نظرها با شما حرف می زنند آقای شریعتمداری ، بازنشستگی را حذف کنید و بنویسید کار از نو!

به گزارش باد صبا، سخنان اخیر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهل ویکمین گردهمایی کانون های بازنشستگی آموزش و پرورش کل کشور، مخاطبان خبرنگاران را به واکنش های جالب و قابل تأمل واداشت.

نظرها با شما حرف می زنند آقای شریعتمداری ، بازنشستگی را حذف کنید و بنویسید کار از نو!

به گزارش خبرنگار باد صبا، واکنش های این مخاطبان نشان می دهد عمده کاربرانی که با رویکرد فعال در وب ظاهر می شوند و برای هر مطلبی که بخواهند نظر (کامنت) می نویسند، به آمارهای رسمی اعتمادی نداشته و مسئولان را به رویکرد شعاری، ارائه آمارهای غلط و توجیه اقدامات خود و دولت متهم می نمایند. البته کاربرانی هم هستند که همچنان امیدوارند و شرح حال و درخواست های خود را با بیانی ساده و ملتمسانه می نویسند و یاری می خواهند.

از لابه لای این نظرها می توان رویکرد مخاطبان در اعتماد به رسانه و باد صبا را نیز به نظاره نشست؛ رویکردی که گویی نزدیک و هماهنگ با میزان اعتماد به سخنان مقام دولتی است. از این رو، هم گروه پنداری رسانه و مقام دولتی در نظر کاربران، مسئله قابل تأمل دیگری است.

محمد شریعتمداری در سخنانش درباره شیوه آزمون وسع برای حذف یا اضافه کردن خانوارها در فهرست دریافت نمایندگان بسته حمایت معیشتی شرح داده و درباره معیارهای تعیین شدن خانوارهای ضعیف تر در دهک های پایین تر درآمدی برای دریافت بسته حمایت معیشتی، گفته است: در حال حاضر 11 میلیون و 900 هزار خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند و بخش اعظمی از جمعیت کشورمان مالک هیچ خانه و زمینی نیستند. واکنش بسیاری از کاربران به این سخنان شریعتمداری، واکنش هایی تند و بعضا غیرقابل انتشار بود؛ آنها در نظرهایشان سعی در القای این مضمون داشتند که اعلام این آمار باعث شرمساری و سرافکندگی است.

همچنین بعضی مخاطبان با اعلام شرایط خود مبنی بر اینکه نه خانه ای دارند و نه ماشینی و نه حقوقی مکفی، ادعا نموده اند که مشمول دریافت بسته معیشتی نشده اند و در عین حال نمونه ای از نزدیکان خود را نام برده اند که با وجود داشتن خانه و ماشین و حقوق های خوب، در حالی که کارمند یکی از بانک ها هستند، مشمول بسته معیشتی شده اند! (صرفاً نظر یک کاربر است)

بقیه سخنان شریعتمداری به نوعی همدلی و همدردی با مسائل و فشارهای زندگی بازنشستگان، اذعان به عدم افزایش حقوق ها به اندازه بیش از نرخ تورم، اعلام تصمیم دولت به اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان - در صورتی که شرایط تحریم و کاهش فروش نفت اجازه دهد و مجلس همراهی کند - و آنالیز افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی درمان توسط صندوق بازنشستگی کشوری بود.

در واقع، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سخنان هیچ وعده جدیدی درباره هیچ کدام از محورهایی که درباره اش سخنرانی نموده بود، مطرح ننموده بلکه فقط حاضران در گردهمایی کانون های بازنشستگی آموزش و پرورش کل کشور و در سطحی دیگر کل بازنشستگان را آگاه نموده که درباره مسائل و مسائل حقوق و بیمه تکمیلی و معیشت آنها آگاه است و اشاره ای هم به موانع محقق نشدن آنها نموده و دستورات شفاهی به بعضی زیرمجموعه ها داده است.

با این حال که شریعتمداری وعده ای برای بهبود مسائل نداده و صرفا به همدلی و دستور آنالیز بسنده نموده است، درک بعضی خوانندگان خبر سخنرانی شریعتمداری در باد صبا، این بوده که سخنان وزیر شعاری است و وی را از شعار دادن نهی نموده اند.

اذعان به فقر و خستگی ناخوشایندترین واژه ای است که می توان از زبان یک معلم بازنشسته یا هر بازنشسته پیشکسوت دیگری که سال ها عمر خود را صرف خدمت نموده است، شنید. اما آنها بدون اینکه نام واقعی خود را افشا نمایند، فریاد می زنند که هیچ کس دیگه دنبال بازنشستگی نیست. یه عمر پول بیمه پرداخت کردیم که الان فقیر بشیم با این حقوق 1/700 تومنی. البته بعضی دیگر از کاربران ظاهرا با کنایه سعی در انتقال این مفهوم دارند که حالا همین وضع و همین حقوق فعلی را حفظ کنید، تا برسد به همسان سازی و ... به عنوان نمونه، کاربری نوشته است همین حقوقم آرزوست ... یا بعضی دیگر بهترین یاری دولت به بازنشستگان آموزش و پرورش را استخدام یکی از فرزندانشان به جای خودشان عنوان نموده اند.

در حالی که این روزها بحث رتبه بندی معلمان شاغل داغ است و اعلام شده که رتبه بندی شامل حال فرهنگیان بازنشسته نمی گردد، معلمان بازنشسته از فرصت کامنت گذاشتن در ذیل این خبر بهره گرفته و خواسته خود مبنی بر تسری رتبه بندی به بازنشستگان را خواهان شده اند چراکه عنوان نموده اند حقوق معلمان شاغل در حال حاضر که هنوز رتبه بندی هم اجرایی نشده، دو برابر بازنشستگان است و در صورت قائل شدن تبعیض بین معلمان شاغل و بازنشسته در زمینه رتبه بندی، فاصله دریافتی آنها بیشتر از این هم خواهد شد.

انتقاد به عیدی های حدود یک میلیونی بازنشستگان کشوری و رسیدن اختلاف حقوق شاغلین و بازنشستگان کشوری به مرز صد درصد از دیگر نکاتی است که کاربران مورد تاکید قرار داده اند. اما یک کامنت که نمی توان عین آن را در این گزارش نیاورد، چنین است: لطفا کلمه بازنشستگی را حذف کنید و به جای آن بنویسید (کار از نو) چون 90 درصد دوباره این افراد باید برای سختی زندگی کار نمایند و بازنشستگی را در گور در تجربه نمایند و فقط ده درصد بازنشسته واقعی داریم.

همچنین در این نظرات به موضوعاتی اشاره شده که جای تعمق دارد به عنوان نمونه افراد قابل توجهی نوشته بودند که به دلیل نوع کارشان ، مثلا مامور خرید بودن، هر روز میزان قابل ملاحظه پول به حساب آنها واریز شده و بلافاصله خارج می گردد. این پول نه به آنها ربطی دارد و نه متعلق به آنهاست اما به دلیل آنالیز تراکنش های اقتصادی، این فاقد شرایط برای دریافت بسته معیشتی شناخته شده اند. و یا افرادی هستند که در این بازه زمانی اتومبیل یا ملک کوچک خود را فروخته اند و یا وام گرفته اند و اکنون به عنوان متمول شناخته شده اند.

نمونه های از این دست فراوان و متنوع است که می توان تعدادی از آنها را در ذیل خبر مربوط خواند.

منبع: همشهری آنلاین

به "نظرها با شما حرف می زنند آقای شریعتمداری ، بازنشستگی را حذف کنید و بنویسید کار از نو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظرها با شما حرف می زنند آقای شریعتمداری ، بازنشستگی را حذف کنید و بنویسید کار از نو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید