5 انیمه تماشایی با حضور پررنگ جشن شکوفه های گیلاس (ساکورا)

به گزارش باد صبا، در ژاپن، فصل ساکورا دورانی ایده آل برای خانواده ها، دوستان و عاشقان است که زیر شکوفه های گیلاس برای یک پیک نیک لذت بخش جمع شوند و در مراسم هانامی یا تماشای شکوفه های گیلاس شرکت نمایند. اما به غیر از جشن های سنتی مربوط به این شکوفه ها، از ساکورا به عنوان گل عشق و مظهر آغاز تازه نیز یاد می گردد. ممکن است این نماد برای شما تازه باشد اما نماد ساکورا یا شکوفه های گیلاس از نظر تاریخی سابقه ای طولانی دارد و حضور آن عمدتاً در شعر عاشقانه ژاپنی دیده می گردد که در سال های اخیر و با محبوبیت انیمه ژاپنی در سرتاسر جهان، به وسیله انیمه های عاشقانه به جهان شناسانده شده است.

5 انیمه تماشایی با حضور پررنگ جشن شکوفه های گیلاس (ساکورا)

شکوفه های گیلاس نشانه شروعی نو است

در شعرهای سنتی ژاپنی، شعر واکا یا هایکو، هر فصل شامل یک کایگو است: کلماتی که برای نشان دادن فضای آن فصل از شعر استفاده می گردد. ساکورا یک کلمه کیگو است که برای انتقال حس و حال فضای بهار استفاده می گردد و شعرهایی که درباره فصل بهار سروده می شوند عموما نشان دهنده زمانی برای شروع تازه است. بسیاری از شاعران در شعرهای خود به ساکورا در بهار به عنوان نماد شروع یک رابطه عاشقانه اشاره می نمایند و ضمن تحسین شکوفه های گیلاس که ناگهان در این فصل شکوفا می شوند، آنها را با شروع یک رابطه نو مقایسه می نمایند. در واقع شکوفه های ساکورا یک مفهوم استعاری از نمایش بصری یک رابطه عاشقانه نو است که ناگهان شکوفا می گردد.

در مجموعه انیمه های عاشقانه، ما معمولاً ابراز علاقه دو شخصیت را در صحنه هایی با حضور این شکوفه ها در مکان های مختلف می بینیم. این قبیل صحنه ها معمولا اینطور پیش می روند که در حالی که نسیم ملایمی گلبرگ های شکوفه های گیلاس را روی زمین می ریزد، دو شخصیت اصلی انیمه عمیقا به یکدیگر خیره می شوند.

برای مثال، انیمه مرد یخی و همکار زن باحالش (The Ice Guy and His Cool Female Colleague) با رویارویی فویوتسوکی سان و هیمورو کان زیر بارش شکوفه های گیلاس شروع می گردد. فویوتسوکی سان از مسیر پارک مشرف به رودخانه قدم زنان به سمت محل کار می رود که با هیمورو کان که گلبرگ ها را با برف اشتباه می گیرد روبه رو می گردد. در گفتگوی محبت آمیز ای که بین این دو شکل می گیرد می توان جرقه ای از علاقه و تحسین را در حالات چهره شان دید. این صحنه دقیقا یک احساس کلی از تازگی و شکوفایی یک رابطه نو را به تصویر می کشد.

ساکورا باعث یادآوری خاطرات تلخ و شیرین می گردد

ساکورا به طور طبیعی عمر زیادی ندارد و پس از شکوفا شدن کامل، تنها حدود ده تا چهارده روز باقی می مانند. به همین علت هم بسیاری از شاعران ژاپنی از شکوفه های گیلاس به عنوان نمادی از زمان (و کیفیت زودگذر ذاتی آن) استفاده می نمایند. وقتی شاعری شکوفه های گیلاس را در شعر خود یاد می نماید، آن ها را به خاطره ای دوست داشتنی یا دلخراش از گذشته مربوط می نماید و شکوفه های گیلاس را به نقشی برای خاطرات ارزشمند تبدیل می نماید. همین امر در انیمه ها هم دیده می گردد.

به عنوان مثال، در 5سانتی متر در ثانیه (5Centimeters per Second) اثر ماکوتو شینکای، صحنه ای وجود دارد که تاکاکی تونو و آکاری شینوهارا در زمستان به سمت درختی خشک می روند. آکاری به تاکاکی می گوید که دانه های برف مانند گلبرگ های شکوفه های گیلاس هستند که روی زمین می افتند. در این لحظه تاکاکی متوجه می گردد که این آخرین لحظه با هم بودن آنهاست و قرار نیست آن ها هرگز، طبق قول و قراری که باهم داشتند، روزی شکوفه های گیلاس را در کنار هم تماشا نمایند، زیرا آنها در دو شهر مختلف زندگی می نمایند و نمی توانند رابطه ای از راه دور داشته باشند. در پایان انیمه، تاکاکی و آکاری در حالی که از روی ریل قطار زیر درختان ساکورا عبور می نماید، از روی شانس از کنار یکدیگر رد می شوند اما قبل از این که متوجه شوند کسی که دیده اند واقعا همان کسی است که گمان نموده اند، قطار سر می رسد. پس از عبور قطار، تاکاکی را می بینیم که به خیابانی خالی با گلبرگ های شکوفه های گیلاس در حال افتادن خیره شده است.

در این مورد، درختان ساکورا یک خاطره نوستالژیک از یک تجربه عاشقانه را تداعی می نمایند. تاکاکی و آکاری که زمانی باهم رابطه داشتند، به علت تعهدات اجتماعی، نتوانستند با هم باشند. رابطه تاکاکی و آکاری مانند شکوفه های گیلاس کوتاه مدت بود اما حتی حالا که آنها با هم نیستند، تماشا شکوفه های گیلاس به تاکاکی و آکاری اجازه می دهد عشق مشترک خود را به یاد بیاورند. بنابراین این صحنه نمونه کاملی است از نحوه استفاده از شکوفه های گیلاس به عنوان محرکی برای به یاد آوردن خاطرات تلخ و شیرین عاشقانه در انیمه و داستان های ژاپنی.

اکنون می دانیم ساکورا در فرهنگ ژاپن چیزی بیش از یکی از نام های دخترانه یا زمانی برای پیک نیک های خانوادگی در فصل بهار است. ساکورا نماد رابطه های عاشقانه تازه شکوفا شده و یادآوری خاطرات در ادبیات و انیمه ژاپنی است.

1. کاردکپتر ساکورا (Cardcaptor Sakura)

مسیر مدرسه ساکورا کینوموتو با شکوفه های زیبای گیلاس پوشیده شده است و لحظات زیبای افتادن گلبرگ ها در این انیمه بسیار دیده می گردد. در واقع، بیشتر لحظات داستانی مهم انیمه ساکورا با پس زمینه درختان شکوفه های گیلاس مزین شده است.

2. 5 سانتی متر در ثانیه (5 Centimeters per Second)

در انیمه 5 سانتی متر در ثانیه همه چیز در خصوص ترسیم تصویری واقعی از زندگی است. جلوه های بصری فوق العاده این فیلم ما را تا پایان به صفحه نمایش میخکوب می نماید و صحنه های متعددی زیر درختان ساکورا نمایش می دهد. این فیلم انیمه نفس گیر که اغلب به عنوان یکی از برترین فیلم انیمه های رمانتیک تاریخ شناخته می گردد، مطمئنا شما را به گریه خواهد انداخت!

3. دروغ شما در آوریل (Your Lie in April)

وقتی کوسی برای اولین بار ویولن زدن کائوری را می شنود، شیفته سبک موسیقی کائوری می گردد، سبکی که در آن هیچ تجربه ای نداشت. بسیاری از اولین دیدارهای کوسی و کائوری در انیمه حول موسیقی کائوری متمرکز هستند، اما نمی توان محیط زیبای بیرونی مملو از درختان و گلبرگ های شکوفه های گیلاس را که در همه جا پرواز می نمایند، ندیده گرفت.

4. گینتاما (Gintama)

ماجراهای ساکاتا گینتوکی، یک سامورایی شکست خورده، همراه دوستانش آمانتو، کاگورا و شینپاچی واقعا خنده دار است. داستان این انیمه در دورانی اتفاق می افتند که دیگر به سامورایی ها نیازی نیست و همین مساله به لحظات کمدی متعدد و سکانس های مبارزه در زیر درختان شگفت انگیز ساکورا و شکوفه های گیلاس منجر می گردد! جای تعجب نیست که فیلم گینتاما: پایان (Gintama: The Final) حدود 1.4 میلیارد ین (حدود 13.27 میلیون دلار) در گیشه ژاپن فروش داشته است.

5. کلناد (Clannad)

یک انیمه خنده دار، زیبا و غم انگیز است. نگرش بدبینانه تومویا در مواجهه با شخصیت ناگیسا فراموش نشدنی است. اولین مکالمه این دو شخصیت در انیمه در مسیر مدرسه با پس زمینه شکوفه های گیلاس ا رخ داد. همین مکالمه بلافاصله رابطه ای بین دو شخصیت شکل می دهد و از آن پس توسعه شخصیت های داستان در انیمه واقعا تماشایی است.

منبع: CBR

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 انیمه تماشایی با حضور پررنگ جشن شکوفه های گیلاس (ساکورا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 انیمه تماشایی با حضور پررنگ جشن شکوفه های گیلاس (ساکورا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید