برابر نور را نادیده بگیریم، فکر می کنم تشخیص اثر هنری ای که با یک مارک مدادرنگی مخصوص هنرمندان یا برونزیل اکسپرشن خلق شده سخت باشد. لایه بندی با این مارک برتر مدادرنگی به زیبایی روی کاغذ می نشیند. عملکرد این مدادرنگی روی کاغذهای برستول اسموت، برستول ولوم و میکسد مدیا هم عالی بود.

ضمناً این مارک مدادرنگی جان می دهد برای کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان. بزرگ ترین ست برونزیل اکسپرشن هفتاد و دوتایی است اما در ست های دوازده، بیست و چهار و سی و شش تایی هم در بازار عرضه می گردد. شاید بگویید که قیمتش اصلاً پایین نیست اما همان طور که گفتم با توجه به کیفیت و طیف رنگ این مدادرنگی و در مقایسه با سایر مارک ها مدادرنگی برونزیل اکسپرشن ارزان است.

در واقع هرچه از این مارک برتر مدادرنگی بگویم کم گفته ام. مدادهایش بسیار مطمئن هستند، بدون نقص تراشیده می شوند، صرف نظر از هر مدادتراشی که استفاده می کنید، احساس مدادها در دست بسیار خوب است و وزن زیادی ندارد. ترکیب شدن و لایه بندی رنگ روی کاغذ با این مدادرنگی بسیار خوب است و روی کاغذ سیاه رنگی مات و نیمه شفاف از خود بر جای می گذارد.

1. ست 60 تایی کلاسیک قرمز فابر کاستل (Faber Castell Classic Red)

و بالاخره رتبه اول لیست که طبیعتاً می رسد به نام آشناترین مارک برتر مدادرنگی، فابرکاستل، که هنرمندان سرتاسر جهان از آن استفاده می نمایند. فابر کاستل پولی کرُموز (Faber Castell Polychromos) عصای دست هنرمندان بسیاری است، اما طبعاً این کمپانی فقط این مدل را فراوری نمی نماید. طیف وسیعی از محصولات را به بازار عرضه می نماید و کلاسیک قرمز یکی از آن هاست.

قیمت این مدل مدادرنگی فابرکاستل علت اصلی قرار گرفتنش در رتبه ی نخست این لیست است؛ با توجه به کیفیت و امتیازاتی که دارد حقیقتاً ارزان است. طیف رنگی شصت تایی این مدادرنگی فوق العاده به هر آرتیست تازه کار یا آن ها که با مدیوم مدادرنگی تازه آشنا شده اند، اجازه می دهد که کارشان را راحت آغاز نمایند.

در نگاه اول شاید این طور به نظر بیاید که این مدادرنگی مخصوص بچه هاست و صادقانه بگویم از صمیم قلبم آرزو دارم بچه ها هنرمند فرایند یادگیری نقاشی با مدادرنگی را با برندی همانند فابر کاستل آغاز نمایند. مدادرنگی فابر کاستل کلاسیک قرمز را وقتی در دست می گیرد، سبک است و قیمتش هم واقعاً زیاد نیست. وقتی اول مدادرنگی ها از جعبه یا قوطی اش بیرون می آورید چوبی که برای ساخت بدنه اش به کار رفته است شاید ارزان به نظر بیاید. اما وقتی آن می تراشید دیگر چنین احساسی نخواهید داشت، معجزه آنجا اتفاق می افتد که رنگدانه هایش روی کاغذ می نشینند.

فابر کاستل کلاسیک قرمز رنگ های متنوع و رنگدانه های قوی دارد و روی کاغذهایی همانند برستول ولوم یا میکسد مدیا لایه هایش، همانند هر مدادرنگی تخصصی ای، به زیبایی روی کاغذ می نشیند و باکیفیت ترکیب می گردد. البته این مدادرنگی به مقدار سایر مدادرنگی های این لیست کرم مانند و لطیف نیست اما لایه بندی و ترکیب رنگش از سایرین چند درجه بهتر است.

فابر کاستل کلاسیک قرمز در قالب های مختلفی از جمله جعبه و قوطی در بازار موجود است. همان طور که در تصویر می بینید استفاده از مدل جعبه ای شصت تایی اش راحت تر است، اما شاید شما مدل قوطی اش را بیشتر دوست داشته باشید. بزرگ ترین ست این مارک برتر مدادرنگی شصت تایی است، اما ست های شش، دوازده، بست و چهار، سی و شش و چهل و هشت تایی هم دارد.

البته ناگفته نماند که این لیست کاملاً شخصی و سلیقه ای است، البته برخی از مواردش نام آشنا و مرسوم اند اما این مارک ها از نظر نویسنده این مطلب ارزان هستند، شاید بودجه شما چیز دیگری به تان بگوید. این لیست برای هنرمندانی که کارشان را تازه آغاز نموده اند، مناسب است. چرا که آن قدر خوب و باکیفیت هستند که یک مبتدی علاقه اش را به این مدیوم کاملاً از دست ندهد. بسیاری از مدادرنگی های به خاطر رنگدانه های ضعیفی که دارند، هنرجو را از انتخاب مدیوم پشیمان می نمایند، چرا که بی کیفیتی آن ها باعث می گردد هنرجو بیش از آن مقدار که باید زحمت بکشد و این زحمت مازاد بی مورد او را خسته می نماید.

از سویی، این لیست برای هنرمندانی که قصد دارند مدیوم نقاشی شان را عوض نمایند و به مدادرنگی روی بیاورند هم مناسب است. هنرمندان کتاب های رنگ آمیزی مخصوص بزرگسالان هم از این لیست راضی خواهند بود، همین طور هنرمندان میکسد مدیا، یا کسانی که صرفاً برای لذت و تفریح خودشان طراحی و نقاشی می نمایند.

منبع: theartgearguide

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 مارک مدادرنگی برتر ارزان برای مبتدیان و هنرمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مارک مدادرنگی برتر ارزان برای مبتدیان و هنرمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید