تصویربرداری مستقیم از سیاره فراخورشیدی غول پیکر با نور مادون قرمز

به گزارش باد صبا، خبرنگاران: منجمان دانشگاه مونترال با استفاده از یک دوربین مادون قرمز، سیاره فراخورشیدی غول پیکری به نام GU Psc b را کشف و از آن به طور مستقیم تصویربرداری نموده اند.

تصویربرداری مستقیم از سیاره فراخورشیدی غول پیکر با نور مادون قرمز

به گزارش گروه رسانه های دیگر باد صبا،این سیاره دارای جرمی معادل 10 برابر مشتری بوده و حول ستاره ای در فاصله 2000 برابر فاصله زمین و خورشید می چرخد.

این کشف نادر به دانشمندان امکان آنالیز سیارات فراخورشیدی را در مکان هایی می دهد که حتی تصورش را هم نمی کردند.

مطالعات کنونی پیش بینی نموده اند که بخش اعظمی از سیارات فراخورشیدی در فاصله بیش از 100 واحد نجومی حول ستاره شان مدارگردی می نمایند. یک واحد نجومی صد برابر فاصله بین زمین و خورشید است. بنابراین در جستجویشان برای کشف سیارات فراخورشیدی، منجمان اکثرا بر این محدوده تمرکز نموده اند. آن ها سیارات جدید را به صورت غیرمستقیم و با مشاهده چگونگی اثرگذاری شان بر میدان گرانشی ستاره میزبانشان کشف می کردند.

دانشمندان همچنین بسیار به ندرت از این سیارات با نور مادون قرمز تصویربرداری می کردند و در این میان، از عدسی های سازگار بهره می بردند.

تیم تحقیقاتی با رویکردی جدید به شکار سیارات دوردست پرداخته و با استفاده از یک دوربین مادون قرمز کوشش نموده است بدون استفاده از عدسی سازگار و با آنالیز ناحیه فراتر از محدوده 100 واحد نجومی، سیاره جدید را به صورت مستقیم کشف کند. به منظور انجام این کار، منجمان به الگوهای امواج مادون قرمزی متکی بودند که سیارات را از کهکشان ها و دیگر اجرام کیهانی متمایز می نماید.

پس از آنالیز ده ها ستاره به این شیوه، آن ها در نهایت GU Psc b را کشف کردند. این سیاره 155 سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد و در صورت فلکی ماهی واقع شده است.

جزئیات جرم کیهانی جدید در Astrophysical قابل مشاهده است.

منبع:ایسنا