راه هایی ساده برای پیشگیری از سرماخوردگی

به گزارش باد صبا، همه ما روزانه با هزاران میکروب و باکتری سر و کار داریم، کارمندان، معلمان، پزشکان و غیره هرروز با افراد زیادی برخورد دارند که ممکن است سرماخوردگی را به آن ها منتقل کنند. تنها با دانستن و رعایت چند نکته می توانید سلامتی خود را حتی زمانیکه همه اطرافیانتان مریض هستند حفظ کنید. پیشگیری از سرماخوردگی با راه های ساده ای ممکن است، آن ها را به صورت مختصر در ادامه بخوانید.

راه هایی ساده برای پیشگیری از سرماخوردگی

برای پیشگیری از سرماخوردگی واکسن بزنید!

اولین راهی که برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا می توانید امتحان کنید زدن واکسن آنفلوآنزا است. این واکسن بدن شما را در مقابل ویروس ها قوی کرده و علائم و عوارض بیماری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

دست هایتان را بشوئید!

مهم نیست که روزانه با چه افراد و وسایلی در تماس هستید، اگر با افراد مبتلا به بیماری در ارتباط هستید دستهایتان را مرتب بشوئید. شستشوی دقیق و مرتب دست در پیشگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری ها موثر است؛ به خصوص وقتی که با فرد بیماری تماس داشتید. ممکن است ساده به نظر برسد اما آب و صابون برای پرستاران و پزشکان همراه همیشگی بوده است.

برای از بین بردن تمامی ویروس های موجود روی سطح پوستتان حداقل 20 ثانیه دستتان را بشوئید. پشت دست، بین انگشتان و ناخن هایتان را به خوبی بمالید، فرقی نمی کند که آب سرد یا گرم باشد بهم مالیدن دست ها، ویروس ها را جدا می کند. بعد از شستن دست ها حتما آن ها را به خوبی خشک کنید.

استفاده از شوینده های الکلی!

در بازار انواع مختلفی از شوینده ها و مواد ضدعفونی کننده وجود دارد. ژل ضدعفونی کننده یا دستمال های مرطوب پاک کننده بر پایه الکل برای از بین بردن ویروس و میکروب ها و در نتیجه ابتلا به بیماری و سرماخوردگی احتمالی موثر است.

از مصرف سبزیجات و میوه غافل نشوید!

یکی از ساده ترین راه های پیشگیری از سرماخوردگی مصرف غذاهای سالم و مصرف زیاد میوه و سبزیجات است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا بردن مقاومت آن در مقابل حمله انواع ویروس و باکتری ها می شود.

البته توجه داشته باشید که بهتر است بعضی از سبزیجات را بجوشانید. اسفناج، کلم و برگ چغندر را حدودا 2-3 دقیقه درآب بجوشانید و در آب یخ بگذارید و بعد مصرف کنید. این کار منجر به از بین رفتن عوامل بیماری زای موجود می شود.

مصرف ویتامین و مواد غذایی مفید

ویتامین D از ویتامین هایی است که در مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقش مهمی دارد با مصرف 10 هزار واحد در هفته می توانید نقش موثری در تقویت ایمنی بدن تان داشته باشید.

امگا 3 هم در زمان سرماخوردگی برای کاهش علائم و حتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر است به همین دلیل مصرف ماهی می تواند باعث فعال شدن سلول هایی که با عوامل بیماری زا مبارزه می کنند شود.

طبق تحقیقات اجرا شده مصرف ماست و محصولات پروبیوتیک به صورت منظم و مداوم هم می تواند تا 27% به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند.

زینک ماده مغذی مهمی است که به طور طبیعی در گوشت، ماهی، آجیل و غیره وجود دارد؛ کمبود زینک می تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود. طبق تحقیقاتی که در سال 2017 اجرا شده است با مصرف زینک، مدت زمان سرماخوردگی های معمول تا 33 در صد کاهش یافته است.

ورزش کنید!

ورزشی مثل یوگا و غیره به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. جالب است بدانید که ترکیب حرکات ورزشی و مدیتیشن باعث ترشح نوعی پپتید ضد میکروب به نام بتادیفنسین در بزاق می شود.

منبع: کتاب کاله

به "راه هایی ساده برای پیشگیری از سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی ساده برای پیشگیری از سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید