غول پیکرترین موجود تاریخ، اشتباه نکنید دایناسور نیست

به گزارش باد صبا، نهنگ آبی همچنان بزرگترین جاندار تاریخ است و موجودی بزرگ تر از آن در تاریخ دراز حیات در کره زمین نمی شناسیم.

غول پیکرترین موجود تاریخ، اشتباه نکنید دایناسور نیست

به گزارش باد صبا ، مرداد امسال، تیمی از دیرین شناسان اعلام کردند که استخوان های فسیل شده یک نهنگ باستانی غول پیکر را کشف کرده اند. این حیوان که محققان نامش را پروستوس کلوسوس گذاشتند، ممکن است با وزنی بیش از 200 تن سنگین ترین حیوانی باشد که تا به امروز روی زمین زندگی کرده است.

بدین ترتیب، نهنگ آبی عنوان سنگین ترین حیوانی را که تا به امروز روی زمین زندگی کرده، از دست داد. اما اکنون مطالعه ای نو با به چالش کشیدن ادعای قبلی، نهنگ آبی را دوباره به صدر جدول بازمی گرداند. نویسندگان این مطالعه استدلال می کند که پژوهش قبلی به یافته هایی نادرست رسیده است.

به نقل از زومیت، نیکلاس پینسون، دیرین شناس از موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان و از نویسندگان مطالعه نو به همراه ریوسوکه موتانی، همکار خود و دیرین شناس از دانشگاه کالیفرنیا دیویس، در تجزیه وتحلیل نو به این نتیجه رسیده اند که پروستوس با وزن تقریبی بین 60 تا 70 تن و طول 20 متری، احتمالاً فقط به میزان نهنگ عنبر بوده است.

همچنین، پینسون و موتانی فسیل های نهنگ آبی را هم تجزیه وتحلیل کردند و تخمین نوی از وزن این گونه ارائه دادند. آن ها نتیجه گرفتند که وزن نهنگ های آبی تا 270 تن و بسیار بیشتر از تخمین های پیشین (تا 150 تن) است. رقم نو نهنگ های آبی را به سنگین ترین گونه شناخته شده در تاریخ حیوانات تبدیل می کند.

استخوان های پروستوس کلوسوس برای اولین بار در سال 2010 از طریق ماریو اوربینا، دیرین شناس موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه ملی سن مارکوس لیما، در بیابانی در جنوب پرو مشاهده و کشف شد. اوربینا و همکارانش 13 مهره، چهار دنده و بخشی از لگن را در حفاری ها کشف کردند.

استخوان های کشف شده پروستوس نشانه های بسیاری از استخوان های نهنگ داشتند و به طور شگفت انگیزی بزرگ و سنگین بودند. اوربینا و همکارانش با مطالعه نهنگ های بسیار کوچک تری از همان دوره، نمونه کاملی از اسکلت پروستوس را بازسازی کردند. محققان از گاوهای دریایی زنده نیز الهام گرفتند؛ زیرا این حیوانات اسکلت های متراکمی دارند که به آن ها امکان می دهد در زیر آب بمانند و از علف های دریا تغذیه کنند.

مطالعه اوربینا و همکارانش در نهایت با بازسازی یک حیوان بسیار عجیب به پایان رسید. این نهنگ باستانی تنه ای بزرگ و استوانه ای شکل، سر کوچک، باله و پاهای عقبی کوچکی داشت.

دکتر ماریو اوربینا، دیرین شناس در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه ملی سن مارکوس در لیما، در سال 2010 استخوان های بزرگ پروستوس را کشف کرد.

اما موتانی که کارشناس بازسازی بدن جانوران دریایی منقرض شده است، از نتایج مطالعه گروه اوربینا متحیر شده بود. او می گوید: من با خودم فکر کردم چطور ممکن است؟ چگونه می توان آن جرم را درون این حجم گنجاند؟

بنابراین، موتانی با دکتر پینسون، متخصص فسیل های نهنگ تماس گرفت. هر دوی آن ها احساس کردند که بازسازی مدل پروستوس از روی نمونه گاو دریایی اشتباه بود، زیرا فقط نهنگ ها در این میزان های غول پیکر تکامل یافته اند. پینسون می گوید: باید هر گونه ای را فقط با نمونه ای از گونه مشابه خودش مقایسه کرد.

پینسون و موتانی در مطالعه خودشان، نهنگ های زنده را بررسی کردند. کسی نمی تواند نهنگ های آبی زنده را وزن کند، به همین دلیل تابه حال هیچ میزان گیری دقیقی از وزن آن ها انجام نشده است. پینسون و موتانی داده های جمع آوری شده از طریق کشتی های صید نهنگ ژاپنی در دهه 1940 را جستجو و به عنوان مبنایی برای برآورد در مطالعه نو استفاده کردند.

پینسون و موتانی همچنین یک مدل سه بعدی از نهنگ آبی ساختند و از آن برای ساخت مدلی از پروستوس استفاده کردند. آن ها با استفاده از این رویکرد تخمین زدند که وزن پروستوس فقط 60 تا 70 تن، یعنی بسیار کمتر از رقمی است که تیم تحقیقاتی اوربینا نتیجه گرفته بود.

الی امسون، دیرین شناس و متصدی پستانداران فسیلی در موزه ایالتی تاریخ طبیعی اشتوتگارت در آلمان و نویسنده اصلی مطالعه قبلی، با رویکرد نو مخالف است. او می گوید: این نهنگ منقرض شده، زیست شناسی بسیار متفاوتی نسبت به نهنگ های فعلی داشت.

امسون می گوید او و همکارانش اکنون در حال ساخت مدل سه بعدی خود از گونه باستانی پروستوس هستند. آن ها دریافته اند که پروستوس حتی بیشتر از تصورات پیشین به گاو دریایی شبیه بود و این مورد به صورت تأکیدی بر نتیجه گیری مطالعه آن ها عمل می کند؛ بدین معنی که پروستوس از نظر وزن با نهنگ آبی رقابت می کند و حتی از آن پیشی می گیرد.

پینسون می گوید با وجود میزان کوچک تری که او و موتانی نتیجه گرفته اند، پروستوس همچنان کشف بزرگی است. دیرین شناسان برای مدت ها معتقد بودند که نهنگ ها در چند میلیون سال گذشته به این میزان های غول پیکر تکامل یافته اند. پروستوس حتی با وزن 60 تنی هم در میان نهنگ های اولیه غول پیکر به شمار میرود. پینسون می گوید: نهنگ ها به وضوح میزان های بزرگ را دنبال می کردند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "غول پیکرترین موجود تاریخ، اشتباه نکنید دایناسور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول پیکرترین موجود تاریخ، اشتباه نکنید دایناسور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید