این عروسک می تواند از پیتزا و دانشگاه حرف بزند؟

به گزارش باد صبا، زهرا امینی علویجه که با نمایش بارگاه سلیم خان در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک حضور دارد، می گوید: عروسک ها حرف های جدی را به روز می نمایند و به مردم می گویند اما انواع دستگاه های مدرن، نسل امروز را درگیر خود نموده است و دیگر کسی به حرف عروسک ها گوش نمی دهد.

این عروسک می تواند از پیتزا و دانشگاه حرف بزند؟

به گزارش باد صبا او که نویسندگی و کارگردانی نمایش خیمه شب بازی بارگاه سلیم خان را بر عهده دارد، با همراهی گروه خمسه در دومین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به اجرا پرداخت.

کارگردان نمایش بارگاه سلیم خان با بیان اینکه همچنان کوشش مان این است که خیمه شب بازی در هیاهوی زمانه گم نگردد، درباره شکل گیری گروه خیمه شب بازی خمسه و بعلاوه قصه این نمایش شرح داد: پدربزرگ بچه هام شاگرد کاکامحمد از استادان قدیمی و بنام عرصه خیمه شب بازی بود. او این مسیر را ادامه داد و بعد به بچه ها خود آموخته هایش را منتقل کرد و در حال حاضر نیز بچه هام عهده دار این میراث هستند. داستان نمایش هم درباره مبارک است که از زنگبار آمده و به درباره پادشاه سلیم خان راه می یابد. او حرف های جدی را در قالب طنز و شوخی بیان می نماید و قصه پیش می رود. در واقع قصه های مبارک و سلیم خان پرتعداد است و هرکسی به نوعی آن را در نمایش های خود استفاده می نماید.

امینی در پاسخ به این پرسش که فضای خیمه شب بازی تا چه مقدار می تواند نسل امروز را درگیر خود کند، گفت: با ورود ابزارهای دنیای مدرن و تکنولوژی به زندگی ها و نیز بازی های کامپیوتری، جایگاه خیمه شب بازی امروز در میان مخاطبان کمرنگ شده است. عروسک ها حرف های جدی را به روز می نمایند و به مردم می گویند، اما دستگاه های مدرن نسل امروز را درگیر خود نموده است و دیگر کسی به حرف عروسک ها گوش نمی دهد.

ما تمام کوشش مان این است که به اجراها ادامه دهیم تا عروسک ها خاک نخورند و خیمه شب بازی در میان هیاهوی دنیای مدرن گم نگردد. همه فعالان و علاقه مندان به نمایش خیمه شب بازی کوشش شان این است که عروسک ها در صندوق نمیرند. این نمایش قدمت بسیار دارد و یکی از نمایش های سنتی ایران است.

او ادامه داد: ما متناسب با حال و هوای امروز و مخاطبان جوان کوشش کردیم تا قصه ها را در همان قالب سنتی البته با اندکی تغییر در معرض دید مخاطب قرار دهیم. اگر قرار باشد مبارک حرف از پیتزا و دانشگاه بزند، دیگر مبارک نیست و از حال و هوای خود خارج می گردد.

این کارگردان با بیان اینکه مسئولان باید حمایت نمایند تا این اتفاق رخ ندهد و عروسک های قدیمی به فراموشی سپرده نشوند، اضافه نمود: خیمه شب بازی هنر امروز و دیروز نیست و قدمت بسیاری دارد، پدربزرگ ما در دوران قاجار این کار را انجام می داد و این امر نسل به نسل ادامه یافته است، چون ما علاقمند به این هنر هستیم. بسیاری دیگر از همکاران من هستند که در این زمینه فعالیت دارند اما رفته رفته از تعدادشان کم می گردد چون از نظر مالی مسائل بسیاری سر راه ما قرار گرفته است و به نظر می رسد با حمایت مالی از سوی مسئولان می توان جلو خاموشی این هنر قدیمی را گرفت.

امینی در خاتمه به استقبال مخاطبان از مبارک اشاره و اضافه نمود: خوشبختانه ما هر بار اجرا داشتیم با استقبال خوب مخاطبان روبرو شدیم و این نشان می دهد که همچنان مبارک در میان مخاطبان از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است. عروسک مبارک ما متعلق به پدربزرگ مان است که به 52 کشور سفر نموده است و به نظر می رسد این جشنواره آخرین حضورش طی این سفر طولانی باشد. اگر عمری باقی باشد دوره آینده با مبارکی نو به جشنواره بازخواهیم گشت.

نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازی فر در تهران در حال برگزاری است.

هادی حجازی فر: همه کوششم این بود که جشنواره پرزرق و برق نباشد

منبع: همشهری آنلاین

به "این عروسک می تواند از پیتزا و دانشگاه حرف بزند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این عروسک می تواند از پیتزا و دانشگاه حرف بزند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید