مردم هشترود 10 برابر استانداردها زباله فراوری می نمایند

به گزارش باد صبا، امین امینیان ظهر امروز یک شنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهر هشترود به ریاست فرماندار هشترود با اشاره به اصولی که در قانون اساسی بر حفظ و صیانت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه و مسئولیت همگانی وجود دارد گفت: متأسفانه علی رغم تاکید صریح قانون، مردم دولت را متولی برطرف و رجوع تمامی مسائل می دانند.

مردم هشترود 10 برابر استانداردها زباله فراوری می نمایند

وی ادامه داد: این نوع نگاه ریشه در اقتصاد نفتی دارد که همزمان با پیدایش نفت دولت ها در ایران به دنبال حل تمامی مسائل به وسیله درآمد حاصل از فروش نفت بوده اند و به همین نسبت از میزان مشارکت مردم در امور جامعه کاسته شده است.

وی به این منظور اجرای بی کم و کاست قانون را راهکار مسائل دانست و گفت: جالب است گاهاً قانونگذار خود سفارش بر رعایتِ حال قانون گریزان می نماید اما باید توجه داشته باشیم که گریز از قوانین و عدم تمکین نتیجه ای جز ناهنجاری های اجتماعی اخلاقی فرهنگی نخواهد داشت.

فرماندار هشترود با بیان اینکه میزان زباله فراوری شده در هر کشور نشانی از میزان توسعه یافتگی آن کشور می باشد گفت: در کشورهای توسعه یافته هر فرد به صورت روزانه 300 تا 350 گرم زباله فراوری می نماید در حالی که ما در شهر هشترود روزانه 60 تن زباله شهری یعنی چیزی حدود 3 کیلو برای هر فرد زباله فراوری می کنیم که بسیار نگران نماینده است.

وی گفت: عدم توجه جدی به فرهنگ سازی در راستای حفاظت از محیط زیست موجب وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری به طبیعت، محیط زیست و در نهایت خود آدمیان خواهد شد که هزینه مقابله با این آسیب ها و رفع کردن خسارت های مادی و حتی معنوی بسیار فزاینده خواهد بود.

وی به همین دلیل با اشاره به قانون مدیریت پسماند گفت: این قانون که در 23 ماده و 39 بند در راستای اصل 50 قانون اساسی تنظیم شده صریحاً تاکید دارد که افراد مکلف به پرداخت هزینه برای زباله هایی که ایجاد نموده اند است.

وی دلیل فراوری بیش از حد زباله را ناشی از عدم اجرایی شدن این قانون و عدم فرهنگ سازی دانست و اضافه نمود: زمانی که افراد در طول دهها سال هیچ گونه هزینه ای برای زباله های فراوریی خود نمی نمایند طبیعی است که مسئولیتی در قبال (حجم انبوه فراوری زباله، مسائل متعددی که در زمینه جمع آوری، امحا، بازیافت و …وجود دارد) بر عهده نگیرند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد تا تمهیدات لازم در مورد ساماندهی سایت امحا زباله بیمارستان هشترود فراهم گردد و همچنین مطب های خصوصی وادار به رعایت مقررات مربوط به بی خطرسازی زباله ها شوند، ملاحظات زیست محیطی و استانداردهای لازم در مورد زباله گاه های شهر هشترود و نظرکهریزی رعایت گردد، اطلاع رسانی لازم در مورد برخورد با افرادی که اصرار بر تخلف داشته به وسیله فضای مجازی و … صورت پذیرد، نظارت کافی به وسیله دهیاری های بخش مرکزی، شهرداری و راهداری مبنی بر جمع آوری نخاله های ساختمانی و… انجام پذیرد.

همچنین راهداری با نصب تابلوهایی از ریختن این نخاله ها در سطح شهر که باعث آلودگی بصری می شوند جلوگیری به عمل آورد. همچنین در مورد طرح تفکیک زباله امینیان از شهرداری خواست برنامه کاری، عملیاتی و کاربردی ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مردم هشترود 10 برابر استانداردها زباله فراوری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم هشترود 10 برابر استانداردها زباله فراوری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید