فروش خودروهای تجاری در ایران 18.5 درصد رشد خواهد داشت

به گزارش باد صبا، مرکز پژوهش های اتاق ایران ترجمه گزارش موسسه فیچ سلوشنز از صنعت خودروی ایران را منتشر نموده است. این گزارش با عنوان صنعت خودروی ایران؛ فصل سوم 2021 حاوی پیش بینی های 10 ساله تا 2030 و تحلیل های مربوط به صنعت خودروی کشور بوده و با هدف ارائه چشم اندازی از این صنعت و با در نظر گرفتن احتمال دست یابی مجدد به توافق هسته ای، تهیه شده است.

فروش خودروهای تجاری در ایران 18.5 درصد رشد خواهد داشت

فیچ سلوشنز در تحلیل سوآت صنعت خودروی ایران آورده: وجود یک طبقه میانه رو به رشد در کشور، چشم­ انداز رشد قوی برای فراوری و فروش و نیز قرار داشتن ایران در جایگاه بزرگ ترین کشور فراوری کننده خودرو در خاورمیانه، نقاط قوت این صنعت را تشکیل می­ دهند. در مقابل، سخت­ گیری در برابر بازگشت مجدد خودروسازان خارجی، قدیمی بودن تجهیزات و فناوری و کیفیت نامناسب برندهای داخلی به علت عدم وجود رقابت، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می­ گردد. فرصت­های مهم، شامل اتکای فزاینده به برون سپاری قطعات و لوازم یدکی، هدف­ گذاری افزایش صادرات و طرح نوسازی ناوگان جاده ای و شهری است که فرصت بهره مندی فراوریکنندگان خودرو های تجاری از بازار را فراهم می نماید. در مقابل، مهم­ ترین تهدیدها نیز وجود بی­ ثباتی سیاسی و از بین رفتن قدرت خرید مصرف­ کنندگان در نتیجه تحریم­ های بین­ المللی است.

بر اساس این گزارش طی ماه­ های گذشته، شرایط شرکت های خودروسازی به طور محسوسی بدتر شده و طبق آمار اعلام شده به وسیله مقامات کشور، بزرگترین شرکت­ های خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا، هر کدام متحمل ضرری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال شده اند.

این موسسه در گزارش خود آورده : برآورد ها نشان می­ دهد مجموع فروش خودرو بالغ بر 22.6 درصد و فراوری کل خودرو نیز 13.1 درصد طی سال 2020 کاهش یافته است. اما به علت خوش­بینی­های موجود در خصوص افزایش احتمال توافق هسته ای تازه، پیش بینی می­گردد در سال 2021، فروش خودرو در کشور به مقدار 13.3 درصد و فراوری خودرو نیز به مقدار 19.1 درصد افزایش یابد. بعلاوه پیش­ بینی می­گردد که میانه رشد سالانه فراوری خودرو در ایران در سال های 2022 تا 2030 با هدف دستیابی به فراوری سالانه حدود 5.2 میلیون دستگاه در سال تا خاتمه سال 2030، معادل 12.5 درصد باشد.

بعلاوه فیچ سلوشنز پیش بینی نموده که در سال 2021 فروش خودرو های سواری ایران با افزایش 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در راستا رشد قرار گرفته و فراوری خودروی سواری نیز به مقدار 19.5 درصد افزایش یابد.

بر این اساس این موسسه در گزارش خود آورده است با ازسرگیری رشد مالی ایران، در نتیجه خوش بینی به احیای توافق هسته ­ای و نیز تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، فروش خودرو های تجاری در ایران، بازگشت به جایگاه خود را در سال 2021 شروع خواهد نمود. لذا برآورد می­ گردد در سال 2021 فروش خودرو های تجاری در ایران، در قیاس با کاهش برآوردشده 23.8 درصدی در سال 2020، معادل 18.5 درصد رشد داشته باشد.

بر اساس گزارش فیچ سلوشنز، ایران با امتیاز 46.2 در شاخص ریسک به بازده فراوری خودرو در بین چهار کشور منطقه یعنی کشورهای مراکش، مصر و الجزایر و ایران رتبه اول و در بین پنجاه و هفت کشور دنیا، رتبه 35 را کسب نموده است. بعلاوه در شاخص ریسک به بازده فروش خودرو نیز امتیاز ایران 45.5 بوده و در میان 17 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه 8 و در بین 125 کشور دنیا رتبه 74 را به خود اختصاص داده است.

این موسسه گزارش داده راهبرد شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین فراوری کننده خودرو در ایران، شامل تمرکز بر توسعه محدوده فعالیت خود به جای تمرکز بر فراوری محصولات تحت لیسانس، توسعه پایگاه فراوری و صادرات به خارج از مرزهای ایران، توسعه همکاری بین تأمین کنندگان ایرانی و همتایان بین المللی و نیز برنامه­ ریزی برای توسعه و راه اندازی خودرو های برقی و خودروهای هیبریدی در آینده نزدیک است. راهبرد شرکت سایپا نیز شامل توسعه حضور برند خود در خارج از بازار داخلی و بهره­ مندی حداکثری از مزایای کاهش احتمالی تحریم­ ها است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "فروش خودروهای تجاری در ایران 18.5 درصد رشد خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش خودروهای تجاری در ایران 18.5 درصد رشد خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید