خبرنگاران ضرورت اتخاذ راهکارهای کاهش خسارت گندم در سالجاری

به گزارش باد صبا، تهران - خبرنگاران - مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال جاری سال خوبی در بخش کلان برای فراوری گندم کشور است گفت: اما نارسایی هایی نیز در این بخش وجود دارد که ممکن است در آینده با آن روبرو شویم بنابراین ضرورت دارد راهکارهایی برای آن اندیشیده گردد.

خبرنگاران ضرورت اتخاذ راهکارهای کاهش خسارت گندم در سالجاری

به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور در نشست آنالیز فرایند اقدامات مبارزه با بیماری های گندم با حضور وزیر جهاد کشاورزی، اضافه کرد:

وی اظهارداشت: بحث بیماری ها در گذشته نیز وجود داشته و در دهه 70، همزمان با مبارزه بیولوژیک و کاهش سموم به این موضوع پرداخته شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیماری های متعدد در گندم وجود دارند، توضیح داد: بیماری از جمله عوامل خسارت زایی است که باید به آن توجه کرد و خوشبختانه در پنج، شش سال گذشته به آن توجه شده است، در این راستا امیدواریم بتوانیم عوامل خسارت را به حداقل ممکن برسانیم.

وی ادامه داد: آنالیز ها در سالهای 81 و 82 نشان می دهد که کشاورزانی که در مزارع گندم سم پاشی داشتند، محصول آنها در زمان برداشت، 700 کیلوگرم تفاوت داشت.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان به طور معمول در زمان رشد گندم از مزرعه عبور نمی نمایند، ما برای این موضوع خطوط ثابت را پیشنهاد داده ایم تا از یک جهت برای سمپاشی و کود استفاده نمایند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی می تواند برای سمپاشی، پنج تا شش هزار جفت لاستیک چرخ باریک از محل اعتبارات دولتی یا به وسیله 50 درصد بخگرددگی، تهیه کند، گفت: اگر این اتفاق بیافتد کشاورزان در مزارع راحت تر تردد نموده و خسارت به مزارع نیز کمتر وارد می گردد.

اسفندیاری پور ادامه داد: برای استفاده از پهپاد برای سم پاشی نیز باید تصمیمی اتخاذ گردد و ارزیابی در این خصوص صورت گیرد، زیرا در حال حاضر این مهم در حال توسعه است و اگر به آن توجه نگردد، ممکن است با اصول ما مغایرت داشته باشد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در صورتی که سمپاشی برای کشاورزان صرفه مالی داشته باشد، آن را انجام می دهند، بنابراین ما باید اطلاعات فنی مالی و مباحث مورد نظر را تبیین کنیم. البته خوشبین هستیم که کشاورزان از آنها استفاده خواهند کرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ضرورت اتخاذ راهکارهای کاهش خسارت گندم در سالجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت اتخاذ راهکارهای کاهش خسارت گندم در سالجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید