درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان ها از سال آینده

به گزارش باد صبا، ضوابط نو درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان ها با تاکید بر دو شاخص توسعه پایدار گردشگری و دسترسی برای افراد ناتوان جسمی از سال آینده اجرا می گردد.

درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان ها از سال آینده

ولی تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به اجرای ضوابط نو درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان ها از سال آینده گفت:

ضوابط نو تاکید بیشتری بر کیفیت خدمات و تامین رضایت مشتری دارند و برخلاف ضوابط قبلی بر پایه مساحت و ارتفاع ساختمان پایدار نیست که اجرای آن هزینه سنگینی روی دست صاحب هتل بگذارد.

تیموری بیان نمود که این ضوابط پس از مطالعه مُدل های مختلفی چون نهاد نظرسنجی نروژ که برای سازمان دنیای دنیاگردی تهیه شده و قوانین فرانسه (مقصد نخست گردشگران دنیا) که از ابتدای سال 2016 به روز شده، تدوین شده است. ما 15 جلسه برای کارشناسی و تحلیل این مدل ها با حضور 22 کارشناس برگزار کردیم تا این ضوابط بومی سازی گردد و در نهایت با تلفیق این مدل ها، پیش نویس اولیه ای آماده شد تا الزامات و ضرورت های بومی و ملی آن هم در آن لحاظ شده باشد.

او در تشریح جزئیات بیشتری درباره ضوابط نو درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره که پیش نویس آن آماده شده و به مشورت گذاشته شده است، گفت:

پیش نویس این طرح در جلسات متعددی با کارگروه تدوین ضوابط و با حضور مدیران فنی، سرارزیابان و نماینده تشکل های هتلداری، در شش ماهه دوم سال جاری آماده شد که امیدواریم از ابتدای سال آینده با ابلاغ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرایی گردد.

به گفته مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، این ضوابط رویکرد نوی در درجه بندی هتل ها دارد که مسائل فنی و ساختمانی را از ضوابط درجه بندی هتل هایی که به مرحله بهره برداری رسیده اند، جدا می نماید، یعنی اگر هتلی امروز ساخته گردد، مسائل و ضوابط فنی آن باید پیش از بهره برداری و براساس گواهی سرانجام کار و استحکام بنا و مجوزهایی که از شهرداری گرفته، مورد ارزیابی قرار گیرد و ایرادهای فنی همان موقع وارد و رفع گردد. به این دلیل که وقتی هتلی 30 سال پیش ساخته شده و الان به آن ایراد فنی وارد شده چگونه می تواند آن را رفع کند و مثلا فضای خود را چهار متر کم یا زیاد دارد؟

وی اضافه کرد که برای همین ضوابط نو از نظر عملیاتی در دو بخش تنظیم شده است؛ به این ترتیب که تا پیش از بهره برداری معاونت سرمایه گذاری درگیر کار است و باید بر ضوابط فنی ناظر باشد و در سرانجام کار هم معاونت گردشگری پروانه بهره برداری را صادر می نماید، یعنی در طرح نو، برخلاف گذشته، ارزیابی فنی سازه، پیش از بهره برداری است و نه پس از آن.

او بیان نمود که روال کار ساخت هتل به این ترتیب است که نخست درخواست ساخت برای هتلی مثلا 4 ستاره داده می گردد، ضوابط فنی برای ساختمان هتل با این درجه وجود دارد که سازه باید بر آن اساس آماده گردد و وقتی گواهی سرانجام کار را آورد، معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازه را با ضوابط فنی تدوین شده، تطبیق می دهد و در زمان صدور پروانه بهره برداری و یا تمدید آن که هر سه سال یک بار اتفاق می افتد، خدمات، تجهیزات و کیفیت آن ها ارزیابی می گردد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری یادآور شد که معاونت گردشگری مسؤولیت تامین رضایت مشتری را در ارزیابی ها به عهده دارد. مردم از ما انتظار دارند کیفیت خدمات را کنترل کنیم، بنابراین باید دنبال شاخص هایی باشیم که نتیجه مستقیم آن تامین حداکثری رضایت مشتری است.

تیموری با بیان این که ضوابط درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره دارای سه فصل اصلی، شاملِ تجهیزات، خدمات و رعایت مسائل توسعه پایدار و دسترسی است، اضافه کرد:

فصل سوم این ضوابط برای نخستین بار است که به اجرا گذاشته می گردد. در فصل توسعه پایدار، هتل ها الزما باید مسائل زیست محیطی، مصرف بهینه آب، سوخت و سایر انرژی ها را رعایت نمایند و در بخش مربوط به دسترسی نیز خدمات مورد احتیاج افراد ناتوان جسمی و کهنسال را تامین نمایند.

وی به مناسب سازی فضای هتل ها به منظور در دسترس قرار دادن امکانات برای تمام اقشار بویژه ناتوان جسمی و کهنسال، نیز اشاره نمود و گفت:

طبق برآوردی که در دنیا شده 11 تا 15 درصد از جمعیت دنیا جزو افراد ناتوان جسمی هستند. از طرفی بیشترین گردشگران ورودی ایران نیز افراد کهنسال با احتیاجهای خاص هستند، ما نمی توانیم این جمعیت را نادیده بگیریم، این افراد خواسته هایی دارند که باید پاسخگو باشیم. ضمن این که برای صنعت گردشگری هم این یک فرصت محسوب می گردد. وقتی یک هتل نتواند به مسافر معلول، جانباز، کهنسال و بیمار موقت، خدمات بدهد از منافع مالی این قشر خود را دور نموده است. در علم گردشگری به این موضوع بخش بندی بازار گفته می گردد، یعنی با ایجاد این نوع خدمات در هتل، این گروه از جامعه را می توان جذب کرد.

وی اضافه کرد که در اجرای این ضوابط سعی شده از امتیازهای تشویقی و گاه اجباری استفاده گردد.

تیموری، قابل سنجش بودن ضوابط درجه بندی هتل ها را از جمله ویژگی های مثبت آن برشمرد و اضافه کرد که ارزیابی هتل ها با اجرای این ضوابط از حالت سلیقه ای و کلی خارج می گردد و شاخص های ارزیابی، حالت کمی و سنجشی پیدا می نماید. ارزیاب باید براساس چک فهرست های از پیش مشخص، ضوابط و کیفیت خدمات هتل را کنترل کند. فرایند نمره دهی به هتل نیز پیش از بهره برداری به گونه ای تنظیم شده که برخلاف گذشته مدل آن، حالت میانگین گیری ندارد و خط قرمزهایی مشخص شده که هیچ جایگزین و اغماضی برای آن وجود ندارد.

تیموری در سرانجام گفت که پیش نویس ضوابط نو درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان ها آماده شده که به اداره های میراث فرهنگی و گردشگری استان ها فرستاده و قرار شده با هتلداران وتشکل های هتلی به بحث و آنالیز گذاشته گردد که نتیجه آن در جلسه ای با تشکل ها اصلی هتلداری کشور نهایی خواهد شد تا آماده اجرا گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان ها از سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درجه بندی هتل های 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان ها از سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید