سوزن در انبار کاه، شهاب سنگ فوق العاده کمیاب پیدا شد

به گزارش باد صبا، شکارچیان شهاب سنگ پیروز شدند تا تکه ای از شهاب سنگی که در آسمان برلین درخشید را پیدا نمایند و می گویند احتمالا با یکی از نادرترین سنگ های فضایی روبه رو هستیم.

سوزن در انبار کاه، شهاب سنگ فوق العاده کمیاب پیدا شد

به گزارش خبرگزاری باد صبا ، شب یکشنبه یکم بهمن (21 ژانویه) شهاب سنگی در آسمان برلین درخشیدن گرفت و بر زمین افتاد. همین نمایش درخشان کافی بود که شکارچیان شهاب سنگ را دست به کار کند.

اکنون این شکارچیان مدعی شده اند که تکه ای کوچک از این سنگ آسمانی را پیدا نموده اند. این تکه سنگ آسمانی که 2024 BX1 نام گرفت پیش از آنکه در آسمان برلین آتش بگیرد یک متر قطر داشت و تقریبا 90 دقیقه پیش از برخورد به جو زمین به وسیله ناسا شناسایی شد.

بلافاصله پس از برخورد شکارچیان شهاب سنگ به تکاپو افتادند. یکی از تیم های جستجو به رهبری پیتر ینیسکنس شهاب شناس مرکز جستجوی هوش فرازمینی (SETI) تکه هایی از شهاب سنگ 2024 BX1 را پیدا کرد.

ینیسکنس با اشاره به جستجوی طاقت فرسای چند روزه برای پیدا کردن شهاب سنگ اطلاع داد و مطرح کرد که در بعضی مراحل به گمان رسیده بود که احتمالا شهاب سنگ از سقوط جان به در نبرده و کاملا در جو زمین سوخته است.

تکه های پیدا شده کوچک هستند و به ترتیب 5.3 گرم و 3.1 گرم وزن دارند.

گرچه هنوز تکه های پیدا شده از این شهاب سنگ مورد بررسی دقیق قرار نگرفته و دسته بندی نشده اند اما گمان می رود که با سنگ آسمانی ویژه ای روبرو باشیم.

چرا این شهاب سنگ خاص است؟

دنیس ویدا پژوهشگر پسادکتری فیزیک شهاب سنگ در دانشگاه وسترن در این رابطه می گوید: شهاب سنگی که در آسمان برلین سوخت و تکه هایش پیدا شد، متعلق به گروهی از سیارک ها در نزدیکی زمین به نام سیارک های آپولو است. با توجه به نوری که هنگام سوختن شهاب سنگ در آسمان دیده می گردد می توان به ترکیب سنگی سیارک پی برد. تخمین زده می گردد که سیارک هنگام ورود به جو زمین حدود 2 تن وزن داشته است.

البته ممکن است که برآورد ها درباره وزن و جرم سیارک اشتباه داشته باشد اما از روی نمونه های به جامانده از شهاب سنگ می توان گفت که با سنگ آسمانی کمیابی (احتمالا اوبرایت aubrite) طرف هستیم.

به صورت کلی پیدا کردن این نوع شهاب سنگ سخت است و حدود یک درصد شهاب سنگ ها از این نوع هستند. اگر 2024 BX1 از این نوع باشد می توان آن را در دسته بسیار کمیاب قرار داد.

به گفت ویدا، دانشمندان هنوز درباره منشاء شهاب سنگ های ابرایت مطمئن نیستند و به باور بعضی منشاء آن ها مریخ است. با توجه به تازه بودن این شهاب سنگ و مدت کمی که از سقوطش می گذرد و دانستن مدار احتمالی گردش آن در منظومه شمسی می توان امیدوار بود که با آزمایش های آینده بتوان معمای شهاب سنگ های اوبرایت در منظومه شمسی را حل کرد.

منبع : اسپیس

5858

منبع: خبرآنلاین

به "سوزن در انبار کاه، شهاب سنگ فوق العاده کمیاب پیدا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزن در انبار کاه، شهاب سنگ فوق العاده کمیاب پیدا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید